• Anonym (Orolig)

Hur gör man en anonym orosanmälan?

Jag vill maila in den, men vad kommer att synas då? Räcker det om man gör en mailadress som heter typ anonym@xxxxx.se, men man skriver från sin telefon hemma? Syns sånt?

Och hur hittar man adressen man ska skicka till?

• Svar på tråden Hur gör man en anonym orosanmälan?
  • Anonym (Jesseps)

Jag ringde.
    Det stod uttryckligen på min hemkommuns webbsite att man inte skulle presentera sig med namn om man hade för avsikt att vara anonym vilket jag tyckte var väldigt bra. För det har man ju rätt till.
    Så jag ringde helt sonika dit och sa hej, jag vill göra en orosanmälan för ett barn.
    Fick berätta om händelsen/ärendet och blev bra bemött.
    Mot slutet av samtalet fick jag frågan om jag stod kvar vid att vara anonym och att jag då inte kan få någon återkoppling varpå jag svarade att ja, det gör jag.
    Jag vill bara tala om vad jag vet och att ni gör en utredning. Jag behöver ingen återkoppling. Visar det sig att jag har "fel" så är jag bara glad, jag ville bara få det ur mig.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Jesseps) skrev 2018-12-19 14:19:00 följande:

Jag ringde.

Det stod uttryckligen på min hemkommuns webbsite att man inte skulle presentera sig med namn om man hade för avsikt att vara anonym vilket jag tyckte var väldigt bra. För det har man ju rätt till.

Så jag ringde helt sonika dit och sa hej, jag vill göra en orosanmälan för ett barn.

Fick berätta om händelsen/ärendet och blev bra bemött.

Mot slutet av samtalet fick jag frågan om jag stod kvar vid att vara anonym och att jag då inte kan få någon återkoppling varpå jag svarade att ja, det gör jag.

Jag vill bara tala om vad jag vet och att ni gör en utredning. Jag behöver ingen återkoppling. Visar det sig att jag har "fel" så är jag bara glad, jag ville bara få det ur mig.

Tack för att du berättade hur det gick till för dig.
  • Anonym (Orolig)

Såhär några år efter så är barnen trygga och mår bra i sitt nya hem.
    Jag vet inte om någon ser detta men jag citerar några i tråden för att jag vill påminna om att vissa saker har allvarliga konsekvenser i verkligheten, jag vet att en del gillar att ta chansen att trycka till när folk frågar efter hjälp istället för att faktiskt hjälpa.

Tråden handlade aldrig om mig och ni som agerade först på er instinkt att försöka trycka till mig i en allvarlig tråd borde verkligen fundera på era val. Det har trots allt gått några år så jag hoppas du mognat till lite.

Anonym (soc) skrev 2018-12-19 13:45:10 följande:
    Ett hett tips är att kolla på din kommuns hemsida....

Allvarligt, det är mycket bättre att du ringer dit. Då finns möjlighet för dem att ställa följdfrågor eller frågor över huvud taget som är viktiga för dem som du inte tänkt på.
    Pope Joan II skrev 2018-12-19 13:37:26 följande:
    Allvarligt? Hur brukar du hitta adresser?

• 19mark82
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-16 20:57:25 följande:

Såhär några år efter så är barnen trygga och mår bra i sitt nya hem.
    Jag vet inte om någon ser detta men jag citerar några i tråden för att jag vill påminna om att vissa saker har allvarliga konsekvenser i verkligheten, jag vet att en del gillar att ta chansen att trycka till när folk frågar efter hjälp istället för att faktiskt hjälpa.

Tråden handlade aldrig om mig och ni som agerade först på er instinkt att försöka trycka till mig i en allvarlig tråd borde verkligen fundera på era val. Det har trots allt gått några år så jag hoppas du mognat till lite.

Pope Joan II skrev 2018-12-19 13:37:26 följande:
    Allvarligt? Hur brukar du hitta adresser?

Väx upp du istället 
  • Anonym (XXX)

Ip-adressen går att få fram. Men den lär inte vara så precis, om du inte bor långt ute på landet där det bara kan vara några gårdar som har samma Ip-adress. Men om du har haft något annat med socialen att göra, så kan de ju hitta den, om de gör en sökning på den. Eller rentav om du har haft med hela kommunen att göra, och det har du kanske någon gång? Jag skulle försöka skicka mailet någon annanstans ifrån. Biblioteket kanske? Eller skriv ett brev och lägg i deras fysiska brevlåda. 

• Anonym (stå för det)

eller kanske stå för din handlingar och lämna ditt namn/efternamn?! helt otroligt asså

• assistent 13
    Anonym (Orolig) skrev 2018-12-19 13:33:09 följande:
    Hur gör man en anonym orosanmälan?
    Jag vill maila in den, men vad kommer att synas då? Räcker det om man gör en mailadress som heter typ anonym@xxxxx.se, men man skriver från sin telefon hemma? Syns sånt?

Och hur hittar man adressen man ska skicka till?
    Du kan ringa men tala inte om dit namn. Om du skickar mail så ha inte med dit namn ex mvh "Emma" och skriv / tala om att du vill vara anonym.
  • Anonym (E)
    Jättebra att du anmälde och allt löste sig!
    Men så mycket påhopp var det inte :)
    Ett tillägg om någon läser tråden som ska anmäla är att dölja sitt nr om man vill vara anonym.
  • Anonym (....)

Men, grrr!

Bra att du anmälde! Och tack för att du skrev här att barnen idag har det bra! Det finns många anledningar till varför man kan vilja göra en anonym anmälan... Säkerligen kan de kolla upp varifrån mailet skickas men varför skulle de? Man har rätt att anmäla anonymt och vill man det tas det hänsyn till det! Men nu ringde ju ts...

• Anonym (Eller?)
    assistent 13 skrev 2022-01-16 21:28:20 följande:

Du kan ringa men tala inte om dit namn. Om du skickar mail så ha inte med dit namn ex mvh "Emma" och skriv / tala om att du vill vara anonym.

Eller så kollar man hur gammal tråden är och att TS själv svarat ovan ditt inlägg.
  • Anonym (Oja)

tråden är gammal men det här vill jag få ur mig ifall det kan vara till hjälp för någon läsare, att socialtjänsten inte har rätt att eftersöka identiteten på en anonym anmälare, det torde betyda att de inte får spåra upp IP-nummer och inte ens får söka på telefonnumret om man ringer!

Svar på tråden Hur gör man en anonym orosanmälan?