Kreditkort - faktura
Hej!
Jag har ett kreditkort som mitt ?vanliga? kort för att samla in bonus på alla mina vardagsköp. Jag sätter alltid in pengar i förtid för att inte nyttja krediten. Nu lyckades det visst bli så förra månaden att jag på just den dag som fakturan skapades låg jag 2000 kr back. Inga problem och jag har registrerat i internetbanken att fakturan ska betalas då. Nu hände dock en oväntad grej! Vi blev magsjuka och var tvungna att avboka en betald semesterresa. Vi kommer få tillbaka på reseförsäkringen (men det kommer ju först någon gång i januari). Det var en lite längre resa och allt boende mm är redan betalat, så vi köpte nya flygbiljetter á 30.000 kr. Detta motsvarar alltså vad vi kommer få tillbaka på försäkringen. Olyckligtvis betalade vi av vårt billån på 50.000 precis innan detta hände, så sparkontot är hyfsat tomt.
Summa summarum - jag ligger för tillfället back 25.000 på kreditkortet och fakturan på 2000 ska betalas den 28e. Räcker det att jag betalar de 2000 eller börjar räntan ticka på de resterande 23.000? Eller kommer det beloppet på nästa månads faktura?
Vi är alltså inte helt oansvariga vad gäller ekonomi utan vi har faktiskt ett par 100.000, men dessa är låsta i aktier och fonder på ISK-konton och vi vill naturligtvis helst inte behöva sälja i dessa tider.