• Kjell2

tvångsförsälja hus

En begäran om tvångsföräljning leder sällan fram till en tvångsförsäljning. Ofta blir det lite av en maktkamp om vem som ger sig först och i ert fall kan landa i tre fall
    1) Du backar och drar tillbaka begäran
    2) Din syster löser ut dig
    3) Huset säljs av er på öppna marknaden

Oavsett lät det skapa en massa konfliket som tar lång tid att lösa.

• Kjell2
    trecker skrev 2018-12-18 16:07:25 följande:
    Sant, jag har dragit mig för detta och hoppats hitta en annan lösning. Samägande verkar mest vara en källa till problem... Att bara mjäkigt gå med på att vänta x antal år på att kunna komma ur ägandet känns inte bra. Finns där något hon kan sätta emot för att få processen att gå långsammare?
    Anonym (Justinianus) skrev 2018-12-18 15:25:20 följande:

Det är ett relativt enkelt förfarande att sälja en samägd fastighet genom en offentlig auktion. Kolla med tingsrätten på den ort där fastigheten ligger för att få hjälp med blanketter mm. Tingsrätten utser då någon som god man som ser till att huset blir sålt. Ni kan även besluta att köpeskillingen måste uppgå till en viss summa.

Frågan är dock om det är värt att bryta med släkten. Den frågan beror nog på hur mycket huset kan tänkas vara värt.

Mitt förslag är att du går med på att system får bo kvar under den tid hon önskar, men att du inte betalar för någon kostnad förbunden med fastigheten och dessutom att systern betalar hyra (eller upplåter huset åt dig eller någon du utser under en vecka på vintern, tre veckor på sommaren - eller något annat villkor som du kan känna dig kompenserad med och som sätter visst tryck på systern att sälja).

Har diskuterat sådana lösningar också men någon hyra vill hon inte betala, inte heller någon av de kostnader jag har av att stå kvar som ägare. Annars hade det såklart varit ett bra alternativ för att mötas på mitten.
    Ja, hon kan fördröja processen men så länge du är ihärdig kommer det för eller senare sluta med tvångsföräljning.

Svar på tråden tvångsförsälja hus