Inlägg från: Xlr8 |Visa alla inlägg
  • Xlr8

Ni som inte kopplar hundarna

Är det inte koppeltvång så har jag ej det på min. 
    MEN jag har koll på mina hundar och dom lämnar ej mitt synfält. Dom kommer omedelbart på inkallning, annan hund, katt eller rådjur som nästan springer in i dom spelar ingen roll. Det enda som är att ena hunden kommer ej gå nära katter. Om han på vid inkallning upptäcker en katt och att han ej kan hålla säg 10m avstånd till den så stannar han. 
    Jag kan med pipa, handtecken eller vissling få dom att gå högre, vänster, fram och backa. Å även Sita å ligga mm.

Om dom upptäckter människa, djur eller fordon innan jag gör det. kommer dom göra något av följande. Stanna/sitta, gå åt sidan, komma tillbaka till mig eller söka kontakt för att få kommando. 

Min vardag är för svår för att jag ska kunna ha olydiga hundar att jag spenderar otroligt mycket tid på dressyr.
    Tävlingar även. 

Jag väger att koppla bara för att någon ska känna sig "falskt" trygg. Dessa personer har inga problem med genuint farliga/aggressiva hundar i koppel med hundägare som inte ens skulle klara av en hund med 25% av vikten av deras hund (gamla tanter, barn/yngre tjejer och väldigt tanke spridda personer) 

Det du upplever är så klart inte okej, det är jag villig att backa dig på till 1000

• Xlr8
    pump skrev 2022-11-03 13:03:31 följande:
    Dom bajsar ofta i städerna och här kommer den mänskliga faktorn in. Därför så ligger många hundbajskorvar kvar på marken där människor befinner sig.
    Har du källa på det? 
    Jag skulle spekulerar att dom bajsar lika ofta i skogen än i stan. Av min lilla erfarenhet av mina två skulle jag säga att dom bajsar mindre i stan och mer i skogen. 
    Kan bero på att dom ogillar stan och vet att dom kommer få gå i skogen inom kort.

Menar du att du går bredvid dina hundar och är skitnödig och på så sätt påverkar hundarna? Annars får jag ej in mänskliga faktorn.

Att folk är lata och inte plockar upp efter sin hund är snarare problemet inte hundra frekvens av bajsningar eller din tro att kunna påverka hunden genom att vara skitnödig eller NGT.
  • Xlr8
    molly50 skrev 2022-11-04 12:24:26 följande:

Ja,men även sällskapshundar ska man kunna ha om man kan hantera dem.

Då kan man säga samma sak om katter.
    Ska man ha utekatt så ska man bo ute på landet.

Alla katter som saknar ägare har man rätt att skjuta på sin jaktmark. 
    Enda som kan avslöja om den har en ägare är ett halsband som tydligt syns. 
    Så ni oansvariga ute kattägare om ni vill öka chanserna att Missan kommer hem sätt på ett halsband typ neon färgat, helst med en liten klocka som pinglar.
  • Xlr8
    molly50 skrev 2022-11-05 11:38:39 följande:
    Ja,men nu är det väl dessutom lag på att katterna ska vara märkta.
    T ex med chip eller öronmärkning.
    Jag skulle aldrig kunna skjuta någon annans katt.
    Även om jag kan bli irriterad då de gör sina behov överallt. 
    En tanke vurpa dock. Om den ej har halsband eller öronmärkt så hur ska du kunna veta om det är vildkatt eller någons katt?
    Gör sina behov är det minst problemet i detta sammanhang oftast. Det är alla andra skador dom gör som är problematiskt. Som ägarna skiter i.
    Jag har då inga problem att skjuta en katt.
  • Xlr8
    molly50 skrev 2022-11-30 20:30:51 följande:
    Då får man väl ta med den till t ex ett katthem eller polisen. Någonstans där de kan kolla om katten är chipmärkt.
    Jag tycker i alla fall att det är ett problem när de gör sina behov här och där utan att gräva ner det efter sig.
    Men skjuta den skulle jag inte göra för det.
    Det är inte kattens fel att den har en ägare som inte bryr sig. 
    Ok och då ska du i skogen lubba ifatt en katt å plocka den?
    Dom gör otrolig stor skada i skogen, en katt kan utrota flera fågel arter på en förvånansvärt stor område. 
    Väldigt få får skjuta i tätbebyggt område och nu pratar vi om att skjuta katter. Så då befinner vi oss i skogen. 
    Lite katt bajs där är inte ett problem. 

Vi är alla olika och visst får en katt lida för vad en människa har tidigare ställt till med. Men alla katter har inte en ägare.
    Saknar den tecken på att den har en ägare och befinner sig på ett ställe där den utgör ett hot mot vissa fågelarter.
    Då löser jag problemet lika lag lydigt som du föreslår. Men med betydligt mindre arbetsinsats.
Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna