Inlägg från: Jojjans |Visa alla inlägg
  • Jojjans

Bf September 2019

Anonym (Trean) skrev 2019-03-10 11:47:53 följande:

Vad hade du för infektion? Har haft uvi nu i några veckor och får penicillin. Vissa säger att uvi kan i sällsynta fall leda till MF.

Dom skickade moderkakan på odling, och det enda dom kunde fastställa var att den var infekterade men inte av vad. Men i samband med missfallet så skickade dom en cervixodling där dom hittade små mängder gardnerella som är en av dom vanligaste tarmbakterierna att orsaka bakteriell vaginos. Dock hade jag inga som helst tecken på bakteriell vaginos. Enligt en del forskning jag läst så finns det ökad risk för förtidig vattenavgång pga bakteriell vaginos, men risken minskar inte om man ätit antibiotika för det, utan är ändå förhöjd. Vilket gör att det inte finns så mycket att göra. Går bakterierna upp i livmodern (extremt sällsynt) så är det Inte heller så mycket det finns att göra.

Obehandlad uvi kan ju gå upp i livmodern men har du fått antibiotika så är det ju lugnt. Däremot kan du använda mjölksyrekapslar för att hjälpa kroppen att komma i balans efter antibiotikakuren eftersom det är lättare att få svamp/bakteriell vaginos annars.
    Miichaella skrev 2019-03-10 11:49:30 följande:

Okej, tack för svar :) Har funderat en del på det. Jag försöker tänka på hur jag tvättar osv där nere. Kommer gå bra för oss denna gång! :)

Ja runt fiffin tvättar jag i stort sätt inte alls, den är självrengörande :) men hoppas också att det är vår tur nu och att allt går fint nu.
    Anonym (Gravid) skrev 2019-03-10 11:54:46 följande:

Får jag fråga hur du tänker kring bad i badkar eller bassäng? :) är lite nojig för detta..

Jag badar i stort sett inte i bassäng så det bekymret kommer jag nog inte ha. Badkar har jag redan badat en gång. Har faktiskt inte reflekterat över det? Jag upplever inte att det kommer in vatten i slidan när man badar så har inte riktigt tänkt tanken... berätta gärna om du vet mer :)

Tror dock att det för mig handlar mest om oro fram vecka 23. Och tvivlar på att jag kommer bada särskilt mycket innan slutet av juni då jag ändå är i vecka 26-27.
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-10 11:03:12 följande:

Vilken vecka är ni i och har ni gått upp nåt i vikt och isf hur mkt?

Jag vägde typ 54 innan och 55 nu i vecka 12 så inte särskilt stor skilllnad. Tror dock att den uppgången berott på 6 veckors arbetslöshet som spenderats i soffan hehe. Förra graviditeten hade jag inte gått upp alls när jag vägde mig sista gången i vecka 15 och inte fått nån riktig mage heller så väntar med spänning när det kommer börja märkas rent fysiskt.
  • Jojjans
    Solrosvind skrev 2019-03-10 21:55:09 följande:

Tack för att du delar med dig. Jag har undrat varför man får så lite info om infektioner och tänkte ta upp med min barnmorska oro.

Har du koll på vilka infektioner som är störst risk eller som går att påverka? Vilka infektioner är det som det kollar med cervix-odling? Och vet du om det är något mer ön UVI som man kollar med urinprovet?

Cervixodling är för att kolla bakteriell vaginos. I vanliga fall kollar man det först och främst led snifftest (blandar sekret med nåt änne som gör lukten starkare), i andra hand kollar man på sekretets kristaller i mikroskop, men för att få en exakt bild av vilken bakteriesammansättnig som finns i slidan så skickar man en odling. Detta görs i normala fall inte om snifftest inte visar något, men jag pushade lite och fick igenom det...

Men som sagt, dom studier som finns visar att bakteriell vaginos ökar risken för förtidig vattenavgång, men studierna visar också att antibiotika mot det inte minskar risken, utan har man en gång fått det i grav så har man en förhöjd risk. MEN det är fortfarande otroligt liten risk att det händer, så det är verkligen inte som att bakteriell vaginos = missfall.

I övrigt kollar man väl efter GBS som kan ge kraftiga infektioner hos barnet vid födseln. Och såklart uvi som alla screenas för (kanske inte i alla regioner?) just för att det är så vanligt. Dessa två finns det handlingsplan för hur man hanterar. Men jag är verkligen inte så kunnig om något annat än det som hände mig, så det är det jag håller koll på för att lugna sinnet efter det traumat.
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-12 23:27:13 följande:

Ska på kub i morgon bitti och är sjukt nervös för jag är så rädd att bebisen dött där inne utan att jag märkt nåt!!

