Ni som inte kopplar hundarna
Jag bodde i en stor stad med mina två små hundar (10kg) under min studietid. Jag har aldrig haft mina hundar okopplade där. Jag hade en del problem med att andra människor ser mina små hundar, och tycker dem ser så snälla och trevliga ut att de utan att fråga släpper fram sina egna hundar. Det hatade jag riktigt mycket. Inte för att mina hundar någonsin skulle skada någon, men att jag inte fick respekt från andra hundägare som jag trodde kunde associera till mitt tankesätt.
Men mitt största problem handlade om människor utan hund. Det var nästan omöjligt för mig att ta en promenad under dagtid utan att bli påhoppad av människor. Gamla, vuxna, tonåringar och barn. Spelade ingen jävla roll. Lik förbannad så är mina hundar allmän klapprätt och inga frågor ställs. Min ena hund är livrädd för människor på grund av misshandel innan jag adopterade henne. Ge fan i mina hundar? Hur svårt kan det vara?
Det är fullkomligt möjligt för människor utan hundar, och människor med hundar att co-leva i städer och bostadsområden men det kräver respekt från alla parter. Håll era djur kopplade om dom kan drifta iväg. Lär era barn att fråga först. Plocka upp hundskit.
Till sist så är det ju inte hundarnas fel om deras ägare missköter sig. Precis som att det är dålig uppfostran om en unge beter sig dåligt. Hundar är otroligt kärleksfulla djur och jag ser hellre att hela världen brinner ner än att jag inte ska få ha dem i mitt liv, oavsett var jag bor. Puss.