• Marie89

Snart 3 år äter på natten!

Min dotter har alltid haft STORA sömnproblem, senaste halvåret är sömnen okej men hon äter 1-2 vällingar per natt, vilket gör att hon inte äter i princip nåt på dagtid. Vid lunch får hon äta det vi andra äter, leder alltid till att hon inte äter i princip nånting alls. Vid 17 målet så gör jag alltid plättar nu för det är det enda hon alltid äter. Sen erbjuder vi gröt vid 19 men det går upp och ner med om hon vill äta.

Egentligen vore kanske det bästa att bara ta bort vällingen på natten, MEN jag är livrädd för att hamna där vi var innan med 8-10 uppvak per natt tills hon var 2 och sen åt hon atarax i ett halvår som gjorde att vi äntligen kom ner till nu 2-3 uppvak per natt.

Några tips?

• Svar på tråden Snart 3 år äter på natten!
  • Marie89

Fru ve, jag vågar inte ta risken... vi har fortfarande inte repat oss från 2 år utan nån sömn alls nästan. Hade kanske funkat men vet inte vad jag tar vägen om det rubbar sömnen igen, hon har fortfarande dåliga nätter med ca 5 uppvak ibland.

Cosinus. Nu äter hon inte längre atarax, hon åt det nog i 3 månader sen kunde vi trappa ur. Men försökte få en ordentlig utredning när hon var som värst men fick aldrig det. Men tror henne sömnproblem bottnar i att jag mådde skit hennes första år (Har en storasyster med stora funktionsnedsättning som det var mycket kring så jag blev helt enkelt Depp och utbränd men nu når jag bra!)

Låter som en bra idé att ösa på välling på dagen istället! Det ska jag absolut testa! Kan ju vara lättare att minska vällingen sen på dagen om man fått bort den på natten.

• Marie89

Scanmia: ska testa att ge henne välling nu efter varje måltid, kan vara värt att testa.

När det gäller sömnen har jag läst på massor och även gått sömnskola. Men tycker sömnen är okej nu det går bra. Men vågar inte riskera att den bli värre. Ska testa om hon accepterar en mindre flaska eller utspädd på natten.

• Marie89

Tack för alla råd! I natt åt hon ingen välling för första gången! Det efter att ha gett mer välling på dagen och successivt minskat mängden och drygat ur på natten. Trots att hon fått mer välling på dagen så har hon fått mer aptit och ätit mer mat också. Nu hoppas jag det håller i sig. Lite orolig om det kan vända nu när förskolan drar igång igen, hon äter sällan lunch där för hon är så kräsen.

Svar på tråden Snart 3 år äter på natten!