Inlägg från: Ignoramus |Visa alla inlägg
  • Ignoramus

Ni som inte kopplar hundarna

Fast då hade folk med andra ord inte skött sig. Det här förutsätter ju att man gör det. Funkar lagen någorlunda (du menar att samhället skulle raserats utan dem) så finns det ju ingen anledning att ändra på den. Hundförordningarna funkar inte överhuvudtaget, alltså borde man se över dem. Finns ingen anledning att lösa och lydiga hundar ska kopplas, finns ingen anledning att lösa olydiga hundar ska komma undan.

möjligt skrev 2019-06-18 13:05:14 följande:

Finns ju otroligt mycket av det som styr vardagen i samhällen som styrs av lokala föreskrifter. Menar du på fullt allvar att du tycker att vi ska avskriva allihop? Inklusive parkeringssystem, säkerhetsföreskrifter kring vatten och hamn, gågator. Alla regler för marknader och torghandel ryker väl i samma veva då, för att inte tala om renhållning och sopor? Brandposter, bullerrestriktioner, skyldighet att minimera störningar och nedskräpningar, fri camping överallt(!), fri användning av fyrverkerier så länge de inte har styrpinne, m.m

Jag gör en gissning att samhällena hade blivit betydligt mindre behagliga att bo i.

Och de lokala förordningarna brukar BTW vara försedda med ett strafföreläggande i form av penningböter, precis som ordningslagen då det är en förlängning är denna.

• Ignoramus

Jag hade förmodligen inte heller kopplat. Jo, kanske om jag såg din dotter komma, och lite beroende på hur denna önskan ursprungligen lagts fram (?Kan du snälla koppla hunden? Min dotter är livrädd? vs ?Koppla hundjäveln, det är olagligt!!!?), men aldrig att jag alltid skulle ha den kopplad utifall att din dotter skulle dyka upp. Hur trevlig och omtänksam jag än är, så älskar jag garanterat min hund mer än din dotter, och prioriterar hundens välbefinnande högre.

Att träna en hund att vara så lydig som det krävs är många gånger ingen dans på rosor eller något som sker automatiskt, utan det är MÅNGA timmars tränande bakom. Många. Att kasta all den tiden på tippen för en paragrafryttares skull känns inte så aktuellt. Dessutom tycker jag inte det är speciellt schysst att hålla ett djur i koppel under merparten av dess liv. Jag vill att mina djur ska gå lösa och vara fria, punkt. Naturligtvis under förutsättning att de inte stör eller skrämmer eller springer fram till andra djur eller människor. Andra ska självklart inte bli lidandes av mina etiska riktlinjer.

Och barn med hund är som sagt en two way street. För varje barn med hundrädda finns det tio barn som skrämmer hunden istället. Du skulle bara veta hur det är att vara på andra sidan.

?Får man klappa hunden??

?Nej tyvärr, hon gillar varken att bli klappad eller barn. Ledsen.?

(Ser bara en gullig liten hund, och går närmare)

?Hallå, hör du vad jag säger? Du får INTE klappa henne.)

(Ser bara en hund som inte morrar eller skäller. Går närmare)

?HALLÅ?! Sluta! Du skrämmer hunden!?

(Sträcker ut handen)

?MEN HÖR DU VAD JAG SÄGER?! DU KAN BLI BITEN OM DU HÅLLER PÅ SÅHÄR. KLAPPA INTE HUNDAR SOM INTE VILL BLI KLAPPADE.?

(Barnet börjar gråta och blir rädd för hundar (och ignoramus XD))

Litorina skrev 2019-06-18 17:13:04 följande:

Kanske är det så. :(

Jag förstår faktiskt inte varför man har hund i stan om man inte vill koppla den. De måste ju veta att det inte är tillåtet? Såg igår en som lät sin hund bada på den kommunalt skötta badplatsen ungefär 10 meter från skylten som säger att hundar inte är tillåtna där... Det är så egoistiskt.

Vi fick en ny granne för ett tag sedan, med okopplad hund. Den är söt och väluppfostrad, men min dotter blir som sagt rädd ändå. Vi har bett dem koppla den men de bara skiter i det. Och det är i övrigt väldigt trevliga människor. Jag förstår inte.

• Ignoramus

Syftet med lagen är ju att hundarna inte ska störa eller skrämma andra människor och djur. Kan vi enas om det? Alltså ser jag inget problem med att de hundar som inte stör eller skrämmer andra går lösa. Överhuvudtaget. Och jag förstår inte varför du gör det heller, för din dotter hade aldrig blivit rädd till att börja med om hon bara mött lydiga hundar.

Jag vill lika gärna som du se att de andra hundarna går kopplade at all times. Förmodligen ännu hellre, eftersom det är en BETYDLIGT högre risk att en lös hund flyger på en annan hund än en människa.

Så ja, under samma förutsättningar hade jag ju i teorin tillåtit folk att bränna förbi i 100km/h utanför ett dagis, om de kunde GARANTERA att ingen annan for illa eller stördes av det. Men jag misstänker att det är ett klurigt löfte att avge.

Litorina skrev 2019-06-18 18:59:58 följande:

Ignoramus: Tycker du att alla ska få välja själva vilka förordningar, reglar och lagar de ska följa, eller är det bara du?

• Ignoramus

Du tycker inte det är två olika saker? Du kan inte styra över ett barn som får för sig att springa över vägen från ingenstans, och då påverkar farten din möjlighet att stanna i tid. Och eftersom du inte kan styra barnen så kan du inte garantera att ingen kommer till skada. Ja fast de kan ju sköta sig trots att det råder koppeltvång. Kopplet är ju som sagt till för att hunden inte ska störa andra. Gör den inte det har den ju rimligtvis samma rätt att promenera där som vi andra. Framförallt samma rätt som andra hundar i koppel.

möjligt skrev 2019-06-18 22:17:36 följande:

Fast du tycker inte det! Tittar du på den här tråden så kan du ju se att väldigt många ser okopplade hundar i centrum på offentliga platser. Och nej de sköter sig inte! För det råder på dessa platser koppeltvång för hundar!

Jag kan lika väl köra i 50 utanför en förskola med 30 zon, även om jag tycker att jag har superkoll och inte skadar någon så skapar det otrygghet I det området. Det influerar säkerligen även andra att bryta reglerna, vilket den här tråden också verkar antyda

• Ignoramus

Barnet var kanske sju-åtta år och föräldern var väl 50 meter därifrån. Mötte föräldern längre fram på promenaden. Hurså?

Vi kanske pratar om olika sorts hundar? Du kanske förefaller dig en stor svart hund som flyger fram och tillbaka och förvisso inte springer fram till människor eller djur men ändå rusar omkring helt oförutsägbart och tillsynes utom kontroll. Det här handlar i mitt fall om en hund på ca 35 centimeter i manken som travar runt i stilla mak och snusar i vägkanten och är lite reserverad mot främlingar. Och som omedelbart går fot vid min sida om jag säger det, vilket jag gör varenda gång jag ser en annan hund, ett annat djur eller någon person som verkar osäker kring hundar.

Du drar alla personer över en och samma kam, vilket är ett ganska märkligt drag. Hade du hellre mött mig med två rottweilers i koppel som jag knappt kunde hålla, och som stod på bakbenen och vrålade med saliven flygandes åt alla håll och kanter mot din dotter? För de är ju kopplade, som den laglydiga medborgare jag är. Än min lilla hund som hade travat förbi i promenadtakt vid min sida utan att ens titta åt ert håll? För det är nämligen den bilden ni paragrafryttare målar upp... KOPPEL MACHT FREI.

möjligt skrev 2019-06-18 22:51:05 följande:

[quote=79699890][quote-nick]Ignoramus skrev 2019-06-18 18:42:52 följande:[/quote-nick]

Naturligtvis under förutsättning att de inte stör eller skrämmer eller springer fram till andra djur eller människor. Andra ska självklart inte bli lidandes av mina etiska riktlinjer.

?-//

Du inser att många många många människor blir skrämda av lösa hundar? Det är en del av varför reglerna finns. Så jo de stör och skrämmer vissa genom att du håller de okopplade. Vill du ha dina etiska riktlinjer så är det ingen som har något emot det men NEJ din hund går INTE före hennes hundrädda dotter när det är DU som bryter reglerna.

Du är fri att flytta ut till landet där det är fritt fram

Och BTW, hur gammalt var det där barnet och hade det en förälder med sig?

• Ignoramus

Och varför gör man det? FÖR ATT DET FINNS HUNDÄGARE SOM INTE SKÖTER SIG. Hade alla lösa hundar någonsin varit lydiga och inte gjort en fluga förnär så hade ingen varit rädd. Vi vill åt samma människor.

Varför skulle det vara respektlöst om ingen störde sig eller for illa av det? Det är ju det som krävs för att en företeelse ska vara respektlös... och ett tränat öga kan se om den lösa hunden är under kontroll eller inte. Hur är kroppsspråket när det passerar en människa på cykel precis intill, dyker upp en joggare runt hörnet, hur reagerar hunden på en mötande hund? Hur är kroppsspråket överlag? Avslappnat eller spänt?

Jag tror liksom min vän med versalerna att goda förebilder är just av godo. Att det kan hjälpa hundrädda människor att se att det faktiskt finns hundar som är snälla och skötsamma, och ägare som tar sitt ansvar (att faktiskt träna hunden, inte bara leda runt den i ett snöre). Och en sån sak är BETYDLIGT svårare att avgöra med en hund i koppel ska du veta.

möjligt skrev 2019-06-18 23:02:57 följande:

Nej kopplet är inte för att de inte ska gå på folk. Det är för att många upplever lösa hundar som skrämmande och därför ska de ej vara okopplade på offentliga platser.

Så nej de sköter sig inte.

Om jag har god sikt så kan jag vara helt säker på att jag inte kör på någon, jo. Så jag kan blåsa förbi förskolan i 90. Men det gör jag inte, dels för att det skulle vara RESPEKTLÖST och skapa otrygghet och dels för att jag följer reglerna.

Det är inte alla som håller med om alla regler eller intiutivt förstår alla rimliga beteenden, det är därför vi har regler.

• Ignoramus

Otroligt irriterande.

Heilena skrev 2019-06-18 23:10:59 följande:

Tycker också många hundägare är respektlösa.. Har hänt hur många gånger som helst att lösa hundar springer fram till mig för att hälsa.. De hoppar och sniffar eller skäller. Och efter kommer ägaren och frågar om jag är hundrädd. Visst, jag är inte hundrädd, men är det inte lite väl sent att fråga om jag är rädd när hunden bokstavligen klättrar på mig? Släpp era hundar lösa på er gräsmatta eller i en hundpark, för all del! Men att gå med en lös hund längst en promenadstig eller liknande där man möter mycket människor tycker jag inte är okej..

• Ignoramus

Och varenda en som hade sin hund utom kontroll borde bötfällas omedelbart, och med dryga böter. Typ halva månadsinkomsten. Då lär man komma ihåg kopplet i fortsättningen om man inte har koll.

Loloboije skrev 2019-06-18 23:06:00 följande:

På gångbanorna i Malmö stod det ?tänk på hundrädda personer och ha alltid din hund kopplad. Den skall vara kopplad på gång och cykelbanor samt utanför markerad plats? (det där fältet för hund-anarki) Ändå hade varenda hundägare sin hund lös på dom banorna.

• Ignoramus

Ja, eller hur? Och den här satsningen skulle ju minst sagt finansiera sig själv i det inledande skedet, så jag förstår inte varför det inte har gjorts redan. Som du säger, de som stör sig absolut mest på lösspringande, okontrollerade hundar är ju andra hundägare. Dels för att de utgör en fara för ens egna hund (eller vice versa), och dels för att vi som sköter oss kollektivt får ta skiten för det.

FDFMGA skrev 2019-06-19 15:31:49 följande:

Och så verkar tråden ha lugnat ner sig för den här gången.

