Inlägg från: syntharen |Visa alla inlägg
  • syntharen

Har ingen hormonrand

Jag är gravid i v 34 med tredje barnet och har ingen hormonrand (väntar en flicka), med första barnet fick jag hormonrand runt v 25 och med andra barnet fick jag redan i v 15. Dom är båda pojkar, inte för att jag tror att könet på barnet påverkar men lite roligt ändå

• syntharen
    MammAmma skrev 2018-12-13 11:38:18 följande:

Rimligtvis beror hormonranden på pigment. Precis som att vårtgårdar och fräknar kan bli mörkare under graviditeten. Jag tänker att är man ljus eller ginger och/eller sådan som bränner sig i solen, så får man antagligen ingen distinkt linea nigra heller. En teori bara.

Jag är rätt så ljus, och har ljusa vårtgårdar men har ändå fått en tydlig hormonrand dom två första graviditeterna. Men visst, är man mörk så får man en mörkare rand om man får en.
  • syntharen
    MammAmma skrev 2018-12-13 14:47:41 följande:

Samma här. Har två av varje och fick jättetydlig - bred och mörk - rand med killarna, men knappt synlig med tjejerna.Mm, det är antagligen inte riktigt så enkelt ändå. Finns mycket som kan skilja sig från varje graviditet, inklusive hur hormonerna påverkas (se bara mitt svar här ovan) Och då är jag själv ändå brunögd och brunhårig, men med i vanliga fall ljusa vårtgårdar och väääldigt ljus hy.

Tänkte mer om man var mörk i huden så får man säkert också en mörkare rand men vad vet jag
Svar på tråden Har ingen hormonrand