Glöm inte att det mest troliga rent statistiskt är att den lever och mår bra! Lycka till idag :) det kommer gå bra! <3

Jag har mitt kub på fredag och är såklart nervös och orolig men också så förväntansfull. Känner mig nog lite lugnad av att jag såg hjärtat slå senast i onsdags.
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-13 08:05:26 följande:

Tack! Är det vanligt ul eller vul?

Sist jag var på KUB så var det utanpå magen, men tror det beror på hur bra dom kan se.
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-13 09:48:27 följande:

Vanligt ul och allt såg bra ut på kub ???????? flyttad fram. 2 dagar!

Åå vad underbart!! Fick du bra resultat med? Är så spänd inför fredag...
  • Jojjans

Angående inköp och amningskuddar så är jag väldigt sugen på en sån gravid- och amningskudde från bbhugme. Någon som testat dom? Jag har ju aldrig gått en full graviditet så vet inte vad min kropp kommer vilja ha, men det låter positivt att dom går att justera för att bli mjukare/fastare osv.

Jag är också väldigt sugen på bärsjal, och vi tänker också att vi vill ha en takvagga pga dåligt med golvyta. Men vagn tycker jag är ett så otroligt trist inköp och skulle gärna slippa. Ska nog köpa bästa billiga begagnat, och hoppas jag får en bebis som gillar sjal.

• Jojjans
    Hakunamatataa skrev 2019-03-15 08:30:42 följande:

Jag fick en kudde från bbhhugme av min kille på min födelsedag för ett par veckor sedan och jag kan bara rekommendera alla att köpa en sån! Förutom att jag numera sover som en gudinna med den så kan du anpassa hur hård du vill att den ska vara, använda som amningskudde sen och ha som ett slags babynest eller skydd runt bebisen när hen ska lära sig sitta :) Jag kommer iaf fortsätta sova med den där kudden även efter förlossningen haha!

Å vad härligt! Ja en sån ska definitivt bli mitt första inköp.

Idag var vi och skulle göra KUB. Såg direkt en sprattlande bebis som stod på huvudet och sparkade runt med benen. Men pga att hen låg med huvudet så långt ner och barnmorskan inte lyckades uppmuntra den att flytta sig, så gick det inte att mäta navkapslarna. Måste komma tillbaka om en vecka igen, suck.

Måste nog berätta på jobbet nu för annars kan jag inte motivera att vara ledig en fredagförmiddag till. Hade gärna fått positivt kub innan jag berättade men men.
  • Jojjans
    Jojjans skrev 2019-03-15 09:05:45 följande:

Å vad härligt! Ja en sån ska definitivt bli mitt första inköp.

Idag var vi och skulle göra KUB. Såg direkt en sprattlande bebis som stod på huvudet och sparkade runt med benen. Men pga att hen låg med huvudet så långt ner och barnmorskan inte lyckades uppmuntra den att flytta sig, så gick det inte att mäta navkapslarna. Måste komma tillbaka om en vecka igen, suck.

Måste nog berätta på jobbet nu för annars kan jag inte motivera att vara ledig en fredagförmiddag till. Hade gärna fått positivt kub innan jag berättade men men.

Navkapslarna = nackspalten såklart
  • Jojjans
    Tigerkvinna skrev 2019-03-15 16:08:38 följande:

Köpte gravidförsäkring idag då vi ska göra NIPT på tisdag. Tyvärr är ju försäkringsbolag fula så att om man inte redan köpt en försäkring innan man gör fosterdiagnostik så gäller inte försäkringen för eventuell skada som man får reda på, på fosterdiagnostiken. 

Vi vakde Länsförsäkringar för att dom hade mycket högre försäkringsbelopp och låg OK i pris. Försäkringen börjar inte gälla förren i v.22 för utbetalningar om det skulle vara något. Men som sagt nu har vi värjat oss mot eventuella diagnoser som upptäcks på NIPT eller RUL som inte skulle ha omfattats av försäkringen om vi tecknat senare. 

Vilken försäkring har ni valt? Och vad avgjorde vilket bolag det blev?

Jahaa är det så det funkar? Jag trodde att om man upptäcker en avvikelse eller skada innan vecka 22 så får man inga pengar eftersom försäkringen börjar gälla vecka 22...

Jag valde trygg ganska eftersom den börjar gälla från vecka 16.
Svar på tråden Bf September 2019