• Anonym (Orolig)

Hur gör man en anonym orosanmälan?

Jag vill maila in den, men vad kommer att synas då? Räcker det om man gör en mailadress som heter typ anonym@xxxxx.se, men man skriver från sin telefon hemma? Syns sånt?

Och hur hittar man adressen man ska skicka till?

• Svar på tråden Hur gör man en anonym orosanmälan?
  • Pope Joan II
    Anonym (Orolig) skrev 2018-12-19 13:33:09 följande:

Jag vill maila in den, men vad kommer att synas då? Räcker det om man gör en mailadress som heter typ [email protected], men man skriver från sin telefon hemma? Syns sånt?

Allvarligt? Hur brukar du hitta adresser?
  • Anonym (Orolig)
    Pope Joan II skrev 2018-12-19 13:37:26 följande:

Allvarligt? Hur brukar du hitta adresser?

Jag är mer intresserad av att få svar på mina frågor än att svara på dina.
  • Anonym (soc)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-12-19 13:39:25 följande:
    Ett hett tips är att kolla på din kommuns hemsida....

Allvarligt, det är mycket bättre att du ringer dit. Då finns möjlighet för dem att ställa följdfrågor eller frågor över huvud taget som är viktiga för dem som du inte tänkt på.
  • OlgaElvira
    Anonym (Orolig) skrev 2018-12-19 13:33:09 följande:

Jag vill maila in den, men vad kommer att synas då? Räcker det om man gör en mailadress som heter typ anonym@xxxxx.se, men man skriver från sin telefon hemma? Syns sånt?

Gå in på kommunens hemsida, där finns kontaktuppgifter alltså även mailadress till kommunen. Oavsett om du skickar mailet från din mobil eller från din dator så är det din mailadress de ser.
  • Pope Joan II
    Anonym (Orolig) skrev 2018-12-19 13:39:25 följande:
    Det förstår jag att du är, du ter dig ju tämligen hjälplös om du inte vet hur man hittar en kontaktadress. 

På Vårdgivarguiden finns länkar till alla socialtjänstens olika kontor, jourer, stadsdelsförvaltningar. Klicka på länken till det kontor det gäller, där står kontaktuppgifterna inklusive mailadress. Detta gäller för Stockholm med omnejd, bor du någon annanstans så söker du efter uppgifterna i ditt eget län.

Det syns inte från vilken telefon du skickar ett anonymt mail med mindre än att du gör dig skyldig till något brott som utreds av polis som inhämtar sådana uppgifter. 
  • Anonym (Orolig)
    OlgaElvira skrev 2018-12-19 13:47:18 följande:

Gå in på kommunens hemsida, där finns kontaktuppgifter alltså även mailadress till kommunen. Oavsett om du skickar mailet från din mobil eller från din dator så är det din mailadress de ser.

Tack, jag har aldrig haft något med socialen att göra så jag har inte koll på hur det fungerar och jag hittade bara numret innan, men nu hittade jag mailen också.
  • Anonym (.)

Vad är det du ska anmäla?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (soc) skrev 2018-12-19 13:45:10 följande:

Ett hett tips är att kolla på din kommuns hemsida....

Allvarligt, det är mycket bättre att du ringer dit. Då finns möjlighet för dem att ställa följdfrågor eller frågor över huvud taget som är viktiga för dem som du inte tänkt på.

Jag vill inte råka avslöja vem jag är i telefonen. Alla är faktiskt inte insatta i socialen.
  • Anonym (Orolig)
    Pope Joan II skrev 2018-12-19 13:49:54 följande:

Det förstår jag att du är, du ter dig ju tämligen hjälplös om du inte vet hur man hittar en kontaktadress. 

På Vårdgivarguiden finns länkar till alla socialtjänstens olika kontor, jourer, stadsdelsförvaltningar. Klicka på länken till det kontor det gäller, där står kontaktuppgifterna inklusive mailadress. Detta gäller för Stockholm med omnejd, bor du någon annanstans så söker du efter uppgifterna i ditt eget län.

Det syns inte från vilken telefon du skickar ett anonymt mail med mindre än att du gör dig skyldig till något brott som utreds av polis som inhämtar sådana uppgifter. 

Du förstod det och ändå så valde du att låta bli att svara innan jag påpekat det?

Tack för svaret, som kom tillslut.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (.) skrev 2018-12-19 14:07:12 följande:

Vad är det du ska anmäla?

Jag har goda skäl till en orosanmälan men jag tänker inte skriva dom här.
Svar på tråden Hur gör man en anonym orosanmälan?