Inlägg från: Tutelitut |Visa alla inlägg
  • Tutelitut

Ni som inte kopplar hundarna

Feronia skrev 2018-12-29 02:31:24 följande:
    Glad för att bo i Danderyd. Utgångsläget i kommunen är att hundar får vara okopplade om det inte är på offentliga platser som badställen, idrottsplatser o liknande - något som hundägarna nyttjar flitigt till glädje för alla i samhället, inklusive hundarna.
    Danderyd låter som ett skitställe.
  • Tutelitut
    möjligt skrev 2018-12-29 02:18:44 följande:

Vet inte var du bor eller hur reglerna ser ut där men här är Malmös hundstadgar och de är rejält strikta. Inga okopplade hundar i centrum överhuvudtaget och på gräsmattor och lekområden särskilt använda och avsedda för rekreation så råder totalt hundförbud

Trots detta möts man hyfsat ofta av oövervakade lösspringande hundar på lekplatser i centrum....

malmo.se/download/18.685fbbb5160dbb463c26ee3d/1516021355807/Hundkarta+201211+webb.pdf

Malmö rules.
  • Tutelitut
    isotop skrev 2019-03-03 03:40:25 följande:
    Till glädje för alla i samhället, jo tjena. Du måsteväl förstå att alla inte delar den åsikten? Trist att t ex golfbanan är ockuperat vintertid av lösa hundar och derasägare.sedan åker ungarpulka i hundskiten som lämnas kvar...
    Ja, men viktigast är att hundarna mår bra av att springa fritt Kräks
  • Tutelitut

För några dagar sen såg jag en man som alltid låter hunden springa lös.
    Två utländska kvinnor gick förbi och de blev rädda för hunden. Han sa "det är lugnt, hon är snäll".
    Den yngre av kvinnorna gick runt hunden på avstånd, småsprang för att komma bort från den, och den äldre kvinnan vek av in på en sidogata. De vägrade att gå nära hunden och fick ta en lång omväg runt kvarteret. 

• Tutelitut
    FDFMGA skrev 2019-06-17 22:39:36 följande:
    Problemet är att de som har problemhundar som springer fram till andra hundar, barn eller vuxna - eller kan börja jaga en kanin, en and eller något annat vilt - de kommer aldrig att lyssna på någon som vädjar om att de ska koppla hunden.

Jag lyssnar iofs heller inte - men vår hund går å andra sidan inte fram till barn om han inte får tillåtelse och han gör det helst inte då heller. Han är lite rädd för barn han inte känner - en del barn har aldrig fått lära sig hur man närmar sig en hund, några frågar inte ens utan rusar på hundar med händer som viftar mot hundens huvud.

Vad jag vill säga är att jag är övertygad om att vår hund aldrig skrämt ett barn, inte ens på avstånd och at jag tycker att det egentliga problemet är att det finns på tok för många hundågare som inte har kontroll på sina hundar och det oavsett om hundarna är kopplade eller inte.
    Det egentliga problemet är att hundägare, som dig, är arroganta. "Jag är övertygad om att min hund..." bla bla. 
    Det är ett DJUR. Som går på instinkt.
    Människor är kända för att göra misstag, felbedömningar.
    Så du kan inte veta med 100% säkerhet att din hund inte skrämt nån, eller att det kommer hända längre fram.
  • Tutelitut

Tråden handlar om hundar.
    Men vissa ska blanda in katter och barn också.
    Så typiskt, bara undanflykter.

• Tutelitut

Jag tror att även hundägare innerst inne vet att hundar är ett gissel, ett problem.
    Men hundägare är ett arrogant släkte, envisa och enfaldiga.

• Tutelitut

Blev lessen i ögat när jag läste att hundar ökar i Sverige. Hundar blir äldre också. Tror Sverige har flest registrerade hundar i världen.
    Glädjande dock att katter fortfarande är i majoritet.
    Må Katten kissa på din Hund.

• Tutelitut
    Litorina skrev 2019-06-18 16:58:10 följande:
    Att din hund inte skrämt något barn kan du tyvärr inte veta. För min dotter räcker det med att hon ser en okopplad hund ett kvarter bort för att hon ska bli rädd. Du ser henne förmodligen inte eller förstår inte att det är pga din okopplade hund barnet där borta på hörnet gråter och kramar sin mamma. Vi har sett många hundar vars ägare definitivt inte har någon aning om att de skrämt barn till tårar.

Men att dottern blev rädd från första början är just på grund av en hundägare som inte hade kontroll på sina hundar. Ibland tänker jag på henne och undrar vad hon hade känt om hon visste vad hennes beteende har lett till.
    Det spelar ingen roll hur många argument man har.
    Hundägare är som de är, gör som de vill.
    It's my dog or the highway.
  • Tutelitut
    Emerencia skrev 2018-12-26 15:06:53 följande:

Jag har inte min kopplad. Men hon får inte gå fram till folk eller andra hundar utan ska gå bredvid mig. Skulle hon vandra iväg ropar jag. Har ett så kallat osynligt koppel. 

Osynligt koppel, är det lite som låtsaskompis man hade som barn?
    Folk som inbillar sig saker som inte finns där... finns väl nåt namn för det?
  • Tutelitut
    FDFMGA skrev 2020-05-20 17:43:23 följande:
    I texten du länkar till står det "du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel"

Det är utmärkt att du lär dig något om hundar, i inlägget från förra året hade du ju inte en susning om att det finns hundar som är fullständigt pålitliga.

Det händer ibland att barn och någon enstaka gång även vuxna kommer springande mot vår hund - då är det helt okej för oss att han springer undan.

Han är lite rädd för "klängväxter".

Nu får man iofs inte ha en hund okopplad enligt den lokala ordningsstadgan där vi har vår hund okopplad - men de poliser vi möter har hittills inte ifrågasatt det där med osynligt koppelSolig
    Bortförklaringar är hundägarens religion.
    Vett och etikett, vad fan är det?
    https://video.fbma4-1.fna.fbcdn.net/v/t42.4659-2/95041162_3148615941815712_4903651968154599424_n.mp4?_nc_cat=104&_nc_sid=73e57b&_nc_ohc=IoDocLG_t3QAX8yHQXv&_nc_ht=video.fbma4-1.fna&oh=4589d17f9ebf33cd645ef5cea3d83c8e&oe=5EC58982
Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna