• Brumma

Kläder vid umgänge

Finns inga "regler" men praxis är vanligtvis att boendeföräldern skickar med kläder för helgen men att umgängesföräldern har ombyten. Och själv står för att byta ut ombytena när det behövs.

Men boendeföräldern måste inte skicka med, det är frivilligt.. Här gäller det ju rätt många dagar dessutom så det mest praktiska vore väl om ni hade en garderob hos er oxå. Och ja, den får ni stå för själva om mamman inte vill köpa dubbelt (förståeligt..).

• Brumma
    Anonym (eh?) skrev 2018-12-16 18:57:12 följande:

Självklart ska barnen ha kläder hos båda föräldrarna så att de ska slippa kånka med sig resväskor med saker varje gång de ska byta bostad.

Sedan anser jag att de stora inköpen (skor, jackor, dyra fritidsaktiviteter osv) ska delas mellan föräldrarna. Underhåll, barnbidrag och bostadsbidrag är inte till för att täcka upp alla kostnader kring barnen, de är till för att underlätta.

Underhåll, barnbidrag plus boendeförälderns del bör täcka de kostnaderna...
  • Brumma
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-16 20:49:35 följande:

Efter 8 år av växelvis boende känner jag faktiskt inte igen problemet alls. Specifika kläder hos var och en av föräldrarna har aldrig förekommit. Vi har båda kläder liggande, skickar med en kasse till den andre när det behövs, köper nya när det behövs. Inga dubbla garderober eller nåt, möjligt att det blir lite mer av strumpor och underkläder. Det är ju BARNENS kläder, inte föräldrarnas. Skulle inte falla mig in att kräva att vissa kläder stannar hos mig t ex.

Så antingen köp kläder som barnen behöver och så får ni föräldrar frakta dem när det behövs eller köp kläder som barnen behlver och ha uppsättning för 5 dagar hos er.

Förstår fullkomligt om föräldrar väljer att ha "kläder hos förälder A & kläder hos förälder B". Vissa föräldrar skickar helt enkelt inte tillbaka det som kommer med från den andra föräldern och i slutändan står ena föräldern helt utan kläder till barnet.. alternativt att enbart trasiga, urtvättade och urvuxna kläder skickas tillbaka..
  • Brumma
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-16 22:28:04 följande:

Ja absolut, så kan det ju vara. Jag sa bara hur jag själv gör.

Men det är väldigt skumt beteende att låta barnen vara utan kläder halva tiden. Som om ungarna slutar existera när de åker till den andre föräldern och inte längre behöver klä på sig.

Man är förälder på heltid MEN man kan inte ensam vara ansvarig för barnen om de lever med båda föräldrarna - speciellt om föräldrarma ifråga inte lever ihop. Om barnet har det så dåligt hos den ena föräldern att de inte ens har kläder så får man, tyvärr, ta till de åtgärder som finns. Om förälder B missköter sig så mkt kommer inget ändras sålänge förälder A "sopar igen spåren".

Den förälder barnet bor hos just då är huvudansvarig för att tillgodose barnets behov, särskilt de basala. Man kan inte ta det huvudansvaret när barnet bor hos den andra föräldern.

Här är det TS sambo som har huvudansvaret vv fredag-onsdag. HAN är ansvarig för att barnet har kläder hos dem. Inte mamman.
  • Brumma
    Anonym (Iris) skrev 2018-12-16 23:10:06 följande:

Varför betalar han fullt underhåll när barnen bor snudd på vv?

Föreslå din man att han drar ner på underhållet och använd de pengarna till att köpa kläder om mamman vägrar skicka med.

Det har han rätt till om han betalar underhållsbidrag efter dom eller gemensam överenskommelse (om inte det är medräknat redan att barnet bör hos pappan såpass mkt) men inte om han betalar underhållsstöd. Vore intressant att veta vad han betalar :)

Betalar han underhållsbidrag kan han dra av 1/40 av underhållet per dygn.
  • Brumma
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-16 23:28:06 följande:

Ja, det var ju liksom det jag menade.

Ok. Förstod det som att du ansåg att mamman skulle se till att det fanns kläder hos pappan.
  • Brumma
    Anonym (Kvinna, 27) skrev 2018-12-17 09:11:26 följande:

Enligt försäkringskassan och familjerätten behöver inte umgängesföräldern betala kläder till barnet, då detta redan betalas till mamman genom underhållet. Så mamman ska se till att skicka med kläder så barnet har när hen är hos er.

Det är inte upp till dem att bestämma då det inte finns ngn lag som reglerar detta.
  • Brumma
    Anonym (Kvinna, 27) skrev 2018-12-17 19:12:41 följande:

Har ju svårt att tro att FK sitter och ljuger. Men men..

Du får gärna länka till infon :)

Även om det är praxis finns inget uttryckligen i lagen som säger att

boendeföräldern är skyldig att stå för kläder hos umgängesföräldern.
Svar på tråden Kläder vid umgänge