Inlägg från: Litorina |Visa alla inlägg
  • Litorina

Ni som inte kopplar hundarna

Vi försöker få vårt barn att vänja sig vid hundar och slippa vara rädd. Hon blev skrämd av två lösspringande hundar som liten. Nu klarar hon hundar i koppel och även lösa hundar om vi är hemma hos någon och hon får lite tid på sig att vänja sig (typ ett par timmar). Men möter vi lösa hundar ute kickas rädslan igång igen och vi går tillbaka ett steg eller två i utvecklingen, även om hunden snällt gör som den blir tillsagd.

Snälla, håll hunden kopplad i områden där den ska vara det!

• Litorina
    FDFMGA skrev 2019-06-17 14:44:07 följande:

Så olika man kan agera.

för någon månad sen kom en mamma fram till mig och min "lösspringande" hund och frågade om vi kunde hjälpa till med att försöka moderera hennes dotters hundrädsla.

En både oväntad och smickrande förfrågan. Vi började mycket enkelt med att dottern med mamma fick gå förbi en stillasittande okopplad hund på avstånd och därefter så småningom närma sig hunden allteftersom barnets blivit tryggare.

Nu några månader senare har vi kommit så långt att barnet vågar närma sig hunden och till och med klappa och leka en smula med den.

Skulle jag bli arbetslös får jag väl starta eget och nischa in mig på KBT för hundrädda.

Det vore en välgärning!

Vår granne (och hennes hund) och vi har ett sånt samarbete, fast inte så organiserat, men när vi träffas ute. Dottern kan lära sig att lita på enskilda hundar som hon får lite tid på sig att lära känna. Då klappar hon och tycker att de är fina. Men hon blir fortfarande väldigt rädd för okopplade hundar som hon inte känner.
  • Litorina
    FDFMGA skrev 2019-06-17 22:39:36 följande:

Problemet är att de som har problemhundar som springer fram till andra hundar, barn eller vuxna - eller kan börja jaga en kanin, en and eller något annat vilt - de kommer aldrig att lyssna på någon som vädjar om att de ska koppla hunden.

Jag lyssnar iofs heller inte - men vår hund går å andra sidan inte fram till barn om han inte får tillåtelse och han gör det helst inte då heller. Han är lite rädd för barn han inte känner - en del barn har aldrig fått lära sig hur man närmar sig en hund, några frågar inte ens utan rusar på hundar med händer som viftar mot hundens huvud.

Vad jag vill säga är att jag är övertygad om att vår hund aldrig skrämt ett barn, inte ens på avstånd och at jag tycker att det egentliga problemet är att det finns på tok för många hundågare som inte har kontroll på sina hundar och det oavsett om hundarna är kopplade eller inte.

Att din hund inte skrämt något barn kan du tyvärr inte veta. För min dotter räcker det med att hon ser en okopplad hund ett kvarter bort för att hon ska bli rädd. Du ser henne förmodligen inte eller förstår inte att det är pga din okopplade hund barnet där borta på hörnet gråter och kramar sin mamma. Vi har sett många hundar vars ägare definitivt inte har någon aning om att de skrämt barn till tårar.

Men att dottern blev rädd från första början är just på grund av en hundägare som inte hade kontroll på sina hundar. Ibland tänker jag på henne och undrar vad hon hade känt om hon visste vad hennes beteende har lett till.
  • Litorina
    Tutelitut skrev 2019-06-18 17:04:38 följande:

Det spelar ingen roll hur många argument man har.

Hundägare är som de är, gör som de vill.

It's my dog or the highway.

Kanske är det så. :(

Jag förstår faktiskt inte varför man har hund i stan om man inte vill koppla den. De måste ju veta att det inte är tillåtet? Såg igår en som lät sin hund bada på den kommunalt skötta badplatsen ungefär 10 meter från skylten som säger att hundar inte är tillåtna där... Det är så egoistiskt.

Vi fick en ny granne för ett tag sedan, med okopplad hund. Den är söt och väluppfostrad, men min dotter blir som sagt rädd ändå. Vi har bett dem koppla den men de bara skiter i det. Och det är i övrigt väldigt trevliga människor. Jag förstår inte.
  • Litorina
    FDFMGA skrev 2019-06-18 17:45:32 följande:

Ja, det är ledsamt att din dotter är så rädd för okopplade hundar, vore det mitt barn skulle jag försöka utarbeta en metod för att hon ska komma över eller åtminstone lära sig hantera rädslan.

Inget skulle bli bättre av att sådana som jag eller Ignoramus här i tråden alltid höll våra hundar kopplade. De som låter sina hundar springa lösa utan att ha kontroll över dem skulle ändå låta sina hundar springa lösa utan att ha kontroll över dem.

