Inlägg från: Anonym (2årärlänge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (2årärlänge)

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

LLW skrev 2019-04-18 20:57:20 följande:

Jag kör med bedövningsplåster som får sitta på typ 1 1/2 timme, det funkar bra!

Läste också det men det var inget sköterskan sa och jag har inte gjort så någon gång men det har gått bra iallafall :)

Jag körde Tapinkräm 1.5.h innan och kände ingenting! Fick hjälp av sambon. Blev lite svullen första dagen men de andra dagarna hände inget förutom att medlet kliar/småsvider ett tag efteråt, dock ingen större pina. Hoppas bara sååååå att allt ska funka så att vi iaf får sätta in nåt sen!

Trist att man ska bli så uppskrämd på FL innan, man är nog rädd ändå..
  • Anonym (2årärlänge)
    fannylinnea skrev 2019-04-20 15:51:06 följande:

Hej.

Det känns som att jag snart kommer att explodera av frustration.

Jag och min partner är 27 år och vi har försökt i ett år. Ingenting har hänt. Är sååå barnkär och allt jag vill i detta enda liv är att bära ett barn. Att bilda familj med mannen jag älskar. Har alltid sett mig själv som en mamma. Jag känner mig verkligen som en mor utan barn.

Jag går bara runt och har en konstant känsla av att något är fel. För varje dag som går blir jag mer rädd att den här drömmen inte kommer bli sann.

Vi har ställt oss i kö till landstinget för att få utredning. Men vi klarade inte av att vänta, så vi tog kontakt med en privat klinik. Gynekologen konstaterade att jag hade ägglossning, men blev lite bekymrad när hon tittade på den andra äggstocken och konstaterade blåsor (hade inte haft ägglossning månaden innan).

Mensen kom tyvärr och hon skrev ut letrozol till mig, skulle äta en kur på fem dagar. Förra veckan var jag och tog blodprover. Beräknad mens är på måndag 22/4.

Vet inte hur mycket mer jag orkar. Jag bryter verkligen ihop varje gång mensen kommer och bara gråter och gråter och gråter. Mannen försöker trösta allt vad han kan, men det tröstar mig inte längre. Jag börjar bli en sån sorgsen människa som inte kan känna glädje i något snart.

Pratar med min man om detta varje dag och han ser hur jag lider, han lider också men försöker att vara positiv för min skull. Men man måste inte vara så jävla stark hela tiden.

Finns det någon där ute som är i samma sits som mig? Hur gör ni för att ta er igenom dagen? Hur hanterar ni sorgen? 

Varm kram till alla ni som kämpar.

/L 

Usch jag lider med dig.

1 år är länge jag vet, vi plussade efter 16mån men blev missfall (SÅ jävla orättvist när man dessutom försökt så länge och vissa ploppar ur sig barn nr 3 osv vilket man känner noll glädje för). Gör nu första ivf (inget konstaterat fel på nån av oss). 32 resp 35 år.

Det jag tänker i ditt fall (även om det känns Förjävligt för dig nu):

1. Du har åldern på din sida, bättre odds både på ivf (om det går så långt) samt att du hinner utreda och testa ganska mycket innan du är i närheten av en stressande ålder fertilitetsmässigt (generellt sett).

2. Jättebra att ni fått börja testa nånting med hjälp av vården. KAN ju vara nåt någorlunda lättbehandlat som bromsar i ert fall!

3. Att överleva väntan är tufft, till slut väntar man på det enda som kan ge en lycka, livet står helt på paus o man får extremt tunnelseende. Tänk inte att du måste uppskatta allt du redan har och vara jättepositiv eller jättekonstruktiv. Försök överleva dagen, pyssla med nåt som får tiden att gå efter jobbet och undvik allt som ger dig ångest! Gå inte på släktsamling och gå inte och fika med ett kompisgäng där nån är gravid och bara babblar. Man får faktiskt välja sällskap efter vad man mår bra/dåligt av. Så har jag gjort.

Lycka till med utredningen och steg 1 är nu att ta reda på om nåt uppenbart behöver behandlas.

Ni kan råka plussa på försök 15 även om försök 1-14 varit ett helvete med mens efter mens. Man tappar till slut all tro på att det ska gå och då är det en chock om mensen TILL SLUT inte kommer.
  • Anonym (2årärlänge)
    fannylinnea skrev 2019-04-21 12:23:30 följande:

Tack för att du tog dig tid att svara, det är svårbeskrivet hur mycket det faktiskt värmer. Tack!

Å, jag beklagar verkligen ert missfall. Det ÄR så jävla orättvist. Jag hade ett missfall för några år sedan och det var förjävligt. Allt hopp bara raserades och man ville bara gå under jorden. Nu spökar mitt huvud och säger åt mig att det var min enda chans. Och det gick åt pipan.

Jag hoppas verkligen att ivf kommer att ge er erat efterlängtade barn <3

Tack för att du sa det där om att man inte måste vara så jäkla uppskattande till det man har hela tiden. Självklart finns det mycket att vara tacksam för, absolut. Och jag är tacksam. Men det gör tyvärr inte att min sorg över barnlösheten blir mindre smärtsam.

Det är så frustrerande när vi, som är så enormt barnkära och gråter varje månad det inte gick vägen, inte blivit välsignade med ett barn. Samtidigt som typ alla andra blir gravida till höger och vänster. Den senaste veckan har sju(!!!) personer i min närhet outat att de ska ha antingen sitt första eller sitt andra. Jag kan bara inte hantera det. Och tyvärr så kan jag inte heller känna glädje för dom som säger "asså guuud, det var verkligen inte planerat och bla bla bla".

Nästan alla i mitt närmaste tjejgäng har barn nu. Mötte en av dem i veckan när jag skulle ta blodprover. Hon vaggade in mot förlossningen med sin underbara mage och jag hade tårar i ögonen och fick låtsas att det var glädjetårar för hennes skull.

Ska på dop på lördag men funderar faktiskt på att strunta i det, vet inte om jag kommer att kunna ta på mig masken. Är jag en dålig vän då?

Kram till dig och tack igen för att du svarade. Jag önskar er all världens lycka till.

Det värsta med missfall är ju att även om man plussar igen så kommer man bara vänta på att det ska ramla ut, även om ett missfall inte på nåt sätt betyder att det kommer hända igen! Men det är ju den enda upplevelsen av en graviditet man har så jag jade bara väntat på det..

Ja fy fan för gravidbesked, det är vidrigt. Jag har börjat gråta av varenda besked, glädje är verkligen det sista man känner. Möjligtvis om det är nån som man vet kämpat och haft det besvärligt, då hade jag unnat dom det. jag tycker faktiskt att den som försökt längst har rätt att få barn först, och alltid mer rätt än dom som redan har barn.. men så kan man ju inte tänka jag vet :)

Du får försöka ta på dig masken när du verkligen måste så får du grina och sura hemma sen. Man måste ju på nåt sätt bete sig bra mot folk men sen kan man ju undvika att umgås med dom, det är väl det man kan göra!

Du kan ju alltid köra en klassiker och "få feber" dan innan dopet och då förvarna på sms innan. Låter ju ganska snällt då.

Sen är väl skillnad om det är jättejättenära vänner då är det ju trist att tappa sina relationer. Beror ju också på om personerna vet om er situation? Då tror jag förståelsen är större också.

Hos oss fick flera veta efter missfallet, men de visst inget innan. blir ju ofta fler som får veta när man är i ivf svängen pga resor osv. Så orättvist att vissa får göra detta i hemlighet hemma och sen poppa roliga nyheter medans man själv ska vara helt blottad.....

Vi är över hälften av hormonbehandlingen så till veckan får vi nog besked om ungefärligt äggplock, måste dessutom resa jättelångt så är mycket att planera!
  • Anonym (2årärlänge)
    fannylinnea skrev 2019-04-21 13:35:13 följande:

Ja det är klart att rädslan över att det ska upprepa sig finns inom en.

Jag kan verkligen gå sönder inuti av vetskapen att vi är såååå många som kämpar med detta, på olika vis. Jag unnar alla oss så mycket mer. Tänk att ta beslutet att man ska skaffa barn, sen får man ett tydligt plus typ efter 2-3 försök och sen, 9 månader senare har man en perfekt liten bebis i sina armar... Tyvärr är det förbi... Det kommer aldrig att vara så. För om och när vi plussar kommer jag att vara LIVRÄDD hela vägen att något ska gå fel. Och det är en sorg i sig, att jag inte kommer att kunna njuta till fullo. Det känns som att man blir berövad på det finaste som kan hända i livet. Förlåt, menar inte att dra ner dig men det är verkligen så det känns.

Jag har inte berättat för tjejerna i gänget. Jag har bara berättat för tre av mina vänner. Den ena går igenom exakt samma sak. Den andra känner mig bättre än någon annan och hon ser rakt igenom mig. Den tredje är min närmsta arbetskollega och det känns skönt att hon vet. Varje gång det har att göra med någon som är gravid tar hon över och låter mig gå undan.

Jag klarar inte av att berätta för de andra tjejerna. Gick sönder när hon som nu ska döpa sitt barn satt på sin babyshower (som jag grinade mig igenom och skyllde på nåt annat) och sa att det var helt sjukt att det tog sig på första försöket. En annan av tjejerna outade under samma tillfälle att dom var gravida.

Vet ärligt inte hur jag kommer att göra på lördag... Men tipset om feber var ju ändå bra. Nånstans måste man få vara lite "egoistisk" för att inte bryta ihop totalt.

Hoppas verkligen att det går vägen för er nu, det är ni verkligen så värda!

Jag vet jag håller med!! Vi kommer aldrig få minnas detta "fint", typ från en semester eller smekmånad. Jag kommer minnas detta som 2-3 Förjävliga år när alla andra bara "fick allt" och vi skulle titta på när alla andra levde sina liv. Sjukt att man tappar omdömet om sitt liv, känns som man aldrig kommer bli lycklig om inte detta löser sig. Är också rädd att jag kommer bli sjukt bitter på andra om jag inte ens lyckas efter ivf-ansträngningen.

Kan inte ens tänka mig babyshowern du beskriver, låter som ren ångestsituationen i mina öron, usch!!! Svårt att inte tänka "varför vi inte förtjänar det" när andra lyckas på försök 2. Blir nästan värre när vården inte hittat nåt fel i utredningen, då känns det ännu mer som att nån högre makt bara vill att vissa ska lida och vissa vet inte ens hur mensångest känns och får gå helt naiva genom en graviditet och aldrig skulle misstänka missfall och då känna ångest att det kommer ta över 1.5år igen för ett nytt plus.

Bra att du har några som vet om sitsen, skönt att få ventilera ibland. Också skönt att inte alla vet, för då får man vara en "vanlig" person med vissa och inte alltid vara den barnlösa.

Ja kör på febern, måste ju vara väldigt märkligt att sitta på ett dop när man bara hatar allting :(

Till o med sambon börjar känna att nu är det faan våran tur. Han som är helt nyktert logiskt tänkande hela tiden medans jag står för alla vredesutbrott. Om till o med han börjar känna att NU är vi faktiskt "värda" det fast det går emot hela hans livsåskådning gällande det här, då har det gått långt!

Det enda jag känner nu är att det måste fanimig gå efter den här insatsen för oss. Kan inte ens tänka mig mörkret ifall ivf:en misslyckas. Och orkar ICKE med några nya jävla gravbesked på ett långt tag nu. Enbart de jag vet är ofrivilligt barnlösa "får" plussa nu.
  • Anonym (2årärlänge)
    fannylinnea skrev 2019-04-21 14:56:58 följande:

Exakt så känns det, att man aldrig kommer att bli lycklig om det inte går. Och i så många fall i livet, när det inte går som man tänkt sig och man bara blir mer och mer destruktiv - då ger man upp. Men det GÅR JU INTE att ge upp i detta fall. Man är verkligen fast i den här känslomässiga berg- och dalbanan.

Och jag vet att ett år är en diffus tid. Det är tillräckligt lång tid för att få söka hjälp, men inte alls speciellt lång tid om man tänker att det absolut kan ta ett år, det kan till och med ta längre tid än så utan att det är nåt "fel". Men eftersom vi har velat ha barn längre än vad vi försökt så känns det så tungt.

Nej den babyshowern var faktiskt hemsk. Hade dessutom fått mensen dagen innan så allt kändes bara skit. Var inte med och planerade något alls, skyllde mycket på jobbet. Jag sa bara "säg vad jag ska swisha". Minns att jag kände mig hemsk för min brist på engagemang.

Och när den ledde mot sitt slut och jag kände "åååh nu är detta snart över", då outar den andra sin nyhet och alla ba "ååååh då måste vi börja planera hihi". DÅ åkte jag hem, skyllde på nåt. Men lämpligt till hennes babyshower hade jag "magsjuka".

Nä. Jävla eländes elände. Det är så jäkla skönt att kunna spy ur sig allt här. Det finns INGEN som är ofrivilligt barnlös som tycker att det är stötande när man säger, som du skrev här ovan och som jag håller med på, att man inte orkar med några jävla gravidbesked och att man inte ens kan känna liiiite glädje längre. Såvida man inte vet att de verkligen kämpat för graviditeten.

