September89 skrev 2019-12-01 15:30:05 följande:
Vad spännande med bajsandet (haha vilken sjuk mening!), är orsaken att man gör så för att få ?rutin? på bajsandet och undvika magont eller finns det andra anledningar? Har ingen koll på EC alls.
Vår bebis småbajsade hela tiden i början. Vi bytte typ 20 blöjor om dagen och det var alltid till bajs i, plus att det kom varje natt. Sedan ändrades det till bajs efter varje matning dagtid och nu är det någon gång om dagen.
Jag kände mig nästan piggare i början då vi ställde klockan, vår bebis gick ner lite för mycket i början så vi ställde var tredje timme också och matade. Då blev jag mer vaken pga amningen var ny så satt upp och ammade med kuddar uppbullade bakom ryggen och under armen haha. Men nu är det som att det långvariga tar ut sin rätt. Var förvånad över hur pigg jag ändå var första veckorna men hade väl något hormonpåslag som gjorde att jag inte kände samma trötthet haha. Vår bebis kom 21/8 så fick också augustibarn, men inte lika tidigt som du. Kan tänka mig att det det var väldigt tufft för er med kanske mer oro pga prematur och långa uppvak på nätterna! Det är ju verkligen skillnad på att slänga fram en tutte och att behöva gå igenom flera olika moment på natten. Tufft också att båda var tvungna att vara vakna, då är ju båda i stort behov av avlastning för att få ?sova ikapp? sen.
Jag har i alla fall lyckats få ett par bättre nätter med nästan 1 timmes djupsömn så har i alla fall fått vara människa lite grann. Det gör ändå mycket även om man skulle vilja ha mer sömn såklart.
EC är väl ett västerländskt namn på något som praktiseras i många delar av världen. Förr och i länder där man inte använder blöjor är det så man tar hand om bebisens behov. Det bygger på att man lär sig tolka barnets signaler på nödighet (dom föds med en instinkt att signalera det till föräldrarna, men med hjälp av moderna blöjor vänjer vi dom av med det) och erbjuda en plats att göra ifrån sig på. I början får man grodhålla dem, men så fort dom kan sitta själva kan man introducera potta. Dels får man barn som tenderar att bli blöjfria tidigare, dels underlättar uppdragna knän tröja magar och det är såklart också mycket bättre för deras hud att slippa vått/bajs mot huden lika ofta. Sen är det också så häftigt att inse att man kan ha ett kommunikativt samspel mer bebisen långt tidigare än de pratar. Det finns massor att läsa, tipsar om hemsidan blöjfribebis.
Våran bebi bajsade också konstant i början, och då var det ingen idé att potta. Men nu bajsar han alltid typ två gånger på morgonen, och så efter mat ibland under dagen. Det är jättetydligt när han börjar sprattla, krysta och veva med tungan att han är nödig, så då är det bara att snabbt få av blöjan :)
Ja den där sjuka energin man hade i början har ju sinat nu... mer att man går runt i nån konstant dimma. Kanske därför jag inte känner mig trött, för att jag glömt hur det känns att vara pigg haha.
Ja jag bar aldrig så orolig över att han var prematur, för det var aldrig nån fara med hans hälsa. Men nu i efterhand fattar man ju hur liten och skör han var. Allt var så otroligt omständigt för att han var så liten och svag i kroppen. Vi blev mer vårdpersonal än föräldrar i början.
Vad skönt att du fått till lite mer djupsömn! Förhoppningsvis blir det mer och mer.