Jag tror att mamman som tog kontakt med mig för att låta min hund fungera som ett exempel för sitt hundrädda barn att okopplade hundar kan snälla och lite försiktiga i närmandet till barn har hittat en bra metod för att ge dottern verktyg att kunna hantera sin rädsla.

Läser gärna vad jag skriver innan du svarar.
  • Litorina
    FDFMGA skrev 2019-06-18 18:21:46 följande:

Ja, jag läste ditt inlägg.

På vilket sätt anser du att mitt svar är ett ickesvar?

Jag har beskrivit hur vi gör för att arbeta bort hennes hundrädsla i två inlägg. Och att okopplade hundar gör det arbetet svårare.

Du svarar att vi borde utarbeta en metod för att lära henne bli av med sin hundrädsla och att du tänker ha din hund okopplad.

Goddag, yxskaft.

Varför anser du dig ha rätt att bryta förordningar? Tycker du att alla ska få välja själva vilka lagar, regler och förordningar de ska följa, eller är det bara du som ska ha den rätten?
  • Litorina
    Ignoramus skrev 2019-06-18 18:42:52 följande:

Jag hade förmodligen inte heller kopplat. Jo, kanske om jag såg din dotter komma, och lite beroende på hur denna önskan ursprungligen lagts fram (?Kan du snälla koppla hunden? Min dotter är livrädd? vs ?Koppla hundjäveln, det är olagligt!!!?), men aldrig att jag alltid skulle ha den kopplad utifall att din dotter skulle dyka upp. Hur trevlig och omtänksam jag än är, så älskar jag garanterat min hund mer än din dotter, och prioriterar hundens välbefinnande högre.

Att träna en hund att vara så lydig som det krävs är många gånger ingen dans på rosor eller något som sker automatiskt, utan det är MÅNGA timmars tränande bakom. Många. Att kasta all den tiden på tippen för en paragrafryttares skull känns inte så aktuellt. Dessutom tycker jag inte det är speciellt schysst att hålla ett djur i koppel under merparten av dess liv. Jag vill att mina djur ska gå lösa och vara fria, punkt. Naturligtvis under förutsättning att de inte stör eller skrämmer eller springer fram till andra djur eller människor. Andra ska självklart inte bli lidandes av mina etiska riktlinjer.

Och barn med hund är som sagt en two way street. För varje barn med hundrädda finns det tio barn som skrämmer hunden istället. Du skulle bara veta hur det är att vara på andra sidan.

?Får man klappa hunden??

?Nej tyvärr, hon gillar varken att bli klappad eller barn. Ledsen.?

(Ser bara en gullig liten hund, och går närmare)

?Hallå, hör du vad jag säger? Du får INTE klappa henne.)

(Ser bara en hund som inte morrar eller skäller. Går närmare)

?HALLÅ?! Sluta! Du skrämmer hunden!?

(Sträcker ut handen)

?MEN HÖR DU VAD JAG SÄGER?! DU KAN BLI BITEN OM DU HÅLLER PÅ SÅHÄR. KLAPPA INTE HUNDAR SOM INTE VILL BLI KLAPPADE.?

(Barnet börjar gråta och blir rädd för hundar (och ignoramus XD))

Fast det är ändå så att i de flesta tätorter är det inte tillåtet att ha hunden kopplad. På andra ställen får ni så klart ha hunden lös. (Det ser jag att jag inte varit tydlig med att skriva.) Där anpassar vi oss. Men jag tycker inte att det är vi som är jobbiga när vi ber er följa de förordningar som beslutats i demokratisk ordning.

Vill man inte ha sin hund kopplad får man bosätta sig där det är tillåtet helt enkelt.

De jag har bett koppla sina hundar är grannar och givetvis har vi sagt det på ett trevligt sätt. Och grannsämjan är fortfarande god. Den ena har sin hund kopplad numera. Folk vi ser på stan kommer vi liksom inte så nära att jag kan be dem koppla. Jag tänker varken lämna mitt gråtande barn ensamt eller dra med henne fram till hunden för att be dem koppla.
  • Litorina

Ignoramus: Tycker du att alla ska få välja själva vilka förordningar, reglar och lagar de ska följa, eller är det bara du?

• Litorina
    FDFMGA skrev 2019-06-18 19:05:04 följande:

Ja, och jag försökte antyda att du kanske borde fokusera på det din dotter verkligen är rädd för, okopplade hundar.

Du kan inte förändra verkligheten som den ser ut, att din dotter även fortsättningsvis kommer att se okopplade hundar, och om det är okopplade hundar, det vill säga hundar som potentiellt kan komma rusande mot henne, hon är rädd för, så är det där nyckeln finns.