Dina tankar om ett system med skyhöga böter för den som inte har kontroll på sin hund utomhus kompletterat med att man blir fråntagen hunden om man inte betalar eller får upprepade böter skulle innebära att problemet med hundar som springer omkring utom kontroll i princip försvann.

Tänk så trivsamt det skulle vara att kunna gå ut med sin hund utan att ständigt behöva vara vaksam på andra okopplade hundars beteende.

• Ignoramus

Här är det inte tillåtet i tätbebyggt område, vad det nu betyder, och inte heller i skogarna mellan mars och oktober eller vad det nu är. Inte heller i parker eller på offentliga platser. Undrar i mitt stilla inre var det egentligen är tillåtet.

Litorina skrev 2019-06-19 17:14:18 följande:

Varför går ni inte med hundarna okopplade där det är tillåtet istället?

• Ignoramus

Ja precis, yada yada yada. Fullständigt orimligt.

Litorina skrev 2019-06-19 21:13:05 följande:

1 mars - 20 augusti.

Övrig tid är koppelfritt strosande tillåtet i icke tätbebyggt område. Ett tips är att flytta till ett sånt, då kan din hund få utan koppel 7 månader om året. Sätt stängsel runt tomten så kan den springa fritt där året om.

Tättbebyggt område är ett sammanhängande område med minst 200 invånare där avståndet mellan husen är mindre än 200 meter.

• Ignoramus

För att deras hundar inte kan gå lösa ja. Då är det såklart väldigt mycket enklare att motivera kopplet.

Litorina skrev 2019-06-19 21:47:39 följande:

För de flesta hundägare verkar det gå alldeles utmärkt.

• Ignoramus

De flesta barn klarar lösgående, lydiga hundar alldeles utmärkt.

Litorina skrev 2019-06-19 21:47:39 följande:

För de flesta hundägare verkar det gå alldeles utmärkt.

• Ignoramus

Finns inomhuslekar för ditt barn.

Litorina skrev 2019-06-19 22:26:04 följande:

Ja, men det är ändå förbjudet på vissa platser. På andra platser får du ha hunden lös. Det är bara att pallra sig dit.

• Ignoramus

Jag har redan sagt upp mig och flyttat från en stad när jag skaffade min hund för att jag tyckte det var olämpligt att bo i en storstad. Alltså flyttade jag till en mindre stad, som istället har de här reglerna som gör att man teoretiskt sett aldrig kan ha hunden lös ändå. Och eftersom jag efter uppsägningen var arbetslös var det inte heller tal om något lån till en gård på landet (och det är det fortfarande inte).

Vad jag däremot har gjort är att ha lagt tusentals timmar på att träna min hund, så att hon kan gå lös utan att störa andra. Så min situation är inte speciellt besvärlig faktiskt, tvärtom är den kantad med fina komplimanger! :)

Litorina skrev 2019-06-19 22:35:05 följande:

Att något förbjudits i demokratisk ordning brukar också vara en bra motivation, för de flesta av oss i alla fall. Man förstår inte alltid orsaken till alla regler. Men orsaker finns och därför följer man överenskomna regler - alternativt arbetar för att få dem ändrade. (Eller så får man starta en anarkistisk koloni i norrlands inland... ;) )

Varför skaffade du hund i stan om du tycker att det är synd om dem när de är kopplade? Hade det inte varit bättre att flytta till landet först eller ha något annat djur istället? Du har ju försatt dig i en rätt besvärlig situation.

• Ignoramus

Som sagt, vi vill nog samma sak. Om världen endast var befolkad med lugna och väluppfostrade hundar som aldrig skrämde någon annan så hade din dotter aldrig behövt bli rädd. Och om det skulle förändras över en natt nu så hade hennes rädsla gått över mycket snabbare. Jag förstår att det är svårare nu, just för att det finns många hundar som är lösa där ägarna inte har fullständig koll. Oftast snälla hundar, absolut, men vad hjälper det när man redan är rädd eller inte vet så mycket om hundspråk?

Litorina skrev 2019-06-20 00:01:22 följande:

Vi tränar vårt barn genom att låta henne träffa okopplade hundar och visar på okopplade hundar vi möter hur de beter sig och reagerar. Vi har tre grannar med hund (varav en okopplad) som vi alltså delar trapphus och gräsmatta med. Exakt vad mer är det du menar att vi ska göra? På vilket sätt tränar jag inte henne för att klara "rådande premisser"?

• Ignoramus

För att lagen inte alltid är perfekt utformad eller felfri. Tidelag var ju lagligt tills häromåret. Det är många regler kring hundhållningen som behöver en rejäl uppfräschning, men jag ser absolut inte lösa, skötsamma hundar som en del av det problemet.

Nej, det är inte speciellt tydligt alls, för lagen säger en sak, lokala ordningsstadgar en annan, och polisen agerar på ett tredje sätt.

Hänsyn till andra kan tas på många olika sätt. Jag tar hänsyn genom att låta min hund gå ?tävlingsfot? om jag ser att någon blir illa berörd av att hon går lös. Vilket iofs i princip aldrig händer annat än med människor från andra kulturer, just för att hon är både väldigt liten och väldigt lugn.

Nu kommer jag reta gallfeber på dig, men du och hundrädda borde känna tacksamhet över att vi har lagt en sån stor del av vår fritid på att träna våra hundar. Ett koppel är ingen garanti. Långt ifrån. En koppel är tvärtom en falsk trygghet. En vältränad hund är en riktig trygghet.

Loloboije skrev 2019-06-20 12:51:20 följande:

För helvete, måste lämna in någon medborgarmotion eller något, det här är ju inte klokt som ni resonerar.

Det är så klart och tydligt gällande kopplingstvånget som det kan bli! Väljer man att köpa en hund är man skyldig att ha den kopplad! Man är skyldig att ta hänsyn till att många inte vill möta en lös hund!

Andra ska inte behöva gå i kbt-träning för att hela utemiljön domineras av hundägare!!!!

Du och andra hundägare i tråden däremot borde söka psykologhjälp pga eran känsla av berättigande och respektlöshet inför lagar och bestämmelser (att ni står över lagen). Det finns diagnoser för det.

• Ignoramus

Hehe höll dock ryggen fri genom att skriva ?du och hundrädda?, inte ?du och andra hundrädda?. ;)

Fast folk får ju ta ett eget ansvar att inte släppa hundar som inte kan vara lösa. Som sagt, jag är helt för betydligt strängare straff för de här typerna. Som antingen bara är arroganta eller rent tanklösa.

För att återanvända till billiknelsen så är det inte alls som att vissa skulle köra förbi ett dagis i 90km/h utan att skada någon. Utan som att köra en bil där hastighetsmätaren inte fungerar, men ändå alltid hålla sig precis under den tillåtna gränsen.

Loloboije skrev 2019-06-20 15:25:20 följande:

Vem har sagt att jag är hundrädd? Jag har tränat hundar själv, är uppvuxen med hund. Har tagit hand om både stora och små hundar. Tycker ändå inte dom ska springa lösa i tätort!

Det är respektlöst och omdömeslöst och innebär att alla hakar på och sen blir det som i Malmö, alltså värre än i något fattigt land i Europa när det gäller mängden lösa hundar överallt.

• Ignoramus

Men SUCK. Om de bötfäller problemet blir vi av med problemet. Ditt förslag är som att införa trängselskatt i Jokkmokk för att det finns i Stockholm.

Loloboije skrev 2019-06-20 20:56:59 följande:

Nej, det funkar ju inte! Och att du går omkring med din hund lös trots koppeltvång gör att andra ser och känner sig bekväma med att släppa sin hund. Det gör att ingen säger till eftersom det inte är någon idé när gatorna är fulla av lösa hundar. Nästan alla som har sin lös har INTE ett osynligt koppel utan hunden är flera meter framför eller bakom.

Det enda sättet att få bukt med problemet är att polisen börjar bötfälla utan urskiljning (så får vi in lite skattepengar också...) så att det inte längre är upp till hundägaren att avgöra.

Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna