• Anonym (Längtan)

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

Hej tjejer!

Har skummat igenom det ni skrivit och inser att detta är en tråd för mig. Känner igen mig så himla mycket i era upplevelser och känslor...

En kort presentation av mig:

Är 37 år gammal med ett barn på snart 11år. Fick kämpa i 2.5år för det plusset. Utredningar och mediciner mm, men lyckades ändå bli gravid på egen hand till slut (ev lite hjälpa av RR) Träffade min kärlek för 6år sedan och fick två barn på köpet, nu 12 och 15år. Längtan efter en sladdis föddes och i januari 2018 tog vi ut spiralen. Sen dess har INGENTING hänt :( Tillbaka i samma mönster som för 12-14 år sedan med långa oregelbundna cykler, haft allt mellan 26-50 dagar och nu har jag inte haft mens sen i september. Får ingen hjälp av vården förrän vi försökt i ett år (vilket i och för sig är snart...)

Inte överviktig, äter nyttigt och motionerar. Äter vitaminer, folsyra och rosenrot. Vad mer kan jag göra!!!???

Följer gärna er resa och ältar tillsammans med er

• Anonym (Längtan)

Tack för välkomnanden :)

Jag tror att åldersgränsen för att få hjälp tidigare än det obligatoriska försöka-själv-året är 40 år i vårt landsting, men jag är inte säker... Jag tänkte iallafall att jag skulle ringa gyn nu efter alla mellandagar och sånt för att få se om jag kan få komma dit och lämna lite blodprover.

Kanske kan jag få lite hjälp på traven att kicka igång systemet...

• Anonym (Längtan)
    eliinwiiiii skrev 2019-01-03 13:47:35 följande:
    Glömde skriva att jag vet inte hur många kurer hon tänker. Blev några kurer innan jag fick henne att höja dosen. Både min mor och systrar har också pco men min är snäppet värre.
    Letrozole, är det ungefär som pergotime? Dvs ägglossningsstimulerande.

För pergotime fick jag testa för 12 år sedan när jag försökte bli gravid med sonen. Det funkade inte för mig, eller rättare sagt det funkade för bra haha, för det visade sig att jag hade egen ägglossning och blev därmed överstimulerad med 12-14 äggblåsor. Fick sexförbud i tre veckor  
    Nu däremot tror jag att jag skulle vara hjälp av något sådant preparat, misstänker att jag inte har haft ägglossning på 4-5 månader, att jag har något knas med hormonerna. Har dessutom gått ner ett par kilo i vikt trots att jag äter konstant. Äter större portioner och dubbelt så ofta som sambon, vilket kan kännas lite ångestframkallande haha. 
  • Anonym (Längtan)
    eliinwiiiii skrev 2019-01-03 19:34:36 följande:
    Ja det är ungefär samma preparat, båda är äggstimulerande. Ska bli spännande och se om dom funkar. Som bäst har jag väl en blödning om året ????
    Håller verkligen tummarna för att det hjälper dig! 
    Jag har alltid haft väldigt oregelbundna cykler, men inte såhär långa uppehåll (4 månader).
  • Anonym (Längtan)
    Missjaas skrev 2019-01-10 21:39:03 följande:

Hur går det för er övriga tjejer? Hänt något på fronten för någon av er?

Här går dagarna trögt:/

Jodå här har det faktiskt hänt lite sedan jag skrev sist.

Då hade jag ju inte haft mens på över 4 månader och misstänkte därför en hormonrubbning. Eftersom det i mitten av januari har gått 1 år sedan vi tog ut hormonspiralen så tog jag mig i kragen och ringde till min gynekolog. Sköterskan som jag pratade med tyckte också att det lät konstigt och medgav att det var dags att utreda orsakerna. Så hon satte upp mig på väntelista till läkaren.
    Det komiska är att bara efter ett par dagar efter det samtalet så kom mensen! Det var precis som att kroppen hörde vad vi pratat om om bestämde sig för att kicka igång systemet igen   
    Så nu hoppas jag på att det är bestående. Jag har ingen aning om cykellängd eftersom jag varit väldigt oregelbunden hela tiden, men jag får väl vara observant på tecknen och börja testa om 10-14 dagar.

Lycka till i väntandet! Förstår att det känns trögt...  

Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker