Tutelitut skrev 2019-06-18 07:13:07 följande:
Det egentliga problemet är att hundägare, som dig, är arroganta. "Jag är övertygad om att min hund..." bla bla.
Det är ett DJUR. Som går på instinkt.
Människor är kända för att göra misstag, felbedömningar.
Så du kan inte veta med 100% säkerhet att din hund inte skrämt nån, eller att det kommer hända längre fram.
Nej, och du kan inte vara absolut säker på att ditt barn - om du har något - inte kommer att attackera andra barn utomhus, att bita dem allvarligt.
Eller hundar förresten. Om ett barn plötsligt attackerar en hund så har den okopplade hunden större rörelseutrymme än den kopplade, den okopplade kan springa undan medan den kopplade kan känna sig trängd och i värsta fall försöka försvara sig.
Jag är förresten väl medveten om att det är betydligt vanligare med hundrädsla bland vissa invandrargrupper men att detta är en för många okänd integrationsaspekt. De är fullt möjligt att observera fenomenet om man kollar hur invandrarbarnen beter sig i möten med kopplade hundar där ägarna har en tendens att aldrig anpassa sig till dem de möter.
På en skala vilket som skrämmer mest skulle jag sätta lösspringande hundar utom kontroll och kopplade hundar vars enda kontroll är kopplet. Som hundågare rör man sig mycket utomhus - och fenomenet med en stor hund som sliter och drar i kopplet samtidigt som den "vrålar" av ilska är inte alls ovanligt.
Som vuxen kan det vara bra att ta reda på hur man beter sig i en situation där en kopplad hund slitit sig, det brukar kunna lösa sig om man tar det lugnt och fångar upp hunden som slitit sig från sin enda kontroll - kopplet.
Egentligen är lagen alldeles utmärkt - alltså att den anger att man ska ha kontroll över sin hund - synd bara att lagen sätts ur spel i kommuner där man har lokala förordningar som inte bottnar i kunskap om hundars och människors beteende.
Skulle alla följa lagen och dess intentioner så skulle vi ha en betydligt behagligare situation.