Ni som inte kopplar hundarna
På vilket sätt anser du att mitt svar är ett ickesvar?
Regler som varken efterlevs och där överträdelser inte beivras är inget att eftersträva.
Vad gäller lagen så är den utmärkt men den borde kompletteras med utbildningar/certifikat för hundar/hundågare.
Vi skulle inte ha vår hund okopplad om det vore så att vi bedömde att det finns en risk att den springer fram till människor, andra hundar eller börjar jaga t ex en kaninunge som plötsligt hoppar fram.
Det är klart att jag ser lösspringande hundar som enligt mig inte borde få vara ute utan att vara kopplade, men jag ser också en del kopplade hundar där det bara är kopplet som hindrar hunden från att riskera att skada barn, vuxna, andra hundar eller andra djur.
Problemet är att många som skaffar hund är för okunniga eller att de överhuvudtaget inte borde ha hund. Hundar är suveräna på att känna av sina ägare oavsett om ägaren förmedlar trygghet eller ängslan.
Jag är själv inte överdrivet förtjust i att behöva fånga upp en stor hanhund som vill göra upp med vår hanhund, och det oavsett om den okontrollerade hunden var okopplad eller om den slitit sig från sin ägare.
Och varenda en som hade sin hund utom kontroll borde bötfällas omedelbart, och med dryga böter. Typ halva månadsinkomsten. Då lär man komma ihåg kopplet i fortsättningen om man inte har koll.
För helvete, måste lämna in någon medborgarmotion eller något, det här är ju inte klokt som ni resonerar.
Det är så klart och tydligt gällande kopplingstvånget som det kan bli! Väljer man att köpa en hund är man skyldig att ha den kopplad! Man är skyldig att ta hänsyn till att många inte vill möta en lös hund!
Andra ska inte behöva gå i kbt-träning för att hela utemiljön domineras av hundägare!!!!
Du och andra hundägare i tråden däremot borde söka psykologhjälp pga eran känsla av berättigande och respektlöshet inför lagar och bestämmelser (att ni står över lagen). Det finns diagnoser för det.
För helvete, måste lämna in någon medborgarmotion eller något, det här är ju inte klokt som ni resonerar.
Det är så klart och tydligt gällande kopplingstvånget som det kan bli! Väljer man att köpa en hund är man skyldig att ha den kopplad! Man är skyldig att ta hänsyn till att många inte vill möta en lös hund!
Andra ska inte behöva gå i kbt-träning för att hela utemiljön domineras av hundägare!!!!
Du och andra hundägare i tråden däremot borde söka psykologhjälp pga eran känsla av berättigande och respektlöshet inför lagar och bestämmelser (att ni står över lagen). Det finns diagnoser för det.
Att ni hundägare ska plocka upp bajset efter hunden nu, vad tycker ni om det?
Var det bättre förr?