• Majflickan90

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig... Jag och sambon är sugna på fler barn. Våran son blev 3 år i maj och flera av våra vänner fick barn under 2018, så känns mer o mer som att det är dags för fler barn nu. I april 2018 slutade jag med p-piller. Det är 9 månader sen. 2 månader senare försvann min mens. Jag är INTE gravid, men har inte haft mens en enda gång sen i juni och det är 7 månader sen! Jag börjar bli väldigt frustrerad då jag inte vet vad som händer i min kropp!!! Och jag har inte ringt till gyn o bokat tid då jag haft små "känningar" precis som att mensen ska komma. Tror helatiden att den ska komma tillbaka men eftersom inget har hänt hittills så antar jag att det lär dröja ett tag till. Någon som har/har haft samma problem? Erfarenheter? Innan jag ringer gyn och förklarar problemet. Och ni som har lite mer koll - kan man ha ÄL trots utebliven mens så pass länge?

• Majflickan90
    Missjaas skrev 2019-01-02 23:24:48 följande:

Vad härligt med en liten 3åring:) kan tänka mig att det är full fart!

Jag upplevde lite samma som du när jag sluta med mina mellanpiller. Hade mensvärk och känningar till och från hela tiden men efter 6 månader och ingen mens insåg jag att jag kanske borde kolla upp det. Jag bokade tid hos gyn som gjorde ett vaginalt ultraljud. Allt såg enligt henne normalt ut men mena att mina äggstockar va trötta.. fick hjälp att starta igång mensen men har sedan även fått hjälp att stimulera fram ägglossning.

Du har ingen ägglossning tyvärr. Du kan ha mens utan ägglossning men aldrig tvärtom. Dvs har du ägglossning får du antingen en mens eller ett pos gravtest.

Tack för ditt svar! Det låter sant allt du skriver! Och det låter precis som jag eller precis som att det skulle kunna vara jag. Tror nästan att jag får ringa gyn imorgon faktiskt och be dom kolla upp detta. Eller behöver man remiss från vårdcentral först för att kunna gå till gyn? Sjukhuset tänker jag ju mig.

Ja det är full fart på 3-åringen, mkt envishet och trots haha. Men vi hade problem att bli gravida med honom också. (Tråkigt att det ska vara likadant denna gång. Antar att min kropp inte riktigt vill att jag ska ha barn lika mkt som jag själv vill). Innan jag blev gravid med min son tog det mig 1 år utan p-piller för då försvann min mens likadant till o från, fast aldrig så länge som 6-7 månader. Fick den varannan gång så tog ÄL-tester, det var det som hjälpte mig att bli gravid den gången. Men då är det ju ingenting jag kan hålla på med denna gången efrersom jag antagligen behöver träffa en läkare som kan hjälpa mig att framkalla min mens. Men du vet inte varför mensen bara försvinner så? Vad är anledningen? Skulle väldigt gärna vilja ha svar på de från nån!
  • Majflickan90
    Missjaas skrev 2019-01-03 21:44:49 följande:

Det är verkligen tragiskt att det är så många som genomgår det här och så hyshpysh det är kring det.. blir helt matt:(

Jag tycker absolut att du ska kontakta en gynekolog. Det kan vara klokt att undersöka varför mensen/ägglossningen inte kommit igång.. Du kanske har som jag (eller som den sista läkaren tror att jag har PCO.. Dvs många äggblåsor men ingen ägglossning. Googla gärna PCO om du inte känner till det. Kanske har liknande?

Nej har inget vettigt svar på varför mensen väljer att stanna upp mer än att det måste vara någon form av rubbning i hormonerna eftersom det antagligen inte bildats en tillräckligt tjock slemhinna (den som ska ut när mensen kommer).

Det finns säkert olika förklaringar till varför mensen försvinner så kontakta en gyn. Jag behövde ingen remiss till min gynekolog. Hon finns däremot på en vanlig vårdcentral så inget sjukhus. Googla runt och kolla om där finns något gyn i närheten :)

Jag ringde till gyn häromdagen faktiskt och dom tror att min kropp utsatts för nån form av hormonrubbning men dom kunde inte svara på varför mer än att det faktiskt inte är så ovanligt att det händer. Jag sattes upp på en väntelista för dom ville undersöka mig. Men vet du hur lång tid det brukar ta innan man får tid? Tänk om jag får stå på listan i flera månader Dom sa att dom trodde min mens skulle komma av sig själv snart, men jag vill ju inte vänta hur länge som helst... vatt utan p-piller i snart 1år ju...
  • Majflickan90
    Missjaas skrev 2019-01-10 21:38:15 följande:

Va bra att du ringt:) det gjorde du helt rätt i. Visst kan det vara så att du har en tillfällig rubbning men det kan de ju omöjligt svara på utan att ha undersökt dig så det är bra att du väntar på en tid:) första gången jag var till min gynekolog fick jag vänta i typ 6 veckor så iaf här är det lång väntetid. Håller tummarna att du snart får en inbokad tid:)

Ingen mens eller tecken på ägglossning nu?

Okej! Då kanske det tar 1 månad innan jag får en tid utskickad. Det kan jag ändå leva med så länge som jag ändå väntat hittills

Nja... jag vet inte? Alltså i veckan kände jag att mina bröst började ömma och det har dom inte gjort på snart ett halvår. Men tänkte att jag kanske bara inbillade mig så tänkte inte mera på det. Dagen efter kände jag när jag klädde på mig att åååh jo - dom ömmade rejält! Varför? Och dom gör fortfarande ont när man rör vid dom o har gjort ett par dagar nu. Mkt konstigt! Igår mådde jag så dåligt på jobbet så jag fick gå hem tidigare. Jag blev illamående och alldeles kallsvettig o det värkte i magen precis som om det var mensvärk på G. Min kollega sa att jag va väldigt blek. Men min son hade kräksjuka dagen innan så tänkte att de va väl åt de hållet; att nu va de väl min tur men kräktes ingenting, inget kom ut andra hållet och ingen mens har fortfarande dykt upp, så vet inte vad det var som hände faktiskt?? Knappast gravid tyvärr! Utan mens knappt nån ägglossning ju. Sen googlade jag lite på de här med ömma bröst innan mens för de har hänt mig innan, men minns inte hur det var. Och dom som haft det innan mens har fått de typ 1 vecka innan så får väl se hur/om de kommer igång i veckan då.
  • Majflickan90
    Anonym (Längtarrrrr) skrev 2019-01-13 18:02:31 följande:

Hej!

Vill börja med att berömma dig för att lufta ett så tugnt ämne.

Min historia är ganska kort: Jag är 23, min sambo är 30. Vi har bara försökt i 6 månader men stressen finns där. Blir så förtvivlad varje gång mensen kommer, och så hör man hur lätt alla andra har det att blir gravida, hur ev stress kan påverka negativt och göra det ännu svårare att bli gravid. Hur hanterar du/ni den stressen..? Vi har inte velat berätta för någon att vi försöker eftersom frågor om det inte blir något snart känns betungande.

Vad roligt att höra att det verkar hända lite grejer för er! ^_^

Mvh, Längtande

Hej på dig!

Jag och min sambo försökte bli gravida i 1 år innan jag väl blev gravid Dom säger att första gången kan ta rätt lång tid. Tycker dock inte att du ska ge upp. Jag kan tipsa dig om ägglossningstest från clearblue (så du vet när du har din ägglossning). Det hjälpte för mig när 1 år hade gått och ingenting hände och det va då jag blev gravid! Idag är min son snart 4 år! Min mens va så oregelbunden så jag visste aldrig när jag hade min ägglossning. Har gått igenom precis samma sak som dig då alla runtomkring fick barn (kändes det som) och alla dessa frågor och t.om. familjen runtomkring tjatade. Jättejobbigt va det! Men ett tips till dig från mig (för att undvika den stressen o alla tankar omkring det): Försök slappna av! Ut och ha roligt! Njut med tiden ihop med din sambo nu medan ni är själva och inte behöver barnpass, osv., ut o umgås bara ni! Jag försökte hitta på en massa saker som jag länge hade velat göra, t.ex. tatuerade jag mig och började träna massor för att få mitt fokus på annat o försöka gå ner lite i vikt. Och då ihop med testen så lyckades vi!
  • Majflickan90
    Missjaas skrev 2019-01-14 06:44:39 följande:

Ja det beror säkert på hur lång kö osv där är såklart:) håller tummarna att du får tid snart:)

Aha okej. Du provade inte att ta ett ägglossningstest? Kan ju ha varit ägglossning för även då kan ju brösten ömma. Spännande att det kanske händer något i kroppen nu:)

Själv har jag precis backat. Haft 3 månader nu med ägglossning och mens men denna månad vill inte mensen komma. Är på dag 37 nu så tror jag börjar med primolut nor (mensframkallande piller) blir så otroligt långa cyklar dock:(

Tror aldrig jag haft ömma bröst vid ägglossning. Tror heller inte jag har nån ägglossning eftersom jag inte haft mens på över ett halvår, känns så konstigt om de skulle hända nu. Men nånting haf ju hänt för brösten ömmar mer o mer. Hoppas de händer nåt efter detta så man vet va som försiggår i kroppen ????????
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker