• Missjaas

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

Majflickan90 skrev 2019-01-03 21:17:02 följande:

Tack för ditt svar! Det låter sant allt du skriver! Och det låter precis som jag eller precis som att det skulle kunna vara jag. Tror nästan att jag får ringa gyn imorgon faktiskt och be dom kolla upp detta. Eller behöver man remiss från vårdcentral först för att kunna gå till gyn? Sjukhuset tänker jag ju mig.

Ja det är full fart på 3-åringen, mkt envishet och trots haha. Men vi hade problem att bli gravida med honom också. (Tråkigt att det ska vara likadant denna gång. Antar att min kropp inte riktigt vill att jag ska ha barn lika mkt som jag själv vill). Innan jag blev gravid med min son tog det mig 1 år utan p-piller för då försvann min mens likadant till o från, fast aldrig så länge som 6-7 månader. Fick den varannan gång så tog ÄL-tester, det var det som hjälpte mig att bli gravid den gången. Men då är det ju ingenting jag kan hålla på med denna gången efrersom jag antagligen behöver träffa en läkare som kan hjälpa mig att framkalla min mens. Men du vet inte varför mensen bara försvinner så? Vad är anledningen? Skulle väldigt gärna vilja ha svar på de från nån!

Det är verkligen tragiskt att det är så många som genomgår det här och så hyshpysh det är kring det.. blir helt matt:(

Jag tycker absolut att du ska kontakta en gynekolog. Det kan vara klokt att undersöka varför mensen/ägglossningen inte kommit igång.. Du kanske har som jag (eller som den sista läkaren tror att jag har PCO.. Dvs många äggblåsor men ingen ägglossning. Googla gärna PCO om du inte känner till det. Kanske har liknande?

Nej har inget vettigt svar på varför mensen väljer att stanna upp mer än att det måste vara någon form av rubbning i hormonerna eftersom det antagligen inte bildats en tillräckligt tjock slemhinna (den som ska ut när mensen kommer).

Det finns säkert olika förklaringar till varför mensen försvinner så kontakta en gyn. Jag behövde ingen remiss till min gynekolog. Hon finns däremot på en vanlig vårdcentral så inget sjukhus. Googla runt och kolla om där finns något gyn i närheten :)
  • Missjaas
    eliinwiiiii skrev 2019-01-03 22:33:59 följande:

Ja jag äter det varje månad, eller får äta provera först för att "skapa" en blödning. Ingen äggledarspolning, har frågat efter det men dom har sagt att det inte behövs? Min ena syster har gjort det, där hon bor är det nästan ett måste i utredningen.

Min mans små simmare är det inget fel på, det har vi testat redan ???? utan det är jag som inte kan gå igång mina ägg, dom bråkar bara och kan inte bestämma sig om vilket ägg som ska få släppa ????

Okej. Alltså det är så märkligt hur det kan skilja sig så.. enligt min gyn får man inte äta det varje månad då man absolut inte får käka dem om man skulle vara gravid.. aldrig dock hört någon annan som endast äter letrozolen varannan månad så vet inte helt..

Okej då precis som oss då. Sambon är också helt reko.. Mina ägg verkar också ja svårt att förstå det där med att släppa loss haha skämt och sido:)

Får du gå på kontroller under varje behandling för att se utvecklingen? Dvs VUL och blodprov?
  • Missjaas
    eliinwiiiii skrev 2019-01-04 09:43:08 följande:

Ja det är annorlunda beroende på landsting. Men jag tar ju inte letrozol om jag inte får en blödning.

Jag ett VUL efter varje kur, ungefär dag 11 sen tar jag tester hemma. Men ser dom att medicinen funkar behöver jag inte komma in på VUL efter avslutad kur i framtiden, utan bara ta tester hemma

Okej. Jag har tidigare inte fått någon blödning själv så fått hjälp med primolut nog. Mensen har dock kommit nu när jag ägglossat.

Okej då förstår jag:) sett spännande hur olika det kan vara från läkare till läkare.. att informationen varierar så kraftigt:)

Har du funderat på att gå vidare i utredningen?
  • Missjaas
    Majflickan90 skrev 2019-01-09 22:31:15 följande:

Jag ringde till gyn häromdagen faktiskt och dom tror att min kropp utsatts för nån form av hormonrubbning men dom kunde inte svara på varför mer än att det faktiskt inte är så ovanligt att det händer. Jag sattes upp på en väntelista för dom ville undersöka mig. Men vet du hur lång tid det brukar ta innan man får tid? Tänk om jag får stå på listan i flera månader Dom sa att dom trodde min mens skulle komma av sig själv snart, men jag vill ju inte vänta hur länge som helst... vatt utan p-piller i snart 1år ju...

Va bra att du ringt:) det gjorde du helt rätt i. Visst kan det vara så att du har en tillfällig rubbning men det kan de ju omöjligt svara på utan att ha undersökt dig så det är bra att du väntar på en tid:) första gången jag var till min gynekolog fick jag vänta i typ 6 veckor så iaf här är det lång väntetid. Håller tummarna att du snart får en inbokad tid:)

Ingen mens eller tecken på ägglossning nu?
  • Missjaas

Hur går det för er övriga tjejer? Hänt något på fronten för någon av er?

Här går dagarna trögt:/

• Missjaas
    Anonym (Längtan) skrev 2019-01-13 11:13:55 följande:

Jodå här har det faktiskt hänt lite sedan jag skrev sist.

Då hade jag ju inte haft mens på över 4 månader och misstänkte därför en hormonrubbning. Eftersom det i mitten av januari har gått 1 år sedan vi tog ut hormonspiralen så tog jag mig i kragen och ringde till min gynekolog. Sköterskan som jag pratade med tyckte också att det lät konstigt och medgav att det var dags att utreda orsakerna. Så hon satte upp mig på väntelista till läkaren.

Det komiska är att bara efter ett par dagar efter det samtalet så kom mensen! Det var precis som att kroppen hörde vad vi pratat om om bestämde sig för att kicka igång systemet igen   

Så nu hoppas jag på att det är bestående. Jag har ingen aning om cykellängd eftersom jag varit väldigt oregelbunden hela tiden, men jag får väl vara observant på tecknen och börja testa om 10-14 dagar.

Lycka till i väntandet! Förstår att det känns trögt...  

Vad härligt med en efterlängtad mens! Det var säkert samtalet du behövde för att kanske helt slappna av för ett litet tag:)

Själv längtar och väntar jag också på mensen. Tog neg gravtest nu för någon dag sedan plus även idag men fortsatt ingen mens. Är på cykeldag 37 så börjar idag med primolut nor för att få mens. Blir så ledsen för haft 3 helt fungerande cyklar med ägglossning och nu behagas mensen inte ens dyka upp:( cykeln blir så jäkla lång när man behöver gå på dem. Liksom 37 plus 10 pillerdagar och sen brukar min mens komma ca 4 dagar efter så då är jag tillbaka på 51 lååånga cyklar. Kroppen är också knäpp för tog ägglossningstest och de gav rätt starkt utslag så förstår ingenting..
  • Missjaas
    Majflickan90 skrev 2019-01-12 20:27:40 följande:

Okej! Då kanske det tar 1 månad innan jag får en tid utskickad. Det kan jag ändå leva med så länge som jag ändå väntat hittills

Nja... jag vet inte? Alltså i veckan kände jag att mina bröst började ömma och det har dom inte gjort på snart ett halvår. Men tänkte att jag kanske bara inbillade mig så tänkte inte mera på det. Dagen efter kände jag när jag klädde på mig att åååh jo - dom ömmade rejält! Varför? Och dom gör fortfarande ont när man rör vid dom o har gjort ett par dagar nu. Mkt konstigt! Igår mådde jag så dåligt på jobbet så jag fick gå hem tidigare. Jag blev illamående och alldeles kallsvettig o det värkte i magen precis som om det var mensvärk på G. Min kollega sa att jag va väldigt blek. Men min son hade kräksjuka dagen innan så tänkte att de va väl åt de hållet; att nu va de väl min tur men kräktes ingenting, inget kom ut andra hållet och ingen mens har fortfarande dykt upp, så vet inte vad det var som hände faktiskt?? Knappast gravid tyvärr! Utan mens knappt nån ägglossning ju. Sen googlade jag lite på de här med ömma bröst innan mens för de har hänt mig innan, men minns inte hur det var. Och dom som haft det innan mens har fått de typ 1 vecka innan så får väl se hur/om de kommer igång i veckan då.

Ja det beror säkert på hur lång kö osv där är såklart:) håller tummarna att du får tid snart:)

Aha okej. Du provade inte att ta ett ägglossningstest? Kan ju ha varit ägglossning för även då kan ju brösten ömma. Spännande att det kanske händer något i kroppen nu:)

Själv har jag precis backat. Haft 3 månader nu med ägglossning och mens men denna månad vill inte mensen komma. Är på dag 37 nu så tror jag börjar med primolut nor (mensframkallande piller) blir så otroligt långa cyklar dock:(
  • Missjaas
    Desire223 skrev 2019-01-14 17:41:51 följande:

Jag troooor att jag kan ha haft äl igår, isåfall första gången jag får två månader i rad. Får se imorgon om tempökningen håller i sig. Isåfall har vi goda chanser denna månad. Hoppas!

Ååh spännande! Håller tummarna:)

Själv ville inte ens mensen hahaha dyka upp här. Dag 37 så börjat på mina menspiller igen. Känns som att man går ett steg fram och 2 tillbaka hela tiden.. tröttsamt
  • Missjaas
    Majflickan90 skrev 2019-01-14 21:46:39 följande:

Tror aldrig jag haft ömma bröst vid ägglossning. Tror heller inte jag har nån ägglossning eftersom jag inte haft mens på över ett halvår, känns så konstigt om de skulle hända nu. Men nånting haf ju hänt för brösten ömmar mer o mer. Hoppas de händer nåt efter detta så man vet va som försiggår i kroppen ????????

Jag har haft ömma bröst vid ägglossning sen i 2 veckor innan mensen kommit. Nej du kan inte haft ägglossning för du kan inte ha ägglossning utan mens endast tvärtom. Dvs med ägglossning kommer alltid en mens om man inte är gravid. Något som iaf är pos t när ägglossningen kommer igång att man vet att det bli svart på vitt inte att man själv behöver grubbla.

Håller tummarna för dig:)
  • Missjaas
    Desire223 skrev 2019-01-17 11:58:52 följande:

Och nu blöder jag, vad i helsike? Det var inte ens tre veckor sen mensen slutade och nån äl har jag inte fått. Vilken röra

Hmm oj då.. blöder du mkt? Tänker om det kanske kan vara en nidblödning? Eller så håller kanske mensen på att försöka stabilisera sig?
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker