• sextiotalist

Mat på juldagen

Jag ska hemma en stor del av släkten på juldagen. Vi kommer ha ätit julbord så det räcker och är nu helt ställd inför vad jag ska bjuda på.
    Det enda säkra kortet är fruktsallad.

Jag vill bara ha idéer, som jag kan fundera på.
    Det kommer röra sig om 8 eller 12 personer (vet inte hur fyra av dom kommer göra).
    Inte lutfisk (det gillar jag och mamma, men ingen annan). Inga baljväxter (än som tillbehör).
    Inte superdyrt (dvs inte oxfilé eller hummer).
    Gärna tips på förrätt också.

• Svar på tråden Mat på juldagen
  • modsey

Helstekt kalkon rotsaksgratäng och gräddsås. Sjukt gott och faktiskt rätt enkelt att göra !

• Bunny on speed

Vi har ofta gjort kycklingfiléer i ugn med någon god potatis, gräddsås, brysselkål och typ waldorfsallad.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Grande Rock

Kalops är gott vilken dag som helst, så även på juldagen...

Att tro är att inte veta
  • No Logo

Västerbottenpaj med gräddfil & löjrom (dyrt, men en tesked pp är nog för att skänka lite extra lyxglans till förrätten)

Ugnsbakad laxsida under ett täcke av mandelmjöl, parmesan och örter. Lätt att göra till många. Serveras med potatis slungad i grönkålspesto samt sallad.

• sextiotalist
    No Logo skrev 2018-12-15 14:52:52 följande:

Västerbottenpaj med gräddfil & löjrom (dyrt, men en tesked pp är nog för att skänka lite extra lyxglans till förrätten)

Ugnsbakad laxsida under ett täcke av mandelmjöl, parmesan och örter. Lätt att göra till många. Serveras med potatis slungad i grönkålspesto samt sallad.

Wow, men blir inte mandelmjöl lite sött?

Potatis slungad i grönkålspesto låter supergott. Hur gör du?
  • nernu

Kalkon är trevligt. Vi äter ofta viltkött någon gång under julhelgen. Men det har ju inte alla tillgång till.

• XEmmabus

Om ni väljer att bjuda på kalkon så köp kalkonfiléer. De blir saftiga och möra och ni slipper skrov och småbitar. Tar heller inte så lång tid att tillaga.

För oss på juldagen blir det kalkonfiléer, potatis, gräddsås, vinbärsgele samt brysselkål.

Till efterrätt kör vi glass i stora lass med tillbehör man själv får lägga på. Strössel, grädde, kolasås, chokladsås, frukt, bär, maränger, nötter mm. Mycket uppskattat av barnen.

• modsey
    XEmmabus skrev 2018-12-15 16:36:08 följande:

Om ni väljer att bjuda på kalkon så köp kalkonfiléer. De blir saftiga och möra och ni slipper skrov och småbitar. Tar heller inte så lång tid att tillaga.

För oss på juldagen blir det kalkonfiléer, potatis, gräddsås, vinbärsgele samt brysselkål.

Till efterrätt kör vi glass i stora lass med tillbehör man själv får lägga på. Strössel, grädde, kolasås, chokladsås, frukt, bär, maränger, nötter mm. Mycket uppskattat av barnen.

Säger tvärtom ! Köp hel kalkon, saftigare och så mycket godare! Och hela djuret tas om hand...
  • No Logo
    sextiotalist skrev 2018-12-15 15:24:05 följande:

Wow, men blir inte mandelmjöl lite sött?

Potatis slungad i grönkålspesto låter supergott. Hur gör du?

Mandelmjöl blir inte sött, tänk saltade mandlar.

Peston är en take på Jamie Olivers Supergreen Spagetti.

Koka 200 gr svart- eller grönkål utan mittstjälken ca 5 min. Mixa med 4 vitlöksklyftor och 1 dl olivolja, tillsätt sedan lite salt och 50-100 g riven parmesan. Vill man kan man ha i en näve valnötter (innan parmesanen).
Svar på tråden Mat på juldagen