Bf September 2019
Jag tyckte att jag började se ett litet mönster i nattsömnen här ett tag då hon vaknade för första matningen mellan 4 och 5 och andra runt 6.30. Men vips så ändrades det och helt plötsligt kan hon äta vid 01, 02 och 03 under samma natt haha. Kanske har hon en period då hon växer mycket eller något som gör att hon vill äta mer. Eller så vill hon ha bröstet för trygghet mer nu när hon blir mer mottaglig för yttre intryck och har mer att bearbeta.
Min sömn är i alla fall helt katastrof nu. Inte för att vi direkt har jobbiga nätter, vi har bebisen i sängen så jag tar bara fram bröstet halvt i sömnen och somnar om medan hon äter. Men jag kommer knappt in i någon djupsömn så återhämtningen blir ju jättedålig. Sov dåligt under graviditeten och började mäta sömnen runt mitten och redan då var djupsömnen väldigt dålig och nu känner jag att den långa bristen verkligen tar ut sin rätt. Denna vecka har varit extra dålig så jag är orimligt trött och har en konstant huvudvärk. Jag måste skriva upp exakt allt för jag kommer inte ihåg någonting och jag måste lägga nycklar, plånbok och allt sånt på exakt samma ställe hela tiden för annars har jag ingen aning om var de är osv. Känner att tröttheten verkligen påverkar mitt liv nu. Känns jobbigt då det är så mycket man vill hinna med tre barn men försöker vila så mycket jag kan för att få ordning på dagarna. Man har ju inga förväntningar om 8 timmars ostörd sömn de närmsta åren men mer djupsömn hoppas jag i alla fall att jag kan få snart. Läste att man ska ha absolut minst 2 timmar per dygn men att vuxna ofta har 3-4 timmar. Jag har 1-1,5 timme under en riktigt, riktigt bra natt men oftast under 1 timme enligt min mätning. Denna vecka har jag haft 20-30 minuter.
Blev långt om min sömn nu haha. Behövde nog skriva av mig lite för idag är min trötthet det enda jag kan tänka på!
Tycker ändå att bebisens sömn är rätt bra. Har ingen önskan om att en så liten ska somna själv i egen säng/eget rum varken dagtid eller kväll utan vill gärna ha henne där jag är även om hon sover. Dock hade det varit skönt om hon inte vaknade så fort man inte ligger bredvid eller håller i henne. Tricket med vetekudden har vi testat några gånger och det funkar ibland. Nu när hon är 3 månader känns det som att det är dags att ge henne lite tydligare kvällsrutiner mer än ny blöja och pyjamas. Har dock inte riktigt landat i hur de ska se ut än.
Väldigt mycket som kretsar kring sömn när man har så pass små bebisar som vi här i tråden haha.