hon tänker ta ensamvårdnad
Inte läst de andras svar. Men det jag tänker spontant när jag läser ditt inlägg är inte till hennes fördel.
Gällande faderskapet så har alla barn rätt att veta sitt ursprung och familjerätten går ganska långt med sina utredningar. T ex via sociala medier osv. Vägrar hon uppge vem som är pappa, men familjerätten misstänker att hon faktiskt vet, kommer hon småningom bli kallad till tingsrätten och bli "tvingad" att säga vem det är.
Det du kan göra redan nu däremot är att kontakta familjerätten och säga att du är pappa till barnet. Motsätter hon sig det kommer de ta DNA prov på barnet och dig (med tops i munnen) och göra ett faderskapstest för att fastställa det.
Gällande vårdnaden. Är du som du säger skötsam och vill vara en del i barnets liv men hon motsätter sig att skriva på om vårdnad behöver du stämma henne i tingsrätten. Ta hjälp av ett ombud (har du hemförsäkring så brukar denna täcka rättsskydd och då 80% av advokatkostnaderna, annars kan du ansöka om rättshjälp via staten, hur stor del av kostnaden som täcks då beror på din inkomst). Tingsrätten kommer då försöka få er att komma överens. Gör ni ej detta begär de in en vårdnadsutredning från familjerätten. Det innebär att ni utreds separat. Man tittar då på er föräldraförmåga och de ger ett förslag till tingsrätten. Är det inga problem hos dig eller henne, så kommer de föreslå gemensam vårdnad. Tingsrätten kan då döma ut gemensam vårdnad samt hur barnet ska bo.
Motsätter hon sig gemensam vårdnad och vägrar samarbeta så är det dåligt för henne. Det kan sluta med att du då får enskild vårdnad och hon umgängesrätt. Det huvudsakliga är att du är villig att samarbeta. Skulle tingsrätten döma ut ett umgängesschema t ex och hon inte skulle följa det kan du framställa om verkställande i tingsrätten. Följer hon ändå inte får hon betala vite och kan som sagt bli av med vårdnaden.
Eftersom barnet är så litet (som jag tolkar det då inte faderskapet är fastställt) kommer barnet få bo hos den enda föräldern hela tiden och den andra besöka barnet i hemmet. Först vid 3 års ålder rekommenderat man växelvis boende avseende 7/7 dagar. Från 1 år kan barnet bo ex. varannan helg hos andra föräldern osv.
Hoppas det var till någon hjälp!