Inlägg från: Linnie |Visa alla inlägg
  • Linnie

Ni som inte kopplar hundarna

transparent skrev 2018-12-27 10:19:08 följande:
    Ja, du ser. Lösningen är att alla som envisas med att ha hund, bor långt bort. På landet. För där gillar folk att hundar springer runt lite hur som helst.
    Om de flesta fick välja mellan att ha barn i en stad, eller hundar, vad tror du de flesta väljer?
    Det är riktigt illa att ha barn på ställen som Sthlms innerstad eller Göteborgs/Malmös dito. Hur gamla är barnen när de får gå ut själva då? Typ 10? Jäkligt taskigt att de måste ha en vuxen med sej innan dess, när dessa nu råkar ha tid. De får bara leka i parker eller innergårdar eller sk. "organiserad lek" (aktiviteter). Barnen i mindre orter eller landsbygden har hur mycket fina ställen som helst att leka på, på egna villkor.
    Hundar däremot, de är glada om de får vara där husse och matte är (inte ensamma 9 h om dagen som tyvärr vissa är)
  • Linnie
    Tutelitut skrev 2019-10-22 07:28:57 följande:
    Osynligt koppel, är det lite som låtsaskompis man hade som barn?
    Folk som inbillar sig saker som inte finns där... finns väl nåt namn för det?
    Japp. Psykos om man är ensam om att tro på saker som inte finns. Religion om man är flera som tror på samma sakCool
  • Linnie
    coral skrev 2022-10-24 09:50:42 följande:

Dags att reglera. För många hundar i Sverige.
    Kvinna död efter hundattack ? hund avlivad (familjeliv.se)

Visst är det hemskt. Men skulle tro att det är mindre än 0,00001% av alla hundar som har ihjäl sin ägare.
    Jämfört med bilåkning är risken för skador och död nästan helt obefintlig.

Andelen som blir lyckliga av hundar är betydligt högre.

Hur menar du reglera? Det är ju redan idag koppeltvång i tätbebyggda områden. Om någon går utan koppel är hunden väldigt lydig och visar inte andra människor intresse vanligtvis.
  • Linnie
    LFF skrev 2022-10-25 11:43:59 följande:
    Enda anledningen till att jag inte har hund är eftersom jag inte har tiden för en hund. Annars hade jag haft en. 

Hur många incidenter är det som sker? Inga hundar i min omgivning är en risk för andra, speciellt inte barn. Detta eftersom de har vettiga hundägare som ser till att skydda sina hundar från påträngande ungar som inte vet hur man beter sig runt barn. 

Mina egna barn är inte heller någon fara för hundar eftersom de vet hur man beter sig runt hundar och har fått lära sig (via mig) hur man läser av en hund. 

Vettiga hundägare och vettiga föräldrar lär barn hur man ska bete sig. Man lär ut att morrning är ett avståndstagande beteende från hunden sida istället för att straffa bort det. Man lär barnen att de inte kan dra i hunden, gå fram till den när den äter eller sover etc. 

Att olyckor mellan hundar och barn sker är inte bara hundens eller hundägarens fel utan lika ofta är det föräldrar och barns fel. 

Så, ska vi avskaffa barn också?
    Instämmer helt!

Sista frågan, ja, det verkar ha fötts en massa coronabarn till oerfarna föräldrar på sistone, så nu är barnen för många, kanske dags att "reglera lite"? ; D

(Hjälp får man ens dra ett sånt skämt utan att bli kölhalad här? Jo, det var ju ett skämt, jämfört med den hundreglering det skrevs om tidigare på betydligt större allvar. )
Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna