Inlägg från: Delilah2001 |Visa alla inlägg
  • Delilah2001

Trött på min barnmorska! Eller överreagerar jag?

Jag har tagit sertralin under tre graviditeter, på inrådan av läkaren på MVC. Min bm har inte lagt sig i det, då hon vet att deras läkare är mycket kompetent och erfaren av just läkemedel vid graviditet.

"Barn födda av kvinnor som använt SSRI i sen graviditet har en något ökad förekomst av olika neonatala symptom som respirationsproblem och tecken på neurologisk påverkan. Symptomen kan uppträda mer än ett dygn efter förlossningen och tycks i regel relativt snabbt försvinna men det kan finnas behov för observation på neonatalavdelning."

Man kan läsa mer om sertralin och graviditet på Janusinfo.se

• Delilah2001
    pollydolly skrev 2018-12-15 00:14:54 följande:

Tack för infon! Ska läsa där också.

Jag har gått igenom en graviditet 2012-2013 med sertralin utan problem. Jag gick ner till 50mg då också. Jag provade 25 men fick ångest och panikångest ganska snabbt.

Grejen med fass är ju att de nämner alla biverkningar som rapporterats, hur ovanliga de än är.

"Något ökad förekomst" känns som en rätt liten risk ändå...

Man tar ju inte denna medicin för skojs skull, och det är dessutom bevisat att ångest och depression hos mamman påverkar barnet i magen.
  • Delilah2001
    Hararochkaniner skrev 2018-12-15 22:09:58 följande:

Jag tycker att din bm har rätt och borde ha en eloge för att hon försöker skydda ditt barn när en läkare utan skrupler utsätter ditt barn för stor risk för permanenta skador. Utöver det som står i fass angående ssri så kan du titta på den här länken nedan.

www.lakemedelsvarlden.se/ssri-under-graviditeten-okar-risk-for-autism-hos-barnet/

Eller inte enligt en stor studie:

lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2017/04/SSRI-under-graviditet-okar-inte-risken-for-autism/
  • Delilah2001
    Frenja07 skrev 2018-12-16 17:52:25 följande:

Lätt att tro att bara någon är läkare så vet hen bäst. Antar att det inte är en barnläkare som ts pratat med. Gör det så lär det låta annorlunda.

Vi får ALLTID ordination om extra kontroller och övervakning av ?sertralinbarn?. Alltid. Sen är det ibland tvunget att äta medicin under graviditeten ändå men har väldigt svårt att förstå att man inte läser på om den medicin man äter så man vet hur den påverkar det ofödda barnet?

Vilka är "vi"? Arbetar du på BB?

Ingen av mina barn har fått extra kontroller eller övervakning pga sertralin. Så det är väl olika.
  • Delilah2001
    Frenja07 skrev 2018-12-16 18:38:00 följande:

Det har de absolut. Bara att du inte märkt det. Räcker att vara mer observant. Inget som man behöver ge info om.

Nej, jag har nämligen frågat.
  • Delilah2001

Sedan så är det ju skillnad på "extra kontroller" och "övervakning" mot att det "räcker med att vara mer observant", som du skrev senare.

Arbetar du på BB?

• Delilah2001
    Frenja07 skrev 2018-12-16 20:35:31 följande:

Då har de gjort fel. Barnläkarna är angelägna om att det görs.Vad menar du med det? Övervakning och kontroll av andningsfrekvens tex gör vi upprepat efter förlossningen. Då är man extra OBSERVANT. Varför är du så ifrågasättande? Som att du tror att jag hittar. Försvar?

Nej, jobbar på förlossningen.

Menar du att övervakningar och kontroller av tex andningsfrekvens efter förlossningen bara görs pga sertralin?

Eller att de görs på alla nyfödda, fast man är mer observant?

Det är ju skillnad!

Jag har frågat på sjukhuset där jag fött, om det görs något extra pga att jag tar sertralin, och de har svarat att de inte gör det, utan att de har koll på de nyfödda oavsett.

Ja jag kan säkert uppfattas som ifrågasättande. Det är säkert bra som ni gör där du jobbar, men som sagt så kanske det inte gäller överallt.
  • Delilah2001
    Gadda skrev 2018-12-22 20:21:52 följande:

Jag började äta 25 mg sertralin i november och har fortsatt med det. Vill inte höja, tycker jag klarar mig bra på det. Innan låg jag bara i sängen och mådde så dåligt att jag funderade på självmord var och varannan dag. Är 7 månader gravid. Jag tänker nog fortsätta med det, så jag inte blir deprimerad efter förlossningen.. Men kanske skulle det vara bättre för barnet om man tog 15?

Vad säger din läkare?

Lägsta dosen som finns är ju 50 mg. Ska man lyckas dela tabletten så att det blir 15 mg så blir det bara småsmulor och ingen effekt alls.

Min läkare på vårdcentralen sa att 25 mg är knappt verksamt, utan bara en insättningsdos eller utsättningsdos.
Svar på tråden Trött på min barnmorska! Eller överreagerar jag?