• Anonym (Ellie)

Hjälp! Varför så orättvist?!

Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 01:50:22 följande:

Hur jag än vrider och vänder på det hela så finns det inga lösningar. Detta vet HAN såklart om. Han vet att systemet inte kan hjälpa mig då han har en viss makt genom att ha delad vårdnad.

En annan fråga för att göra det ännu mer komplicerat:

Vi har inget avtal om umgänge. OM jag håller flickan hos mig, låt säga mycket mer än hälften. Sådär snyggt "jag gör inget fel men ändå ful fisk" (så som han är!!) och sedan efter låt säga tre månader kontaktar försäkringskassan om barnbidraget. Då BORDE jag i alla fall få hela bidrager - om inte de pissråttorna ska LITA på hans dementeringar, men de kan de inte då jag kommer fotografera/dokumentera på annat vis.

Går han i taket för att jag haffat flickan fler dagar än honom så kommer han ju vända sig till tingsrätten... för att avtala om umgänge/vårdnad? Då kan jag samtidigt vilja avtala om kostnader? Och självklart också vårdnaden då inget annat heller funkar utöver kostnader.

Vad anser ni? Om inte lagen är på ens sida... HUR gör jag "internt" med exet för att få rättvisa?

Hur har ni gjort för att dela på barnbidraget? Vårt barnbidrag kommer automatiskt till den som barnet är skriven hos. Vi kunde inte dela det även fast barnet bor helt och hållet 50/50 och vi ville dela på det. Även byta konto krävde dubbla underskrifter...

Bor hon lika hos er? Var är hon skriven?
  • Anonym (Ellie)
    Brumma skrev 2018-12-28 12:48:42 följande:

Barn födda efter 1a mars 2014 gäller regeln att vid delad vårdnad delas barnbidraget automatiskt.

Om ni vill dela barnbidraget skickar ni in blankett på försäkringskassan. Det finns en blankett man använder när man är överens och en man använder när man inte är överens...

Jaså, vad dum förändring. Jag tror inte jag känner en enda familj där inte mamman har huvudansvaret för inköp till barnen.

Vi löste det så att vi har ett gemensamt konto för barnbidraget och använder det uteslutande till fritidsavgift, ytterkläder/skor och aktiviteter för barnet. Så vi har inget behov av att dela det längre.
  • Anonym (Ellie)
    Brumma skrev 2018-12-28 15:50:46 följande:

Personligen tycker jag det är en jättebra förändring. Tidigare hade pappan ingen rätt till halva barnbidraget även om barnen bodde växelvis. Och ja, jag vet flera pappor där mamman helt enkelt vägrat dela. Sedan kan man ju väl ha att ena föräldern tar det- bara att anmäla till försäkringskassan ;)

Ja det finns väl inget fullt ut rättvist. Men det är ju inte så lätt att bara anmäla till försäkringskassan om man har en konflikt som ts. Och rent statistiskt sett så tar ju kvinnor mer ansvar för barnen och tjänar samtidigt mindre än män. Man får väl hoppas att de tar mer ansvar nu om de får pengar till det.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 16:01:58 följande:

Om jag dessutom vill utfärda ett pass till flickan och han vägrar. Vilket kommer hända, vad gör jag då? Min mamma vill bjuda med oss på en utlandsresa, men flickan har inget pass :(

Det där borde ju verkligen vara ett tecken på att han försvårar samarbete. Kan du ta upp det i samarbetssamtal? Så att det blir dokumenterat.
Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!