Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Ni som inte kopplar hundarna

Ignoramus skrev 2018-12-28 22:52:25 följande:

Då drämmer jag en sten i huvudet på nästa unge som klappar min hund utan att fråga.

Hälsningar från en djurvän och mamma som fått nog

Är det inte bättre att fråga föräldern vilket handikapp de har som innebär att de inte förmår uppfostra sina barn.

Det är ju inte barnens fel att de uppför sig som de gör, precis som det inte är hundarnas fel om de hoppar upp på barn, utan ägarnas.

Jag skulle gärna se in flexibel men tuff lag där det är tillåtet att ha en hund okopplad i alla sammanhang där ägaren har kontroll över den, men där det också fanns mycket kännbara konsekvenser för dem som har hundar lösa utan att ha lyckats lära hunden vad detta innebär.

Man kanske borde införa ett "körkortsprov" för oss som har våra hundar okoppladeGlad
  • FDFMGA
    Ignoramus skrev 2018-12-29 01:56:57 följande:
    Fast lagen specificerar väl endast att koppeltvång råder i naturreservat? Allt annat är lokala förordningar. Så lagen jag följer är ju att jag får ha hunden lös, så länge den är under full kontroll.
    Det verkar dessutom som polisen ser till lagen mer än till den lokala ordningsstadgan. Vi möter ganska ofta poliser på våra promenader och hittills har de enda reaktioner vi fått varit vänliga leenden - tja kanske snarare riktade mot hunden än mot oss.

Däremot händer det lite då osh då att någon känner behov att förklara att det är förbjudet med okopplade hundar, inte sällan en annan hundägare med en mikrohund som sliter vilt i kopplet för att få gå till attack och som skäller ännu vildare, vår hund tycks betrakta dessa handväskehundar som störningsmoment som alltid ska ignoreras.
  • FDFMGA
    Litorina skrev 2019-06-16 10:49:05 följande:

Vi försöker få vårt barn att vänja sig vid hundar och slippa vara rädd. Hon blev skrämd av två lösspringande hundar som liten. Nu klarar hon hundar i koppel och även lösa hundar om vi är hemma hos någon och hon får lite tid på sig att vänja sig (typ ett par timmar). Men möter vi lösa hundar ute kickas rädslan igång igen och vi går tillbaka ett steg eller två i utvecklingen, även om hunden snällt gör som den blir tillsagd.

Snälla, håll hunden kopplad i områden där den ska vara det!

Så olika man kan agera.

för någon månad sen kom en mamma fram till mig och min "lösspringande" hund och frågade om vi kunde hjälpa till med att försöka moderera hennes dotters hundrädsla.

En både oväntad och smickrande förfrågan. Vi började mycket enkelt med att dottern med mamma fick gå förbi en stillasittande okopplad hund på avstånd och därefter så småningom närma sig hunden allteftersom barnets blivit tryggare.

Nu några månader senare har vi kommit så långt att barnet vågar närma sig hunden och till och med klappa och leka en smula med den.

Skulle jag bli arbetslös får jag väl starta eget och nischa in mig på KBT för hundrädda.
  • FDFMGA
    Litorina skrev 2019-06-17 20:18:27 följande:
    Det vore en välgärning!

Vår granne (och hennes hund) och vi har ett sånt samarbete, fast inte så organiserat, men när vi träffas ute. Dottern kan lära sig att lita på enskilda hundar som hon får lite tid på sig att lära känna. Då klappar hon och tycker att de är fina. Men hon blir fortfarande väldigt rädd för okopplade hundar som hon inte känner.
    Problemet är att de som har problemhundar som springer fram till andra hundar, barn eller vuxna - eller kan börja jaga en kanin, en and eller något annat vilt - de kommer aldrig att lyssna på någon som vädjar om att de ska koppla hunden.

Jag lyssnar iofs heller inte - men vår hund går å andra sidan inte fram till barn om han inte får tillåtelse och han gör det helst inte då heller. Han är lite rädd för barn han inte känner - en del barn har aldrig fått lära sig hur man närmar sig en hund, några frågar inte ens utan rusar på hundar med händer som viftar mot hundens huvud.

