FDFMGA skrev 2019-06-18 09:26:03 följande:
Nej, och du kan inte vara absolut säker på att ditt barn - om du har något - inte kommer att attackera andra barn utomhus, att bita dem allvarligt.
Eller hundar förresten. Om ett barn plötsligt attackerar en hund så har den okopplade hunden större rörelseutrymme än den kopplade, den okopplade kan springa undan medan den kopplade kan känna sig trängd och i värsta fall försöka försvara sig.
Jag är förresten väl medveten om att det är betydligt vanligare med hundrädsla bland vissa invandrargrupper men att detta är en för många okänd integrationsaspekt. De är fullt möjligt att observera fenomenet om man kollar hur invandrarbarnen beter sig i möten med kopplade hundar där ägarna har en tendens att aldrig anpassa sig till dem de möter.
På en skala vilket som skrämmer mest skulle jag sätta lösspringande hundar utom kontroll och kopplade hundar vars enda kontroll är kopplet. Som hundågare rör man sig mycket utomhus - och fenomenet med en stor hund som sliter och drar i kopplet samtidigt som den "vrålar" av ilska är inte alls ovanligt.
Som vuxen kan det vara bra att ta reda på hur man beter sig i en situation där en kopplad hund slitit sig, det brukar kunna lösa sig om man tar det lugnt och fångar upp hunden som slitit sig från sin enda kontroll - kopplet.
Egentligen är lagen alldeles utmärkt - alltså att den anger att man ska ha kontroll över sin hund - synd bara att lagen sätts ur spel i kommuner där man har lokala förordningar som inte bottnar i kunskap om hundars och människors beteende.
Skulle alla följa lagen och dess intentioner så skulle vi ha en betydligt behagligare situation.
Fast även om hunden i kopplet skulle känna sig mer trängd så antyder ju kopplet att ägaren finns inom räckhåll och kan hjälpa situationen.
Jo barn biter andra barn, barn slår andra barn, det händer. Vuxna försöker uppfostra och avstyra men jo det händer. Det finns inget motsvarande kontrollkrav på barn som hund, av uppenbara skäl, vilka barn skulle vi få om vi tvingades koppla barnen på ett par meters avstånd tills de är 10?
För nä du kan aldrig 100% förlita dig på en 5årings agerande, det är inte möjligt. De ska inte heller tvingas att vara kopplade(!) på allmänna rekreations områden och lekplatser.
Du missar helt poängen med att okända inte kan veta att din hund är 100% säker och kontrollerad. Och nej uppenbarligen så Vill man inte chansa med varje hund! Det kan kosta ett litet barn rejäla skador eller i värsta fall livet. Eller menar du på fullt allvar att man inte som utomstående ska bli ordentligt vaksam när det kommer en lösspringande hund? Ska man naivt anta att ägaren har FULL kontroll?
Jag har mött både kamphundar lösspringande bland buskarna, helt utan ägare inom synhåll, jag har mött par av hundar som på vår och sommar sprungit i häckarna i parkerna runt lekplatsen och söker efter fåglar och kaniner, återigen med ägaren långt utom både syn och hörhåll.
Menar du då att det är mer rimligt att vi kopplar alla barn och istället låter hundarna prioriteras i parker och på lekplatser?
Ha lite respekt för att lösa hundar gör människor otrygga! Vilken kommun bor du i som har så lösa regler?
Och du inte ens när ägaren glatt säger att hunden är sååå snäll är det något att lita på, det säger 99% av dem. Hade en incident när min 1.5 åring ville gå fram och klappa på en hund i koppel(grov ras för vakt/kamp skulle jag tro)
Hunden rycker rejält i kopplet och när jag snälla och vänlig resonerar med barnet att just den hunden ska vi nog inte klappa och vänligt avböjer till ägaren så blir denne förbannad, tydligen var det en personlig kränkning i hans ögon för hans hund var minsann helt ofarlig.
Att 1 på 15 av hundägare har koll är inte relevant, hur menar du att vi icke hundmänniskor ska urskilja dem på ett par sekunder?