September89 skrev 2018-12-30 09:50:00 följande:
Jag var bara 20 när jag blev gravid med mitt första barn, hade låg inkomst då jag jobbade deltid och hade precis tagit ett billån. Med andra barnet var jag också ung och pluggade så detta är första gången som ekonomin verkligen är bra inför ett barn. Man klarar sig med väldigt lite bara man planerar. Med normala inkomster har jag svårt att tro att man inte skulle klara sig med en bebis men det beror ju såklart också på hur ens utgifter och vanor ser ut. Om man ofta lyxar till det, tex äter ute ofta, går och fixar naglarna osv så kanske man får dra ner lite.
Bebisar behöver ju inte dyra och slittåliga kläder på samma sätt som större barn och många av de saker som ?alla? köper till bebisar är egentligen inte nödvändiga. Mina har tex aldrig använt spjälsäng så det var ett helt onödigt köp för oss då barnen vägrade. Skötbord var vi inte heller använt utan tagit ner skötbädden på golvet då det funkade bäst med båda barnen. De dyra köpen är ju engångsköp som barnvagn och babyskydd. Och barnvagn går ju att få tag i hur bra och fräscha som helst begagnat. Spara så gott ni kan innan bebisen kommer och planera er ekonomi så borde det gå bra!
Vi kommer ligga på ca 40,000 efter skatt när jag är föräldraledig. Om man räknar ihop alla räkningar, mat osv så kanske vi landar på ca 25000 tillsammans och därför skulle vi ha ett överskott på ca 15000. Jag kanske bara är knäpp att jag är orolig över detta. Men vill ju fortfarande kunna spara till resor, ha ett högt sparande till barnet osv. Tror jag har den här paniken för att för första gången i mitt liv så är detta något jag inte kan ha kontroll över och det ger en kontrollfreak-som mig panik :))))