Knytkalas problem
Hej!
Vi har i släkten bestämt att det ska bli knytkalas i jul (igen) och tanken är naturligtvis att det ska göras upp en lista med vad var och en ska ta med sig. Så långt allt väl. Nu till spörsmålet:
En av gästerna insisterar på att hon endast behöver ta med väldigt lite mat eftersom hon kommer ensam och således inte äter lika mycket som t.ex. en familj med två vuxna och två barn gör. ?Är man fler i familjen så måste man ta med sig mat därefter? säger hon.
Jag förstår tankegången men tycker ändå att det känns konstigt. Ska då en familj på 2 personer som kommer på kalaset ta med sig dubbelt så mycket mat som den ensamma gästen, en familj på 3 personer ta med sig 3x den mat en person tar med sig? Och hur i hela friden räknar mat ut detta? Och vi som har två småbarn, ska vi räkna ut hur mycket de äter i förhållande till en vuxen person?
Det var samma visa förra gången och då orkade jag inte med detta räknande på personer och konsumtion per anländande familj så då köpte jag med mig kallskuret för ca 600kr medan de andra hade med sig smågrejer som broccolipaj. Jag gjorde det inte för att pika de övriga utan för att det känns så skumt att räkna ut hur mycket varje familj konsumerar. Jag och min fru är inga matvrak kanske ska nämnas utan äter normalt och barnen är små så de får väl i sig en potatis och några köttbullar.
Vad tycker ni? Är det bara jag som stör mig på detta räknande?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-15 08:19
Hur i hela friden räknar MAN ut detta ska det stå förstås...