Inlägg från: Tigerkvinna |Visa alla inlägg
  • Tigerkvinna

Bf September 2019

PetiteCherie skrev 2019-03-09 15:09:29 följande:

Tycker också det låter något sent att göra rutinultraljudet i v21+3. Trodde man gjorde mellan 19+0-21+0 men jag kan ha fel.

Jo man ska ju få göra det senast 21+0 men eftersom dom räknar på sista mens och inte ultraljudsdateringen så blir ju alltind förskjutet för mig med typ en hel vecka. Och ultraljudsdateringen stämmer väldigt bra med ägglossningstesterna, och tiden för då jag plussade. För med ultraljudsdateringen så ska befruktning ha skett på dag 8 i cykeln vilket stämmer väldigt bra med ägglossningsstickans peak för den kom på dag 9 och försvann på dag 10. Jag plussade på ÄL+12 enligt beräkning utifrån ägglossning vilket också är rimligt. Medan om jag ska räkna med sista mens då skulle jag ha plussat på ÄL+7 med vanliga stickor vilket känns typ omöjligt att plussa så tidigt. För då skulle ägget ha blivit befruktat och hunnit fästa på ett dygn och sen skulle hcg ha hunnits uttvecklas i tillräckligt hög mängd på 5 dagar. Man hör ju hur orimligt det låter..
  • Tigerkvinna

Var nyfiken och mätte magen idag. 93 cm i v.11 så iallafall min mage oavsett om det bara är uppblåsta tarmar eller ej har växt en hel del. Är ganska smal så min mage från början har legat på ca 79 cm :P

• Tigerkvinna
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-10 11:03:12 följande:

Vilken vecka är ni i och har ni gått upp nåt i vikt och isf hur mkt?

v.11 gått ner 10 kg så -10 för min del. Började graviditeten på 68 kg och väger nu 57-58 :P

Men jag hade otur att åka på hyperemesis

• Tigerkvinna

Idag har min dag varit en mardröm och hela min värld rasade samman och gick i tusen bitar, men den slutade bra tillslut. Skriver för att få ventilera lite utav dagens hemskheter. 

Det började med morgonen jag tänkte ringa till gyn för att beställa dagvårdstid för elektrolyt dropp pågrund utav mitt illamående. Kom dock inte riktigt ihåg vilken dag jag varit där senast och funderade på om det kanske var lite tidigt. Loggade därför in på 1177 för att kolla datumet. När jag loggar in ligger det och blinkar en liten ny symbol under läkemedel. Klickar där för att se vad det är. När jag kommer in på listan så bara svartnar det för mig och jag utbrister i totalt störtflod utav gråt. För där stod det Ordinerat på mitt förra besök några dagar tidigare Cytotec. 

Piller som alltså används vid medicinsk abort. Blev helt hysterisk och kunde inte tänka klart. Kom inte ihåg om jag fått något piller sist eller inte då jag brukar få det ibland. Ringer BM i ren och skär panik som är jätte stöttande och gullig och säger att det är säkert bara något fel. Det går jätte fort med Cytotec om du inte haft blödningar så kan det inte ha hänt något. Dom är noga när dom delar ut det etc. Ring och prata med dom. 

Men jag hinner ju trissa upp mig igen eftersom jag sen ungefär senaste besöket haft ganska stark mensvärk och började måla upp alla hemska scenarion att Cytotecen inte tagit utan bara skapat magont och ett dött foster. Och så var jag en blöt pöl på golvet igen. Men med min mans hjälp lyckades vi ringa gyn som var upprörda över situationen bad oss komma in så att vi fick reda ut vad som hänt. 

Väl där blev vi fint omhändertagna utav sköterskor och barnmorskor som hade full förståelse för min störtgråt. Och tyckte inte jag överreagerade utan förstod till fullo oron. Men återigen försökte förklara situationen att risken att jag skulle fått i mig Cytotec är jätte liten då dom kollar noga vid adminstrering och när dom kollat loggar finns ingen logg för att jag fått något sist överhuvudtaget. Och att jag inte haft några blödningar gör risken ännu mindre. Men vi fick träffa läkaren som noga gick igenom datasystemet med oss och visade oss att det bara blivit fel i pappersarbetet då det var en patient brevid min säng som fått cytotec adminstrerat och läkaren råkat registrera in det fel. Och att i deras loggar kunde dom se att läkaren direkt insett sitt registreringsmisstag och registreat av det men att det tyvärr ändå legat kvar i systemet trots att det inte borde ha gjort det. 

Men då min oro var i taket så fick vi ett ultrljud också bara för att få se att allt var OK med lilla grynet där inne. Och lilla grynet hade det mycket riktigt alldeles utmärkt där inne. Vuxit massor, såg ut som en liten bebis nu med armar, ben fingrar och tår. Lilla grynet låg och sög på tummen och vink viftade med andra armen och gjorde massor med akrobatrörelser med fötterna, och hjärtat låg djupt inne i den lilla och pickade på fint. 

Min oro släppte något enormt när jag såg att lilla grynet hade det bra. Och lättnaden slutade i tårar men glädjetårar att få se lilla grynet. Känslan av att se något mer mänskligt än en liten blobb var enorm glädje. Så i allt hemskt så slutade det ändå bra. Men fick rejäl huvudvärk nu mot kvällen när alla spänningar och all oro bara släppte. 

• Tigerkvinna
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-13 08:05:26 följande:
    Tack! Är det vanligt ul eller vul?
    Har hört att det brukar vara vanligt UL. Jag gjorde VUL igår i halva v.11 det gick knappt för bebis var så stor så den fick inte plats på skärmen hela bebisen. Så har därför också väldigt svårt att tänka mig att man gör VUL vid KUB. 
  • Tigerkvinna
    Daphodil skrev 2019-03-15 09:28:32 följande:

Jag har varit rätt lugn sen ul i v 10, men nu närmar sig kub och oron smyger på. Det skulle vara hårt att åter igen få hög risk och sen sväva i ovisshet i två veckor.

Ja man är ju spänd inför dessa undersökningar. Vi ska till BM på tisdag och få be att mäta NUPP och höra hjärtslagen i samband med NIPT provtagning då vi har UL inbokat också. 

Vi fick ju se en sprattlande bebis denna veckan så är inte så super orolig ändå.

• Tigerkvinna
    Ourlittlesecret skrev 2019-03-15 13:18:31 följande:

I tisdags var jag på kub. Sambon hade inte passligt att följa med eftersom vi måste resa en bit för att göra testet. Nackspalten var 1,1 mm vilket var perfekt. Fick dock inget svar direkt men fick veta att allt såg bra ut och om det fanns nått avvikande i blodproverna skulle dom höra av sig onsdag eller torsdag och det vi har inte hört nått :D var underbart att se ?blobben? igen. Blev även framflyttad så nu befinner jag mig i vecka 14. Dock fortfarande illamående, blev sjukskriven för två veckor sedan. Hoppas verkligen det här ska gå över snart så jag kan börjar njuta av graviditeten.

Vagnen beställde vi förra veckan så den kom på posten idag, gäller att passa på när modellen vi ville ha var nedsatt med 200?.

Men nu till det jag undrar över. Är det nån annan som har varit/är så illamående att resten av livet får pausas? Minns inte senast när jag varit på promenad med våra två hundar t.ex. Jag klarar helt enkelt inte av att funktionera normalt när jag mår så här. Men samtidigt vet jag att motion är väldigt viktigt och det tär på mig när jag annars är aktiv och rör på mig. Är det bara jag som är extra känslig och lat? Snälla nån?

Så kul när ultraljud går bra =) Oj att ni redan vågar beställa vagn. Vi tänkte vänta till RUL, gå på RUL först på morgonen och sen vagnshopping efteråt =)

Jag blev diagnostiserad med Hyperemiasis, har gått ner 10 kg sen jag blev gravid är i snart v.12 nu. Funderar själv på om det bara jag som är mesig :P Men är heltidssjukskriven sen 3 veckor tilbaka. Trots det gör jag INGENTING på dagarna. Min sambo får dra hela lasset här hemma med städ och matlagning. Mest för att jag är så himla orkeslös. 

• Tigerkvinna

Köpte gravidförsäkring idag då vi ska göra NIPT på tisdag. Tyvärr är ju försäkringsbolag fula så att om man inte redan köpt en försäkring innan man gör fosterdiagnostik så gäller inte försäkringen för eventuell skada som man får reda på, på fosterdiagnostiken. 

Vi vakde Länsförsäkringar för att dom hade mycket högre försäkringsbelopp och låg OK i pris. Försäkringen börjar inte gälla förren i v.22 för utbetalningar om det skulle vara något. Men som sagt nu har vi värjat oss mot eventuella diagnoser som upptäcks på NIPT eller RUL som inte skulle ha omfattats av försäkringen om vi tecknat senare. 

Vilken försäkring har ni valt? Och vad avgjorde vilket bolag det blev?

• Tigerkvinna
    Jojjans skrev 2019-03-15 19:26:35 följande:
    Jahaa är det så det funkar? Jag trodde att om man upptäcker en avvikelse eller skada innan vecka 22 så får man inga pengar eftersom försäkringen börjar gälla vecka 22...

Jag valde trygg ganska eftersom den börjar gälla från vecka 16.

Ja för själva försäkringen är tecknad så fort premien är betald. Sen så gäller inte försäkringen förrens vid tidpunkten v.22 för att få utbetalningar för att liksom nyttja försäkringen. Och för att få nyttja försäkringen så måste den tecknas innan du har någon information för om du har information när den tecknas så måste du delge den infon och då kan ju försäkringen inte gälla eftersom skador som finns vid tecknande utav försäkring inte täcks. 

Vi tittade också på den. Och var lite tveksamma för vi gillade också att den gällde från v.16, folksam gäller redan från v.10. Men så märkte vi att för fostret så gäller försäkringen först från v.23 och det man kunde få ut innan v.23 var så summor så det kändes lite ovärt. Tror man fick 2000 för missfall...:/

• Tigerkvinna
    Jojjans skrev 2019-03-15 19:56:00 följande:
    Jahaa. Då kanske jag ska läsa på lite mer (hade tänkt betala först precis innan vecka 16) innan jag bestämmer mig slutgiltigt. Kanske var nån mening med att jag inte kunde få KUB-resultatet idag då helt enkelt...

Ja för vi tänkte också så att v.22 den är typ i slutet på maj för oss då kan vi chilla med betalningen utav försäkringen. Men så varnade våran handläggare oss att se till att betala den innan RUL så den är tecknad om man skulle hitta nåt på RUL så att det täcks. 

Och då sa jag att jaha men vi ska göra NIPT och NUPP nu på tisdag. Då sa han oj ja men se till att betala på en gång då för skulle man hitta Downs så kan inte försäkringen täcka det sen.

Svar på tråden Bf September 2019