Ni som inte kopplar hundarna
Är det inte koppeltvång så har jag ej det på min.
MEN jag har koll på mina hundar och dom lämnar ej mitt synfält. Dom kommer omedelbart på inkallning, annan hund, katt eller rådjur som nästan springer in i dom spelar ingen roll. Det enda som är att ena hunden kommer ej gå nära katter. Om han på vid inkallning upptäcker en katt och att han ej kan hålla säg 10m avstånd till den så stannar han.
Jag kan med pipa, handtecken eller vissling få dom att gå högre, vänster, fram och backa. Å även Sita å ligga mm.
Om dom upptäckter människa, djur eller fordon innan jag gör det. kommer dom göra något av följande. Stanna/sitta, gå åt sidan, komma tillbaka till mig eller söka kontakt för att få kommando.
Min vardag är för svår för att jag ska kunna ha olydiga hundar att jag spenderar otroligt mycket tid på dressyr.
Tävlingar även.
Jag väger att koppla bara för att någon ska känna sig "falskt" trygg. Dessa personer har inga problem med genuint farliga/aggressiva hundar i koppel med hundägare som inte ens skulle klara av en hund med 25% av vikten av deras hund (gamla tanter, barn/yngre tjejer och väldigt tanke spridda personer)
Det du upplever är så klart inte okej, det är jag villig att backa dig på till 1000