Tigerkvinna skrev 2019-02-11 16:15:33 följande:
En felmarginal på 25% i detta fallet innebär att får du en låg risk, så är det 25% risk att den siffran är felaktig och att du skulle haft en annan. Hur mycket lägre eller högre den skulle ha varit går inte att säga men det kan vara upp till 25% att du får fel svar. Det man går ut och sagt är att felmarginalen med säkerhet ligger inom 10-15%. Men enligt ny studie kan den vara upp till 25%. Detsamma gäller om du får en hög risk på kub säg 1:20 då är det upp till 25% risk att den siffran du fått är fel och att du egentligen har ett helt friskt barn.
Därför gör inte jag kub för om jag skulle få en låg risk så skulle jag oroa mig att jag inte skulle kunna lita på den och barnet ändå har något fel. Skulle jag få en hög risk så skulle jag skapa en oro som kanske skulle varit i onödan för när man går vidare med tester så kanske det är ett fullt friskt barn.
Ja fast 1:20 betyder ju inte att man inte kan få ett friskt barn, det är ju enligt resultatet fortfarande 95% sannolikhet att barnet är friskt.
Men ok, då är jag med på vad som menas med felmarginal i det här fallet. Men även med 25% felmarginal så är ändå 75% av resultaten korrekta, och dem som inte är det vet man ju inte hur mycket de är felaktiga. Har svårt att tänka mig att tex en ett resultat med sannolikhet på 1:5000 egentligen skulle ha varit 1:14.
Även om man får sannolikhet 1:15000 så är det ju 1 av 15000 som ändå kan komma att får ett sjukt barn med det resultatet, så det finns ju alltid en risk. Jag tycker också att KUB känns som ett väldigt trubbigt instrument, men det är alltid något och det är gratis, och i de flesta fall stämmer det.
Men jag hoppas att nipt i framtiden blir billigare och då tillgängligt för alla inom det ordinarie gravidprogrammet.