Vad jag vill säga är att jag är övertygad om att vår hund aldrig skrämt ett barn, inte ens på avstånd och at jag tycker att det egentliga problemet är att det finns på tok för många hundågare som inte har kontroll på sina hundar och det oavsett om hundarna är kopplade eller inte.
  • FDFMGA
    Tutelitut skrev 2019-06-18 07:13:07 följande:
    Det egentliga problemet är att hundägare, som dig, är arroganta. "Jag är övertygad om att min hund..." bla bla. 
    Det är ett DJUR. Som går på instinkt.
    Människor är kända för att göra misstag, felbedömningar.
    Så du kan inte veta med 100% säkerhet att din hund inte skrämt nån, eller att det kommer hända längre fram.
    Nej, och du kan inte vara absolut säker på att ditt barn - om du har något - inte kommer att attackera andra barn utomhus, att bita dem allvarligt.

Eller hundar förresten. Om ett barn plötsligt attackerar en hund så har den okopplade hunden större rörelseutrymme än den kopplade, den okopplade kan springa undan medan den kopplade kan känna sig trängd och i värsta fall försöka försvara sig.

Jag är förresten väl medveten om att det är betydligt vanligare med hundrädsla bland vissa invandrargrupper men att detta är en för många okänd integrationsaspekt. De är fullt möjligt att observera fenomenet om man kollar hur invandrarbarnen beter sig i möten med kopplade hundar där ägarna har en tendens att aldrig anpassa sig till dem de möter. 

På en skala vilket som skrämmer mest skulle jag sätta lösspringande hundar utom kontroll och kopplade hundar vars enda kontroll är kopplet. Som hundågare rör man sig mycket utomhus - och fenomenet med en stor hund som sliter och drar i kopplet samtidigt som den "vrålar" av ilska är inte alls ovanligt.

Som vuxen kan det vara bra att ta reda på hur man beter sig i en situation där en kopplad hund slitit sig, det brukar kunna lösa sig om man tar det lugnt och fångar upp hunden som slitit sig från sin enda kontroll - kopplet. 

Egentligen är lagen alldeles utmärkt - alltså att den anger att man ska ha kontroll över sin hund - synd bara att lagen sätts ur spel i kommuner där man har lokala förordningar som inte bottnar i kunskap om hundars och människors beteende.

Skulle alla följa lagen och dess intentioner så skulle vi ha en betydligt behagligare situation.
  • FDFMGA
    Tutelitut skrev 2019-06-18 09:35:54 följande:

Tråden handlar om hundar.
    Men vissa ska blanda in katter och barn också.
    Så typiskt, bara undanflykter.

Ja, är du rädd för lösspringande katter och lösspringande barn så kan du ju starta en egen tråd där du kan få råd om hur du ska bete dig.

Lycka till!
  • FDFMGA
    Ignoramus skrev 2019-06-18 10:21:58 följande:

Instämmer helt och hållet. Märkligt att de kommunala stadgarna skulle gå före lagen (vilket de gör, men samtidigt urvattnar ju det lagtexten väldigt mycket för folk tar inte kommunala stadgar på allvar)... kombinerat med att absolut ingenting händer om ens hund missköter sig. På sin höjd kickar hemförsäkringen in och kostar någon tusenlapp i självrisk, men då kan hunden ha betett sig så extremt illa att avlivning egentligen vore det rimliga, och ägaren har varit så ouppmärksam att det borde vara tal om fängelsestraff.

Lagen är fullkomlig som den är, oavsett sammanhang. Ha sådan kontroll på din hund som om den vore kopplad. Det räcker. Sen borde vi införa betydligt hårdare straff för de som missköter sig. En hund som springer fram till en annan hund eller människa - 5 000 i böter direkt. Hund som jagar vilt - 25 000 i böter, 30 dagars faktura. Problem solved. Hundar som inte kan vara lösa skulle kopplas jävlar i det snabbt. Ägare till hundar som kan gå lösa får äntligen lite lugn och ro och slipper paragrafryttarna.

Ja, det skulle också göra det enklare för polisen. Nu tvingas de ju ofta skämmas och titta bort när man möter dem med en okopplad hund som tydligt är kontrollerad.

Jag mötte förresten en man som berättade att han och hans hund blivit stoppade av polisen. Han visade dem hur en hundägare kan ha kontroll på sin hund med ett "osynligt koppel"  och avslutade med att visa att han lärt hunden att skälla två gånger vid frågan "Vad säger man till polisen?"

När poliserna åkte därifrån så tutade de och vinkade, enligt mannen.
  • FDFMGA
    möjligt skrev 2019-06-18 11:43:08 följande:
    Fast så vitt jag vet har kommuner och länsstyrelse bemyndigande att införa vidare inskränkningar av ordningsrätt inom sitt område. Jag antar att koppeltvång faller inom den ramen med målet att göra offentliga miljöer platser trygga för allmänheten.

Iden om inga regler alls men hårda straff hade nog kunnat applicerats på en massa olika situationer men det är väl knappast hållbart? Istället har vi ytterligare regler i situationer där det visat sig behövas och det är många.

Tänk om trafikreglerna dragits ned till, du får köra fritt så länge du inte skadar vare sig människor, djur eller någons egendom. Jippie va skoj det skulle vara.

Att dessa koppeltvångs regler inte finns i lagen är eftersom man vill ha möjlighet att anpassa efter den individuella platsen. Ska man ha det i lagen så kommer det ju att behöva bli otroligt generellt vilket knappast gynnat någon
    Javisst - men alla följer inte lokala förordningar.

Vi bor i Stockholm här finns det ett flertal lokala ordningsföreskrifter som efterlevs sisådär.

Det händer lite då och då att vi stöter på herr eller fru duktig amatörpolis som förklarar att det enligt lag är förbjudet att ha hundar okopplade.

Jag rättar dem aldrig utan tackar för upplysningen och går glatt vidare med hunden okoppladSolig

https://stad.stockholm/politik-och-demokrati/styrande-dokument/allmanna-lokala-ordningsforeskrifter-i-stockholm/
  • FDFMGA
    möjligt skrev 2019-06-18 12:53:09 följande:
    Att folk väljer att inte följa lagar och regler är väl knappast något att eftersträva?

Sedan faller väl utökningarna som en förlängning av ordningslagen så att man betraktar den som lag är kanske inte så konstigt?

Vill du ha massa fylleri på offentliga platser eller extrema störningar i form av skrikande människorna på natten också? Jag gissar att det finns en del förordningar som inte är lika onödiga för dig?

Ska vi strunta i kommunala hastighetsbegränsningar också då förresten?

De är väl inte heller viktiga nog att följa:

17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.

Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen.
    Regler som varken efterlevs och där överträdelser inte beivras är inget att eftersträva.

Vad gäller lagen så är den utmärkt men den borde kompletteras med utbildningar/certifikat för hundar/hundågare.

Vi skulle inte ha vår hund okopplad om det vore så att vi bedömde att det finns en risk att den springer fram till människor, andra hundar eller börjar jaga t ex en kaninunge som plötsligt hoppar fram.

Det är klart att jag ser lösspringande hundar som enligt mig inte borde få vara ute utan att vara kopplade, men jag ser också en del kopplade hundar där det bara är kopplet som hindrar hunden från att riskera att skada barn, vuxna, andra hundar eller andra djur.

Problemet är att många som skaffar hund är för okunniga eller att de överhuvudtaget inte borde ha hund. Hundar är suveräna på att känna av sina ägare oavsett om ägaren förmedlar trygghet eller ängslan.

Jag är själv inte överdrivet förtjust i att behöva fånga upp en stor hanhund som vill göra upp med vår hanhund, och det oavsett om den okontrollerade hunden var okopplad eller om den slitit sig från sin ägare.
  • FDFMGA
    Litorina skrev 2019-06-18 16:58:10 följande:
    Att din hund inte skrämt något barn kan du tyvärr inte veta. För min dotter räcker det med att hon ser en okopplad hund ett kvarter bort för att hon ska bli rädd. Du ser henne förmodligen inte eller förstår inte att det är pga din okopplade hund barnet där borta på hörnet gråter och kramar sin mamma. Vi har sett många hundar vars ägare definitivt inte har någon aning om att de skrämt barn till tårar.

Men att dottern blev rädd från första början är just på grund av en hundägare som inte hade kontroll på sina hundar. Ibland tänker jag på henne och undrar vad hon hade känt om hon visste vad hennes beteende har lett till.
    Ja, det är ledsamt att din dotter är så rädd för okopplade hundar, vore det mitt barn skulle jag försöka utarbeta en metod för att hon ska komma över eller åtminstone lära sig hantera rädslan.

Inget skulle bli bättre av att sådana som jag eller Ignoramus här i tråden alltid höll våra hundar kopplade. De som låter sina hundar springa lösa utan att ha kontroll över dem skulle ändå låta sina hundar springa lösa utan att ha kontroll över dem.

Jag tror att mamman som tog kontakt med mig för att låta min hund fungera som ett exempel för sitt hundrädda barn att okopplade hundar kan snälla och lite försiktiga i närmandet till barn har hittat en bra metod för att ge dottern verktyg att kunna hantera sin rädsla.
Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna