tankfull skrev 2018-12-14 23:42:09 följande:
Men barnmorskan har ju inget självändamål med att "tjata" på någon om att sluta med en medicin som i värsta fall kan försätta ett nyfött spädbarn i ett farligt tillstånd? Det låter barnsligt att gå på barnmorskan som om hon är en jobbig vuxen och man själv är ett barn. Man har själv ansvar för sin hälsa och sitt barns hälsa, barnmorskor eller läkare informerar bara om vad man bör tänka på. Det är ju möjligt att barnmorskan är mer insatt i aspekten kring graviditet och Sertralin än vad läkaren är. Eller så bedömer läkaren att TS kan stå kvar på en låg dos Sertralin för att den innebär så liten risk för barnet.
Men oavsett så är det TS val vad hon vill göra. Tycker hon själv att hon mår alltför dåligt utan medicinen så får hon själv ta beslutet att fortsätta medicinera!
Efter att du tipsade om FASS så blev jag såklart mer förstående för varför min barnmorska ligger på som hon gör med att jag ska sänka dosen. Jag kommer absolut att sträva efter att sluta helt med sertralin nu efter att ha sett dem hemska biverkningarna som barnet kan få.
Det enda ?felet?/misstaget jag kan tycka min barnmorska gjort är att inte visat mig detta! Hon har ju själv försatt sig i att jag tycker hon är irriterande om hon inte visar mig fakta utan istället bara TYCKER jag ska sänka dosen.
Jag har gått på vad som stod på FASS 2012 angående sertralin. Och samt läkarens lugna betryggande ord att ?det är ingen fara?
Det ingår väl också i barnmorskans jobb att informera? Nu har jag tack vare dig tankfull förstått varför hon ?tjatar?..... Inte ska man väl behöva starta en tråd på familjeliv för att få reda på sånt här.
Kan tycka att barnmorskan jag träffar regelbundet kunde klämma ur sig en sådan otroligt viktig sak som du skrev här till mig. (Biverkningarna)