Bf September 2019
Jag tycker att Asos har fina gravidkläder!
Jag tycker att Asos har fina gravidkläder!
Idag frågade faktiskt en kollega om jag är gravid, hon sa att hon tyckte att hon inte fick ihop hur jag som är så smal kunde ha så mycket mage. Jag har precis börjat på nytt jobb för 4 veckor sen, och har naivt trott att jag kommer undan med det eftersom dom inte vet hur jag sång ut innan, men icke... börjar tänka att fler ju säkert kan ha sett isåfall. Jag sa som det var vilket kändes skönt, att det inte behöver vara en så stor grej. Men får börja vara beredd på at folk kan misstänka redan (bara v 14 här). Men nu efter KUB har jag inget emot att berätta om någon frågar rakt ut. Hatar att smussla, även om jag allra helst skulle vilja hålla det för oss själva tills efter RUL.
Jag känner precis likadant om Instagram. Jag orkar inte hålla på och dölja mig men orkar inte göra ett inlägg bara för att berätta.
Vet du hur moderkakan sitter? Kan det vara det som påverkar?
Ja man blir förvånad. Men jag har iofs hållt koll på alla i min omgivnings magar just för att jag själv längtat efter barn och varit stressad över att andra hinner före...
Antar att det syns tidigt för dig eftersom du har barn sen tidigare? Jag undrar mycket över om min graviditet som avbröts i v.16 kan ha påverkat så att jag får mage snabbare nu? Mycket märkligt...
Inväntar kallelse till rul. Hur långt innan besöket fick ni den?
Nu har jag beställt en massa gravidklänningar från asos efter tips här. Hoppas att något passar så att jag har något att ha på mig på mitt 30-årsfirande :)
Hur tänker ni kring att äta rosa kött? Jag har oxfilé i frysen som jag är sååå sugen på men vill ju inte äta den helt genomstekt. Vad jag förstår är det toxoplasma som kan finnas i oxfilé men den dör ju vid frysning, kan jah alltså äta köttet rosa då när det varit fryst i två veckor? Eller kan listeria finnas i oxfilé också? Har googlat så mycket att jag är snurrig nu haha.
Jag har faktiskt ätit ej helt genomstekt biff flera gånger, av egen okunskap. Men har du fryst köttet lär du vara helt säker mot toxoplasma! Listeria KAN väl finnas i kött men det verkar mindre vanligt.
Klart man är nojig, skulle något hända skulle man ju gräma sig för evigt. Men med tanke på att listeria är ovanligt i nötkött och det bara är en liten inre del av köttet som kommer vara <70 grader så känns det långsökt att du skulle ådra dig det.
När det kommer till nöt så tolkar jag det som fritt fram. Eftersom det på livsmedelsverkets hemsida står : Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt
Så rosa nöt är ju inte rå, och står inte på genomstekningslistan förutom nötfärs då eftersom det står köttfärs generellt.
På tal om vad man får äta och inte äta, hur förhåller ni till olika nivåer av alkoholfritt? Räknas ju som alkoholfritt upp till 0,5%. Jag drack såna öl ibland i början av graviditeten men jag blir mer och mer nojig och köper nästan uteslutande 0,0% nu. Men hur noga kan det vara?