Jag är själv förälder och vet hur oerhört mycket omsorg man kan ge sina barn för att de ska må och ha det bra. Men du kommer inte att kunna få alla hundägare att hålla sina hundar kopplade.

Vi har försökt bota hennes hundrädsla i sex år nu. Hundarna vi träffar hos vänner och bekanta är okopplade. Vi träffar okopplade hundar nästan varje gång vi går ut (tyvärr, det hade ju varit trevligt med en lugn promenad utan KBT någon gång...) och tränar på att våga mer och mer.

Jag kan inte förändra verkligheten vad gäller det här. Men du kan det.

Varför anser du dig ha rätt att bryta förordningar? Ska alla ha rätten att välja vilka lagar etc de ska följa, ellet är det bara du?
  • Litorina
    Ignoramus skrev 2019-06-18 19:39:38 följande:

Syftet med lagen är ju att hundarna inte ska störa eller skrämma andra människor och djur. Kan vi enas om det? Alltså ser jag inget problem med att de hundar som inte stör eller skrämmer andra går lösa. Överhuvudtaget. Och jag förstår inte varför du gör det heller, för din dotter hade aldrig blivit rädd till att börja med om hon bara mött lydiga hundar.

Jag vill lika gärna som du se att de andra hundarna går kopplade at all times. Förmodligen ännu hellre, eftersom det är en BETYDLIGT högre risk att en lös hund flyger på en annan hund än en människa.

Så ja, under samma förutsättningar hade jag ju i teorin tillåtit folk att bränna förbi i 100km/h utanför ett dagis, om de kunde GARANTERA att ingen annan for illa eller stördes av det. Men jag misstänker att det är ett klurigt löfte att avge.

Folk är rädda för hundar av alla möjliga skäl. De störs av att din hund är okopplad. Den som möter dig vet inte att din hund är lydig och den som är rädd vågar inte närma sig för att undersöka det, utan får gå omvägar på grund av dig.

Om du tycker att hundar ska slippa koppel så får du flytta till en plats där det är tillåtet. I vår stad är det bara i stadskärnan det är koppeltvåg, i bostadsområdena utanför är det fritt fram.
  • Litorina
    FDFMGA skrev 2019-06-19 15:31:49 följande:

Och så verkar tråden ha lugnat ner sig för den här gången.

Dina tankar om ett system med skyhöga böter för den som inte har kontroll på sin hund utomhus kompletterat med att man blir fråntagen hunden om man inte betalar eller får upprepade böter skulle innebära att problemet med hundar som springer omkring utom kontroll i princip försvann.

Tänk så trivsamt det skulle vara att kunna gå ut med sin hund utan att ständigt behöva vara vaksam på andra okopplade hundars beteende.

Du har verkligen inte förstått att en okopplad hund är ett problem - och på många platser otillåten - oavsett om den sköter sig eller inte. Kan du inte förstå eller vill du inte?

Det är så synd att det finns hundägare som du, som ger hundägare som grupp dåligt rykte. De flesta sköter ju det hela snyggt. Men så är det väl i fler grupper iofs - några få beter sig illa och så får alla skulden.
  • Litorina
    Ignoramus skrev 2019-06-19 20:46:33 följande:

Här är det inte tillåtet i tätbebyggt område, vad det nu betyder, och inte heller i skogarna mellan mars och oktober eller vad det nu är. Inte heller i parker eller på offentliga platser. Undrar i mitt stilla inre var det egentligen är tillåtet.

1 mars - 20 augusti.

Övrig tid är koppelfritt strosande tillåtet i icke tätbebyggt område. Ett tips är att flytta till ett sånt, då kan din hund få utan koppel 7 månader om året. Sätt stängsel runt tomten så kan den springa fritt där året om.

Tättbebyggt område är ett sammanhängande område med minst 200 invånare där avståndet mellan husen är mindre än 200 meter.
  • Litorina
    Ignoramus skrev 2019-06-19 21:42:29 följande:

Ja precis, yada yada yada. Fullständigt orimligt.

För de flesta hundägare verkar det gå alldeles utmärkt.
  • Litorina
    FDFMGA skrev 2019-06-19 22:00:18 följande:

Vi definierar problemen helt olika. 

Du anser att det är sådana som jag som ger hundägare dåligt rykte medan jag snarare anser att lösspringande hundar som attackerar, jagar eller springer fram till barn, vuxna, andra hundar eller andra djur är ett av grundproblemen.

Det finns förstås andra problem som att det är relativt vanligt att föräldrar inte har kontroll på sina barn, att barn springer fram till hundar och formligen kastar sig över dem - i värsta fall kan då en hund som är ängslig försvara sig genom att nafsa till, i synnerhet om hunden är kopplad och saknar möjlighet att fly. Barns attacker mot hundar kan vara rätt momentana.

