• Susannegu

Jag vill fly med min son

Första gången jag själv skriver i ett forum. Tidigare bara läst. Jag behöver råd. För att göra en historia kort. Jag har en son på 1.4 år. Blev gravid utomlands då jag jobbade utomlands. Ansökte om visum till pappan och efter ca 1 år kom Han hit. Redan innan han kom så var jag osäker på om vi verkligen skulle funka men jag ville ändå ge det en ärlig chans att va en familj. Nu fungerar det inte alls. Jag älskar inte pappan. Han har fått jobb i en annan stad och kommer till mög och min son på helgerna. Men nu orkar hag inte ha det såhär. Pappan accepterar inte. I hans kultur separerar man inte om man har barn. Han kommer hit ändå. Och varje helg är Hemsk. Vi pratar inte. Nu har han också hotat att jag får döda han först innan jag splittrar hans son familj. Och att jag förstört vår sons liv med mycket mera. Jag har ensam vårdnad för vi är inte gifta och inte ansökt om gemensam. Många tänker säkert kontakta familjerätten. Att dom får lösa det. Men jag är rädd att han ska förpesta mitt liv för alltid. Att jag någon gång i framtiden skulle träffa någon ny som skulle umgås med hans son skulle han aldrig acceptera. Nu har det gått så långt att jag funderar på att flytta från Sverige med min son jag förlorade nyss min pappa och det ända som får mig att kämpa på är min son. Har jag lagen på mim sida om jag flyttar med min son. ??? Hade bara velat höra lite tankar och funderingar.

• Svar på tråden Jag vill fly med min son
  • Drottningen1970

Som ensam vårdnadshavare flyttar du var du vill och det fins heller ingen umgängesform att följa. Om pappa däremot skulle välja att stämma dig för att få umgänge eller boende så ser det såklart inte bra ut att du dragit när inget finns dokumenterat gällande dödshot etc.

Om du är smart kontaktar du soc innan du drar och ser till att dina skäl dokumenteras så att det finns vid en eventuell tvist.

Men jag undrar om du verkligen tror att du skulle vara skyddad utomlands? Du behöver ju jobba? Bli registrerad skriva in barnet i skola etc. känns som om han kommer att kunna hitta er ändå.

• Susannegu

Tack för svar. Ja det är nog inte fel att kontakta socialen innan. Min önskan hade varit att stanna här och få det att funka med delat umgänge. Alltså att han träffar sin pappa på helgerna eftersom han går på dagis hos mig och jag har ett hus och pappan bor i en liten etta. Plus att jag självklart vill ha honom själv. Men det ser inte ljust ut att han går med på det. Man är rädd för så mycket. Att han ska vända min son emot mig när han blir äldre och sånna saker. Att flytta blir inte det enklaste. Men vad gör man inte för sin son. Har en del föräldrar dagar kvar jag kan ta ut och lite sparat. Sen får jag ju hitta ett jobb och innan dess skola in honom på en förskola. Jag vet inte, just nu känns allt så jobbigt. Han stack med min son igår till en kompis och jag vill inte bråka över det. Och han kommer åka till sin stad med honom idag sa han om jag inte vill ha honom här. Han spelar på det. Jag sa ok du kan va ta honom några dagar. Vad ska jag säga? Om jag förbjuder blir det säkert väre. Men då säger han att han r ledig 10 dagar och tänker ha honom. Ont i magen har jag.

• Mimmi1900

Om du ska flytta utomlands måste du planera väl. Anledningen till att du flyttar är ju pga rädsla, att du inte kan fortsätta ett normalt liv om du skulle separera. Därför tycker jag att du ska ta hjälp från ett kvinnojour så att du kan få hjälp i alla avseenden, så att du vet precis vad som gäller. Om du nu flyttar/rymmer utomlands kanske du ska ha skyddad identitet?

Tycker ändå nånstans att hellre ta skiten nu, separera, stå på dig, ta hjälp osv och få honom ur från ditt liv. Om du skulle ?rymma? med ditt barn skulle han bara bli mer triggad av att hitta er och hämnas.

Nu vet jag inte vilket land din sons pappa kommer ifrån, men män från vissa länder har tendens att hota med döden i princip allt, men i självaverket är de ynkliga fegisar.

• Tow2Mater
    Susannegu skrev 2018-12-24 10:45:33 följande:

Tack för svar. Ja det är nog inte fel att kontakta socialen innan. Min önskan hade varit att stanna här och få det att funka med delat umgänge. Alltså att han träffar sin pappa på helgerna eftersom han går på dagis hos mig och jag har ett hus och pappan bor i en liten etta. Plus att jag självklart vill ha honom själv. Men det ser inte ljust ut att han går med på det. Man är rädd för så mycket. Att han ska vända min son emot mig när han blir äldre och sånna saker. Att flytta blir inte det enklaste. Men vad gör man inte för sin son. Har en del föräldrar dagar kvar jag kan ta ut och lite sparat. Sen får jag ju hitta ett jobb och innan dess skola in honom på en förskola. Jag vet inte, just nu känns allt så jobbigt. Han stack med min son igår till en kompis och jag vill inte bråka över det. Och han kommer åka till sin stad med honom idag sa han om jag inte vill ha honom här. Han spelar på det. Jag sa ok du kan va ta honom några dagar. Vad ska jag säga? Om jag förbjuder blir det säkert väre. Men då säger han att han r ledig 10 dagar och tänker ha honom. Ont i magen har jag.

Låter ju mest som han vill träffa sitt barn.

Boka tid for samtal med Familjerätten så får ni komma overens där hur vårdnad, umgänge etc kan se ut. Att flytta utomlands och tro du kan gomma dig är domt att misslyckas och umgängessabotage. Barnet behover sin pappa lika mycket som sin mamma.
  • Susannegu

Ja klart han vill träffa sin son och Jag vet att min son också behöver sin pappa och jag klarar nog inte ta det ifrån honom. Det som känns hopplöst är bara att han inte accepterar att det inte funkarför mig. Jag vill inte leva med honom och då hotar han med att jag kommer få se hans värsta sida osv. Vilket kan vara förtvivlan och besvikenhet som talar men jag blir ändå rädd. I alla fall sticka är ingen bra idé. Får göra mitt bästa för att de ska funka på nåt sätt.

Svar på tråden Jag vill fly med min son