Bf September 2019
Anonym (Trean) skrev 2019-03-10 11:47:53 följande:
Vad hade du för infektion? Har haft uvi nu i några veckor och får penicillin. Vissa säger att uvi kan i sällsynta fall leda till MF.
Dom skickade moderkakan på odling, och det enda dom kunde fastställa var att den var infekterade men inte av vad. Men i samband med missfallet så skickade dom en cervixodling där dom hittade små mängder gardnerella som är en av dom vanligaste tarmbakterierna att orsaka bakteriell vaginos. Dock hade jag inga som helst tecken på bakteriell vaginos. Enligt en del forskning jag läst så finns det ökad risk för förtidig vattenavgång pga bakteriell vaginos, men risken minskar inte om man ätit antibiotika för det, utan är ändå förhöjd. Vilket gör att det inte finns så mycket att göra. Går bakterierna upp i livmodern (extremt sällsynt) så är det Inte heller så mycket det finns att göra.
Obehandlad uvi kan ju gå upp i livmodern men har du fått antibiotika så är det ju lugnt. Däremot kan du använda mjölksyrekapslar för att hjälpa kroppen att komma i balans efter antibiotikakuren eftersom det är lättare att få svamp/bakteriell vaginos annars.
Miichaella skrev 2019-03-10 11:49:30 följande:
Okej, tack för svar :) Har funderat en del på det. Jag försöker tänka på hur jag tvättar osv där nere. Kommer gå bra för oss denna gång! :)
Ja runt fiffin tvättar jag i stort sätt inte alls, den är självrengörande :) men hoppas också att det är vår tur nu och att allt går fint nu.
Anonym (Gravid) skrev 2019-03-10 11:54:46 följande:
Får jag fråga hur du tänker kring bad i badkar eller bassäng? :) är lite nojig för detta..
Jag badar i stort sett inte i bassäng så det bekymret kommer jag nog inte ha. Badkar har jag redan badat en gång. Har faktiskt inte reflekterat över det? Jag upplever inte att det kommer in vatten i slidan när man badar så har inte riktigt tänkt tanken... berätta gärna om du vet mer :)
Tror dock att det för mig handlar mest om oro fram vecka 23. Och tvivlar på att jag kommer bada särskilt mycket innan slutet av juni då jag ändå är i vecka 26-27.