Det är skönt när man har partners man kan prata med, vara frustrerad och ledsen med. Men jag har ändå så svårt att tänka mig att dom VERKLIGEN kan sätta sig in i hur vi känner. Det är ju vi som går runt och har alla symptom, smärtor, sorgen i hjärtat när man känner att mensen kommer. Det är vi som får stå och i förtvivlan torka blodet. Jag känner mig så jävla oduglig som kvinna, även om det kanske inte ens är hos mig problemet ligger, det kanske är hos honom. Eller hos båda. Eller hos ingen.

Ja spy på, jag känner att det jag saknat oxh EGENTLIGEN behövt är att få medhåll i det svarta. Inte bara det konstruktiva oxh peppande, blir bara provocerad! Visst det kanske är bättre för en själv att vara en positiv person o Allt det där o inte gräva ned sig men alla är inte så som person och då blir det rent av provocerande o förminskande när partnern eller nån vän som inte upplevt samma sak ska vara "positiv".

Det låter som en fars med dessa showers och poppande av nyheter! Tur dessa jippon inte förekommer i mina kretsar. Känns som en manisk happening för alla kvinnor som ska leva ut sina modersgener i grupp, får faktiskt lite panik av tanken bara.

Du är inte alls hemsk som var "sjuk". Hela det där upplägget är ju som gjort för att det till slut är nån i nån kompisgrupp (statiskt minst 1 på 10) som kommer känna sig så jävla utanför och nedbruten av såna där evenemang. Fattar inte hur folk som själv har barn inte kan reflektera och tänka tanken att tänk om nån av oss inte kan få barn, hur jobbigt blir då inte detta..

Ja 1 år är länge, jag minns att jag började må dåligt efter 7mån för då var man förbi den "normala" gränsen och då kom tankarna att det kanske inte går. 1årdgränsen var hemsk.

Håller med om att man känner sig okvinnlig. Känner mig som en könlös, barnlös 30plussare på jobbet. Som en avart när man inte kan prata om "ungarna" eller har något att rusa hem till. Känner mig underlägsen mina kollegor även om det såklart bara är jag som tänker så. Tänker aldrig så om nån annan som inte har barn men känner så i mig själv varje dag.

Varje morgon vaknar jag i att jag inte är gravid. Då spelar inget nån roll.. ganska osunt.
  • Anonym (2årärlänge)
    Novis1991 skrev 2019-04-21 17:44:36 följande:

Hej!

Hoppar in här. Snart ett år av försök. Är jättekänslig nu och både jag och mannen pratade tidigare idag om hur vi båda är frustrerade över vår situation, vi vill ju verkligen ha barn!! Flera kompisar både har flera eller väntar första och deras frågor om när vi ska skaffa tar aldrig slut... vi skämtar alltid tillbaka och säger ?ja, snart kanske det är dags? men skyller på jobb och vill inte behöva säga att vi försöker men det ändå inte blir något.

En grej jag tycker är jobbigt dock är att vi kvinnor ska göra så mycket när det inte blir barn. Testar rosenrot och andra preparat för att öka möjligheterna. Men Vad kan killen göra?? Om det nu skulle visa sig att det är han det sitter i och inte mig, varför är det jag som lägger så mycket tid och pengar för att lösa det här när han inte kan göra nåt?? Är det någon som har bra tips åapå vad killen kan göra? Finns inte nåt piller han kan äta liksom??

Blir faktiskt väldigt provocerad när man hör vad folk frågar er. Visst att en jättenära vän nån gång frågat i förtrolighet om man nån gång vill ha barn. Men det där låter bara så hemskt, och kränkande. Hur fan kan man tappa respekt och omdöme för andra bara för att man är gravid eller förälder själv. Ofta finns kanske en anledning till att folk i en viss ålder inte har barn. Är man 30plus är det väl fan ingen som inte tänkt tanken?? Antingen vill man inte eller så har man inte lyckats än. Man kanske ska fråga tillbaka när de tänkt gå ned i vikt o skaffa ett riktigt jobb, eller kanske om de gillar trekant i sitt förhållande? Lika välkommen fråga :D

Angående vad killen kan göra tror jag inte det är så mkt mer än allmänna livsstilsråd. Att ta zink o folsyra i kombo har väl visat nåt i vissa studier men efter att vi nu varit i svängen i 2 år är jag rejält less på alla fertilitetsråd. Jag tycker man ska göra sin utredning först för om spermierna är normala är det ju helt menlöst att slösa pengar o energi på tillskott. Samma för kvinnan, har gjort allt från zonterapi till munkpeppar m.m men jag tycker bara man ska göra det om det känns bättre i väntan på utredning. De sista halmstråna kanske är mer intressanta om man är helt oförklarligt barnlös enligt sjukvården.

Hoppas det funkar för er snart (kan faktiskt slå till efter lång tid som för oss, dock missfall..) eller att ni iaf kommer in på utredning. Kontakta vården direkt 1 år gått så behöver ni inte känna att ni slösat bort tid om det nu visar sig att nåt hos nån av er behöver behandling!
  • Anonym (2årärlänge)
    lilagrodautanben skrev 2019-04-25 18:29:54 följande:

Tre ägg och ovitrelle och nu försök 22 efter mitt 11 missfall som jag blöder ut nu... orkar inte mer

Men fy faan :( Livio Falun har ju nån studie på immunförsvar nu, vet inte var i landet du finns men går det att få vara med där via en annan klinik (med din historik kanske)?

Såg att en man på Instagram skrev att hans fru fått ta prov på NK celler vilket skickats till just Falun!
  • Anonym (2årärlänge)
    lilagrodautanben skrev 2019-04-25 22:08:24 följande:

Åh :( ja ivf vill jag inte då jag vet att gravid blir jag naturligt. Men då vet jag! Har ställt larm på fertilitetsplus teletid imorgon så ska ringa dom då :)

Ok men jag tänker att om man har en studie så kanske man även vill kolla på folk som får missfall...krävs väl knappadt en IVF behandling för att kolla nk celler men om de bara vill ha med egna patienter är väl deras val. Kan ju vara värt att kolla iaf, även vården kan väl ändra sina riktlinjer med åren!

Lycka till och hoppas du får hjälp oavsett varifrån!
  • Anonym (2årärlänge)
    lilagrodautanben skrev 2019-04-26 15:16:20 följande:

Absolut ska jag göra det :)

Lycka till!!
  • Anonym (2årärlänge)
    Rosarosorochtee skrev 2019-09-13 16:11:46 följande:

Hej på er.

Det var länge sedan jag var inloggad här. Har fått besked om att jag och min man inte kommer att kunna bli gravida på "naturlig väg"

Jag själv är fertil och "fullt fungerande". Däremot har min man fått veta att han har få spermier.

Vet någon hur prognosen ser ut där, känner ni någon i samma situation som genomgått ivf? Eller ni själva? Idag fick jag mens och även om jag var beredd på det så gör det mig fortfarande otroligt ledsen. Vi har försökt i 1,5 år.

Borde vara ganska goda chanser med ivf. Antingen den varianten där dom ska ta sig i in ägget själv i burken eller att de inför en spermie i ägget. Tror inte antalet borde spela så stor roll så länge det finns några normalt rörliga för dem att använda!
  • Anonym (2årärlänge)

Vill göra ett inlägg fastän jag är gravid i 6mån efter ivf. Jag tycker fortf det är jobbigt när folk blir gravida, spec hoppsangraviditeter några månader efter folk träffats. Kan fortf känna den där utanförkänslan att inte höra til även trots att jag äntligen fick öppna dörren till preggovärlden åtminstone!

Känns ibland som att man hade behövt lyckas "naturligt" hemma För att helt kunna känna sig som andra..

• Anonym (2årärlänge)
    fannylinnea skrev 2019-10-03 10:57:16 följande:

Jag kan förstå att du tänker som du gör. Nu är jag ju inte gravid... Men om jag blir det så kommer jag nog också att känna så. Du vet ju vad ni har i bagaget, och du vet ju allt vad ni gått igenom för att ens bli gravida. Det är nog ganska naturligt att det kan sticka lite i ögonen när man hör om hoppsangraviditeter hos par som känt varandra i tre månader, när man själv har kämpat i år.

Jo man får väl bara lyssna på det och tänka att runt en faktiskt inte vet om ivfen och då kan jag ju spela normal även om jag tycker man ska öppna upp samtalen om ofrivillig barnlöshet... Är bara skönt att få lämna det när man kan..
  • Anonym (2årärlänge)
    pipperoni skrev 2019-10-04 20:54:58 följande:

Hej!

Jag kikar in här i tråden och tipsar om att jag just nu bloggar på 1177 Vårdguiden om ofrivillig barnlöshet. Appropå att öppna upp för samtal. Ni får jättegärna läsa och kommentera. Om ni vill. 

1177.vgrblogg.se/langtansresan/

Kram, Emelie

Jättebra inlägg!!
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker