Inlägg från: Anonym (Orolig dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig dotter)

Akut behov av bostad - vad göra?

Hej!

Min ensamstående, snart 65-åriga mamma har bott på ett andrahandskontrakt i 2 år och nu får hon (plötsligt) inte bo kvar längre. Jag själv bor i en ungdomslgh på 26 kvm, min syster bor hos sin pojkvän i hans lgh. Hon har ingen annan släkt här i Stockholm och kan inte flytta till annan stad pga sitt jobb (hon har inte råd att sluta jobba vid 65). Hon har inte tillräcklig kötid för att få chans på en lgh ens på någorlunda OK avstånd från hennes jobb. Litet sparkapital har hon, men inte på långa vägar tillräckligt för att köpa minsta 1:a i Sthlm. Hon har annars stabil inkomst, inga skulder och inga betalningsanmärkningar. Har alltid varit en bra hyresgäst etc.

Hon har 3 månader på sig innan hon måste ut från sin nuvarande lgh. Har någon något råd om vad man kan göra i detta läge? Hon fick avslaget på förlängning idag och nu är julen totalförstörd av bostadspaniken.

• Svar på tråden Akut behov av bostad - vad göra?
  • Anonym (Orolig dotter)

Tack för era förslag, allesammans. Uppskattar verkligen att ni tar er tid mitt i julstöket!

Jag borde ha lagt till att min mamma står i nästan varenda bostadskö i Stockholmsområdet och att hon de senaste 2 åren sökt allt hon haft råd med, även små ettor i "obekväma" områden. Hon har verkligen jobbat stenhårt på att få till något, men bostadsbristen har ju tyvärr successivt blivit allt svårare...

Tack för tips om Facebookgrupper! Ska genast gå in och kolla där.

• Anonym (Orolig dotter)
    Mascaraklumpar skrev 2018-12-22 15:06:43 följande:

1. Är ni säkra på att hon inte har besittningsrätt (gäller om hon bott över 2 år och inte avtalat bort den)? I fall hon har det, kontakta en jurist. Hon kommer att bli av med lägenheten ändå, men startas en juridisk process så drar det ut på tiden lite grann.

2. Säg åt henne att söka alla lägenheter hon kan tänka sig via bostadsförmedlingen. Ibland har man tur och många före en i kön på lägenheten hoppar av.

3. Leta nya andrahandskontrakt. Lägg ut annonser om att hon behöver lägenhet.

4. Prata med banken. Kanske kan hon ändå få lån till en liten etta någonstans.

Det kommer att lösa sig på något sätt. I värsta fall får hon bo hos dig ett par månader medan hon letar. Självklart extremt jobbigt för er båda, men det handlar säkert om en kortare period innan hon får tag på något nytt.

Tack för flera praktiska tips (och uppmuntran)!

1. Det här måste jag kolla närmare på. Jag visste inte att man kunde ha besittningsrätt vid andra handskontrakt.
    2. Hon söker verkligen vitt och brett, men aldrig har hon varit längre upp i kön än ca 50.
    3. Detta ska vi ta tag i redan idag! Håller på att fila på en bra annons.
    4. Hon fick ett lånelöfte på 800.000kr, vilket tyvärr inte räcker särskilt långt.

I värsta fall får hon knöka in sig i min lilla lgh! Det har jag redan lovat henne. Även om det skulle bli jobbigt så kommer det inte på fråga att jag skulle lämna henne vind för våg. <3
  • Anonym (Orolig dotter)

Vi tittar både på seniorbostäder (hon är dock inte 65 ännu och utbudet för 55+ är inte så stort) och även på de kranskommuner som har OK pendlingsavstånd till hennes arbete. Tack ändå för förslagen!

Nästan klar med annonsen. Ska posta den både på Blocket och Facebook under kvällen.

• Anonym (Orolig dotter)
    Aniiee skrev 2018-12-22 17:57:33 följande:
    Det kan hända att 65+-hus kan göra undantag om hon är 63-64. Det har hänt förr.
    Det visste jag inte! Vet du hur man "ansöker" om undantag?
Svar på tråden Akut behov av bostad - vad göra?