Det är förmodligen detsamma med föräldrar som med hundägare, vissa klarar av att fostar och problematisera hyfsat korrekt medan andra agerar så att de i stället befäster problem.

Ditt barn kommer även fortsättningsvis att se okopplade hundar. Dessa tillfällen kan komma att förstärka hennes hundrädsla men du kan ju också försöka acceptera den verklighet ditt barn lever i och ge henne verktyg att mildra hundrädslan utifrån reella förhållanden.

Hej!

Nu skriver jag för tredje gången att vi jobbar aktivt med dotterns hundrädsla. Snälla försök nu komma ihåg det så att vi båda slipper upprepa oss så mycket.

Vad gäller första stycket är ni kålsupare båda två, även om ägaren till den lösa ouppfostrade hunden givetvis är mycket värre. Men jag gör ju inte rätt om jag snattar smågodis bara för att vissa rånar banker, eller hur?

Varför du skriver om ouppfostrade barn till mig gång på gång förstår jag inte. Det är väl rätt uppenbart att mitt barn inte springer fram och klappar främmande hundar?
  • Litorina
    Ignoramus skrev 2019-06-19 22:23:03 följande:

De flesta barn klarar lösgående, lydiga hundar alldeles utmärkt.

Ja, men det är ändå förbjudet på vissa platser. På andra platser får du ha hunden lös. Det är bara att pallra sig dit.
  • Litorina
    Ignoramus skrev 2019-06-19 22:22:20 följande:

För att deras hundar inte kan gå lösa ja. Då är det såklart väldigt mycket enklare att motivera kopplet.

Att något förbjudits i demokratisk ordning brukar också vara en bra motivation, för de flesta av oss i alla fall. Man förstår inte alltid orsaken till alla regler. Men orsaker finns och därför följer man överenskomna regler - alternativt arbetar för att få dem ändrade. (Eller så får man starta en anarkistisk koloni i norrlands inland... ;) )

Varför skaffade du hund i stan om du tycker att det är synd om dem när de är kopplade? Hade det inte varit bättre att flytta till landet först eller ha något annat djur istället? Du har ju försatt dig i en rätt besvärlig situation.
  • Litorina
    Ignoramus skrev 2019-06-19 22:31:14 följande:

Finns inomhuslekar för ditt barn.

Utomhuslek är tillåtet för barn både på offentlig plats och i tätort.

Sluta tramsa. Du är smartare än så här, det märks i andra inlägg.
  • Litorina
    Mejameja skrev 2019-06-19 22:29:21 följande:

Är det ens lagligt att ha hundarna okopplade? 

Det är olika i olika kommuner.
  • Litorina
    FDFMGA skrev 2019-06-19 23:32:07 följande:

Hej!

Jag har inte glömt vad du berättat.

Men du bortser från vad du också berättat om ditt barns rädsla för okopplade hundar och att den triggas även på mycket långt avstånd.

Du kan välja mellan att fortsätta att försöka hantera din dotters rädsla utifrån premisser som inte existerar eller så får du acceptera verkligheten som den är och förhålla dig till den.

Jag ahr stor respekt för den lösning mamman som vände sig till mig och frågade om hom fick inkludera min okopplade hund i sin metod att mildra sitt barns hundrädsla.

Jag kopierar in min första replik till dig i händelse av att du glömt vad jag skrev. Jag är långt från den enda hundägare som har en okopplad hund man kan lita på och jag tror att det är få hundågare som inte vill bidra till att ett barn som är rädd för hundar får möjlighet att helt eller delvis bli fri från sin rädsla.

"Så olika man kan agera.för någon månad sen kom en mamma fram till mig och min "lösspringande" hund och frågade om vi kunde hjälpa till med att försöka moderera hennes dotters hundrädsla.En både oväntad och smickrande förfrågan. Vi började mycket enkelt med att dottern med mamma fick gå förbi en stillasittande okopplad hund på avstånd och därefter så småningom närma sig hunden allteftersom barnets blivit tryggare.Nu några månader senare har vi kommit så långt att barnet vågar närma sig hunden och till och med klappa och leka en smula med den.Skulle jag bli arbetslös får jag väl starta eget och nischa in mig på KBT för hundrädda.".

Vi tränar vårt barn genom att låta henne träffa okopplade hundar och visar på okopplade hundar vi möter hur de beter sig och reagerar. Vi har tre grannar med hund (varav en okopplad) som vi alltså delar trapphus och gräsmatta med. Exakt vad mer är det du menar att vi ska göra? På vilket sätt tränar jag inte henne för att klara "rådande premisser"?
Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna