Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF
    pump skrev 2022-10-25 08:43:57 följande:
    Det har gått överstyr. Att hundägare själva inte ser detta, trots alla incidenter, är skrämmande. Det är bara ursäkter hela tiden.
    Vad har gått över styr? Vilka är "alla incidenter"? Tycker snarare att det varit förvånansvärt få incidenter de senaste åren trots alla coronahundar med oerfarna ägare. 

Är inte hundägare längre (sen snart 10 år tillbaks) men har hundar i släkten och många hundar i bostadsområdet där jag bor. 
  • LFF
    pump skrev 2022-10-25 09:32:04 följande:
    Jättebra att du inte har hund, finns redan för många tyvärr. Hur många fler incidenter tycker du att det behövs, innan du inser att hundar är en stor risk för andra (speciellt barn)?
    Enda anledningen till att jag inte har hund är eftersom jag inte har tiden för en hund. Annars hade jag haft en. 

Hur många incidenter är det som sker? Inga hundar i min omgivning är en risk för andra, speciellt inte barn. Detta eftersom de har vettiga hundägare som ser till att skydda sina hundar från påträngande ungar som inte vet hur man beter sig runt barn. 

Mina egna barn är inte heller någon fara för hundar eftersom de vet hur man beter sig runt hundar och har fått lära sig (via mig) hur man läser av en hund. 

Vettiga hundägare och vettiga föräldrar lär barn hur man ska bete sig. Man lär ut att morrning är ett avståndstagande beteende från hunden sida istället för att straffa bort det. Man lär barnen att de inte kan dra i hunden, gå fram till den när den äter eller sover etc. 

Att olyckor mellan hundar och barn sker är inte bara hundens eller hundägarens fel utan lika ofta är det föräldrar och barns fel. 

Så, ska vi avskaffa barn också?
  • LFF
    molly50 skrev 2022-11-03 12:00:58 följande:
    Eller så vore det bättre att införa körkort på hund så att de som inte klarar av att hantera dem kan sållas bort. 
    Körkort blir komplicerat att införa. Och ska man införa det så ska det vara för alla raser, inte bara de "kraftfulla". 

Om folk la ner tillstymmelsen av lika mycket tid när de ska köpa hund som de gör vid köp av vilken annan kapitalvara som helst (ja, hundar går under kategorin kapitalvara). Hur många skulle spontanköpa en tvättmaskin eller ett kylskåp? För att inte tala om en bil eller en lägenhet. 

Om sen även hunduppfödarna ställde lite högre krav på sina valpköpare och kollade om de har en aning om vad de ger sig in på så vore det också bra. 

När vi skaffade hund för 20 år sedan så var det
    1) ett impulsköp (själva hunden, inte rasen) och
    2) inga frågor alls från uppfödaren om vi hade koll på vare sig rasen eller hundägande.

Nu hade jag läst om rasen sen ett antal år tillbaks men det hade lika gärna kunnat gå väldigt snett trots att vi "bara" hade en jack russell terrier. 

Sen behöver det bli högre ansvarskrav OM en hund skadar en människa eller en annan hund i form av brottsrubricering. Å ena sidan så har vi inskrivet i lagen om hund och katt att man som hundägare är ansvarig för allt ens hund gör men det finns liksom inga påföljder direkt om hunden skadar någon (hund, människa, annat djur). Har man otur så blir det djurförbud och lite böter men djurförbud kommer du ju undan genom att flytta. 
  • LFF
    pump skrev 2022-11-03 12:22:22 följande:
    Ja, för jobbigt. Bättre att riskera andra människors liv.
    Läste du hela inlägget? Då ser du att det finns saker man kan göra utan att skapa en orimlig administration. Plus att jag anser att SKA man införa körkort så gäller det ALLA 300+ raser, inte bara de som räknas till de kraftfulla eller "farliga". 

Men visst, vi förbjuder hundar, bilar, tågresor, flygresor etc. Allt som kan riskera människors liv om det handhas på fel sätt. Sen lindar vi in alla i bubbelplast och rosa fluff så blir det jättebra. 
  • LFF
    pump skrev 2022-11-03 15:20:13 följande:
    Stor skillnad. Katter springer inte runt i stan och bajsar. Dom har vett att göra det ute i naturen.
    Hundägare tar med sig hunden överallt där det finns andra människor, och när hunden bajsat så är det inte alltid hundägaren tar upp hundens bajskorvar.
    Katter släpps ut i tätbebyggt område där de bajsar och kissar i barnens sandlådor, folks rabatter, dödar småfåglar, förstör utemöbler etc. De har dessutom ingen ägare med sig utan släpps vind för våg.
Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna