Inlägg från: Bebis201901 |Visa alla inlägg
  • Bebis201901

Vaccinera sig mot influensa? gravid

Har vaccinerat mig. Kändes självklart efter att ha läst lite om det. Har haft influensan en gång för några år sen och så sjuk som jag var då, att tänka att det antagligen blir värre för att jag är gravid - eh nej tack aldrig.

Fick inga biverkningar annat än lite öm i armen. Skulle aldrig våga inte ta det :)

• Bebis201901
    milli79 skrev 2018-12-13 21:14:17 följande:

Risken för missfall ökar 7,7 ggr. Jag har hört sååå många som blivit dåliga av vaccinet. Vad med min pappa på intensiven där en sköterska berättade att hon blev riktigt dålig efter hon tagit det. Det var 1a o enda ggn hon tog det.

Min danslärare tog det också och hon blev sängliggande i drygt 1v med just influensa

vaccin.me/2017/09/15/studie-okad-risk-for-missfall-pga-influensavaccin/

Men det där handlar ju inte om influensavaccinet. Det står ju tydligt SVINinfluensavaccin. Det är ju inte samma sak :)
  • Bebis201901
    Pentra skrev 2018-12-13 22:43:21 följande:

Jag hade avstått alla dagar i veckan! Det innebär en 43 % högre risk att barnet föds med autism om modern vaccinerar sig mot influensa under graviditeten. Även många andra risker ökar också för barnet. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Nej tvärtom. Det innebär en exakt risk på 88,6% att barnet föds med autism om man inte vaccinerar sig. Ännu större risk om man får influensan som gravid och inte vaccinerat sig, 94,7% då.

Så fantastiskt bra att kasta ur sig siffror bara så där :)
  • Bebis201901
    syntharen skrev 2018-12-14 08:57:55 följande:

Bästa kommentaren!

Glömde smileyfuckupen. Inga frågetecken där inte alltså
  • Bebis201901
    Pentra skrev 2018-12-14 12:52:52 följande:

Ja, folk brukar ofta kasta fram det kortet när de talar utefter vad de har förstånd till... Anledningen till att jag "kastar ur mig siffror" är stt det ligger tydlig forskning bakom dem. ... Injektionsvaccinerade barn är dessutom oftare sjuka än ovaccinerade.

Fast det där stämmer ju inte. Det ligger inte tydlig forskning bakom det och om du vore så påläst skulle du ju veta om det. Att överhuvudtaget kasta ur sig en procentsiffra och sen inte länka till åtminstone en forskningsrapport som backar det är ju i sig jvligt märkligt beteende och så onödigt. Varför sprida rykten utan fakta.

Att vaccin skulle orsaka autism är nog den absolut vanligaste vaccinmyten. Det är helt och hållet felaktigt.

Idén kommer ifrån en studie från 1998, som senare visade sig vara förfalskad, och har därefter motbevisats i mängder av studier.

www.vaccinmyter.se/myter/autism

samnytt.se/skepticism-mot-vaccin-har-hjalpt-sprida-masslingen-i-europa/

Påståendet om autism har spårats till en studie som sedermera visat sig vara falsk och upphovsmannen blev av med sin läkarlicens.
  • Bebis201901
    1234568 skrev 2018-12-16 09:50:36 följande:

Som vårdutbildad så blir man ju förbannad på sådana falska påståenden.

En gravid kvinna har däremot större risk att insjukna i mycket svårt i influensa, samt är risken för följdsjukdomar högre. En gravid kvinna räknas som en risk patient, och bör vaccinera sig.

Autism och vaccin finns har inget samband. Det är fakta. Däremot så finns det folk som tror på det ryktet, och sprider det vidare som det vore fakta. Och så slutaren del föräldrar vaccinera sina barn, och vips så dyker mässling upp här och där!

Det vaccin som hade en risk var vaccinet mot svininfluensa. Men det är ju inte samma som vårt vanliga influensa vaccin. Det är tryggt och väl använt.

Well said! Så sjukt att folk sprider påstående som om de vore fakta. Krävs så lite för att folk ska bli rädda.
  • Bebis201901
    1234568 skrev 2018-12-18 17:40:22 följande:

För mig är det helt obegripligt att folk kan bortse från år tiondel av forskning. Har du inte förstått att polio, tb , mässling osv är dödliga sjukdomar, som i princip är utrotade i områden där man vaccinerar.

Har du läst förpackningen till alvedon? Eller treo? Du vet att du kan dö av dem? All medicin kan ge en dödlig allergisk reaktion, vaccin är inget undantag. Men polio, mässling eller röda hund är större risktagande än vaccin. Även influensan skördar liv alla år. Man får ju överväga risken mot fördelarna, så är det med all medicin. Men att vaccin har räddat oerhört många liv är ingen tvekan om.

Vanlig astma medicin kan ge hypokalemi, som är allvarligt. Eller en reaktion dom gör att luftrören täpps igen omgående.

Blodtrycksmediciner medicinerna kan ge arytmier, angio ödem och chock.

Cytostatika kan ge en ny cancer.

Många av våra vanligaste hjärt mediciner kan ge en dödlig arytmi.

Blodförtunnande medicin kan ge inre blödningar..

Antibiotika kan ge farliga magbakterier, anafylaktisk reaktion mm...

Alla mediciner kan döda dig. Det betyder inte att vi ska sluta använda det. För högt blodtryck, blodpropp, lunginflammation, cancer är farligare. Så även barnsjukdomar vi vaccinerar emot.

Tummen upp! Bra skrivet Så sant och viktigt.
Svar på tråden Vaccinera sig mot influensa? gravid