• Jossch98

Blödning i v. 14

Hej,

Gick in i v. 14 igår och idag när jag vaknade och skulle gå och kissa så märkte jag att det kom blod på pappret och lite i toaletten. Tyckte mig få lite känningar längst ner i magen, men känner ingenting direkt just nu.

Det var inte klarrött, utan snarare brunrött. Det var inte jättemycket, men lite grann. Nu är jag såklart jätteorolig att det är missfall  
    Var på ultraljud den 7/12 och allting såg bra ut, dock hade jag en liten förhöjd risk för havandeskapsförgiftning.

Började därför med Trombyl 75 mg i tisdags förra veckan. Äter även Sertralin 150 mg. Apotekspersonalen varnade mig lite om att jag hade lite högre blödningsbenägenhet eftersom att jag äter SSRI också, men efter ett samtal med bm så sa hon att det inte var någon fara då gravida har ökat risk för proppbildning och att det liksom "väger upp mot risken för blödningar" och att det inte var någon fara.

Kan det ha något med saken att göra? Är det någon som haft blödningar i v. 14 som inte varit något farligt? Rynkar på näsan

Har även varit kissnödig ganska mycket de senaste veckorna, vet inte om det är relevant.

Kan någon ge mig lite lugnande besked? Hur stor är risken för missfall när man sett fostret röra sig och må bra i v.12?

• Svar på tråden Blödning i v. 14
  • Anonym (hållertummarna)

Jag kan tyvärr inget om det du äter och så eller kring blödningar. Men som jag förstår det så minskar risken ganska mycket om man sett hjärtljud och sett att allting är bra. Men såklart finns inga garantier.kan du inte ring din BM och fråga för att kanske få komma in för att kolla en extra gång? 
    Håller tummarna för att allting är bra. 

• enola

Hej ts!

Jag hade två blödningar i v 14 och 15. Blev så klart livrädd första gången det hände. För mig var det klarrött blod först och jag tänkte att nu är det kört. Men det visade sig att min moderkaka sitter lite långt ner, vilket kan ge blödningar. Det är inte farligt. Jag är nu i v 19 och har precis börjat känna små sparkar från den lilla där inne, som verkar må hur bra som helst :)

• Jossch98

Hej,

Tack för era svar! Jag pratade med en bm från kvinnohälsan för ett par timmar sedan.

Hon trodde inte att det var något farligt och menade att skulle det vara missfall skulle jag blöda kraftigt och när jag är så pass "långt gången" så skulle jag få extremt ont i magen. Trombylen trodde hon inte hade någon större inverkan, men såklart kan man bli något mer blödningsbenägen eftersom att det ändå är svagt blodförtunnande. Känningarna jag har i magen sa hon var ofarliga och normala.

Dom hade inga tider för att kolla så att allting var bra och de tyckte inte heller att det tillförde så mycket med tanke på att jag gjorde ul för 10 dagar sedan.

Så jag håller tummarna för att det inte är någon fara! Sedan är blödningarna inte klarröda, utan snarare bruna, innebär det att det varit en blödning tidigare men inte nu? Kan det kännas när det kommer ut? Bm sa att det bara var livmodern som växer, men såklart blir man ändå lite nervös. 

• enola
    Jossch98 skrev 2018-12-17 14:08:56 följande:

Hej,

Tack för era svar! Jag pratade med en bm från kvinnohälsan för ett par timmar sedan.

Hon trodde inte att det var något farligt och menade att skulle det vara missfall skulle jag blöda kraftigt och när jag är så pass "långt gången" så skulle jag få extremt ont i magen. Trombylen trodde hon inte hade någon större inverkan, men såklart kan man bli något mer blödningsbenägen eftersom att det ändå är svagt blodförtunnande. Känningarna jag har i magen sa hon var ofarliga och normala.

Dom hade inga tider för att kolla så att allting var bra och de tyckte inte heller att det tillförde så mycket med tanke på att jag gjorde ul för 10 dagar sedan.

Så jag håller tummarna för att det inte är någon fara! Sedan är blödningarna inte klarröda, utan snarare bruna, innebär det att det varit en blödning tidigare men inte nu? Kan det kännas när det kommer ut? Bm sa att det bara var livmodern som växer, men såklart blir man ändå lite nervös. 

Mina blödningar var först klarröda och sen mörkare, så att det kan mycket väl vara så att det varit en liten blödning men att blodet hunnit koagulera innan det kom ut. Jag hade lite ont i magen, och det är tydligen normalt vid en sån blödning som jag hade. Och sen så kan det som sagt göra ont emellanåt när livmodern växer. 
    Under graviditeten är även slemhinnorna i slidan känsliga och kan blöda, så var det en väldigt liten blödning så är det mycket möjligt att det var därifrån.

• Jag är bara jag

Risken för m.f när man sett hjärtat slå v.12 är ca 0,5%. Jag har haft m.f i v.14. Jag hade regelrätta värkar en hel natt, sen uppehåll några timmar, sen satte det igång rejält med krystvärkar. Blödde extremt mycket, fick åka in på sjukhuset. Så ett regelrätt m.f har du inte fått. Man kan blöda ofarligt när som helst under en graviditet. Gjorde jag v.7 och 18 med första barnet och v.22 med andra. Brunt betyder att blodet är gammalt så det är ännu bättre.

• Bebis201901
    Jossch98 skrev 2018-12-17 14:08:56 följande:

Kom ihåg att du alltid kan boka privat ultraljud via tex aleris och betala för det Tänker ifall du fortsätter känna dig orolig kan det ju vara värt några hundralappar att få se att allt är bra
Svar på tråden Blödning i v. 14