Inlägg från: AmericanMommy |Visa alla inlägg
  • AmericanMommy

Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?

Vad korta skoldagar ni verkar ha i Sverige. Här hämtar skolbussen barnen vid 8 och sedan kommer de hem med bussen 15:30. Mina är 6 och 10 år. Skoldagen här är 8:15-15:15 från att barn är 5 år.

• AmericanMommy
    AmericanMommy skrev 2018-12-13 01:01:52 följande:

Vad korta skoldagar ni verkar ha i Sverige. Här hämtar skolbussen barnen vid 8 och sedan kommer de hem med bussen 15:30. Mina är 6 och 10 år. Skoldagen här är 8:15-15:15 från att barn är 5 år.

Glömde din fråga om att lämna hemma själv. Här är det olagligt att lämna barn under 14 år ensamma. Så vi får vänta tills dess, men min 10 åring skulle nog klara sig själv i någon timme om det var tillåtet.
  • AmericanMommy
    Duckan skrev 2018-12-13 11:12:21 följande:

Glömde din fråga om att lämna hemma själv. Här är det olagligt att lämna barn under 14 år ensamma. Så vi får vänta tills dess, men min 10 åring skulle nog klara sig själv i någon timme om det var tillåtet.

Så en förälder måste jobba deltid så länge alt ha nanny i er delstat? Hårda bud.

Ja, eller ha barnen på after school vilker är samma som fritids, men det kostar 4K i månaden per barn så det blir dyrt. Jag har ett flexibelt jobb där jag kan lägga timmar på kvällen efter barnen lagt sig. Många gör så, eller jobbar timmar på helger när den andra föräldern är hemma. På så vis kan båda jobba heltid.
  • AmericanMommy
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 09:52:29 följande:

Vilken stat bor du i?

Har själv bott i USA och var betydligt yngre när jag bodde där, och klarade mig fint hemma från cirka 10-års ålder.

Har aldrig hört att det skulle vara olagligt, men det är klart att det ser olika ut i olika stater. Sedan var det ju ett x-antal år sedan jag bodde där.

Många stater har 10 år eller 12 år som regel men i Illinois 14. Men det är för att lämna barn ensamma hemma. Att låta barn vara ute själva verkar det vara ännu striktare regler för. Till exempel i RI har dom som förslag att man måste vara 16 år för att gå på skolbussen själv och att bli avsläppt utan vuxen, helt sjukt.
  • AmericanMommy
    elsi skrev 2018-12-13 08:51:25 följande:

Vart är det nånstans? Är det olagligt alltså att lämna en 11-åring ensam en timme för att göra ett ärende? Eller en 13-åring som är ensam ett par timmar efter skolan?

Det låter helt absurt tycker jag. Får tonåringar gå hemifrån själva då, eller måste en vuxen alltid följa med vart de än går?

Ja man får inte lämna barn under 14 ens 1 minut, sjukt. Ja du måste alltid vara med. Låter konstigt men jag är van nu. Jag har förklarat för mina barn att det inte är farligt att vara ensam men att vi är oroliga för att bli anmälda och därför kan dom inte vara ensamma hemma eller vara ute själva.
  • AmericanMommy
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 12:21:59 följande:

Jag bodde i Kalifornien, när det begav sig, och där var barnen ute själva från unga år.

Från 3rd grade gick alla down town på torsdagarna, för att dricka smoothies (den dagen vi slutade tidigt). Tror vi var typ 9 år i 3rd grade. O.o

Ja så kan man inte göra längre tyvärr. Då åker föräldrarna dit på det. En mamma i Florida lät sin 11 åring gå till lekparken själv och hon blev anhållen och riskerade fängelse för det. En mamma i min grannstad lämnade sin 10 åring i bilen i 5 minuter medans hon handlade och åkte dit på det. Helt sjukt.
  • AmericanMommy
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 13:07:52 följande:

Så kan det mycket väl vara. Men i Cali får man iaf gå till- och från skolan själv redan på Middle School.

De flesta stater har 10 år som regel. Man är minst 10 när man går i middle school
  • AmericanMommy
    elsi skrev 2018-12-13 12:56:03 följande:

Exakt, låter som att det skulle gå bra att ett barn som är 10-14 år är ensam hemma en timme eller två. Unreasonable är ju rätt luddigt, men en normal förälder fattar ju. 

Fast de rekommendationer vi fått av skola och andra myndigheter är 14 år eftersom lagen inte specificerar exakt vad som menas med unreasonable
  • AmericanMommy
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 12:56:35 följande:

Exakt.

Hon måste ha missuppfattat det hela å det grövsta.

Men samtidigt så ÄR usa ett av de mest kontroversiella och smått efterblivna länderna i världen. Det är i USA de sjukaste sakerna händer, och det beror väl på den många ggr sjuka uppfostran/lagarna/reglerna.

För att inte tala om att "alla" är djupt religiösa. Det har ju sin inverkan också.

2018 är det bara sjukt äckligt med ett så stort i-land, med så många kristna idioter.

elsi skrev 2018-12-13 12:56:03 följande:

Exakt, låter som att det skulle gå bra att ett barn som är 10-14 år är ensam hemma en timme eller två. Unreasonable är ju rätt luddigt, men en normal förälder fattar ju. 

Förra året slutade min dotter tidigare en dag och jag hade glömt det. Bussen släppte av min dotter och jag kom hem 5 minuter senare så min dotter var alltså ensam i FEM minuter. Min dotter råkade berätta detta för en lärare och det blev värsta förhöret för mig på skolan. Inte speciellt kul. Jag tycker själv denna regel är löjlig men jag följer hellre den än att få problem med soc och polis.
  • AmericanMommy
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 14:43:52 följande:

"Unreasonable" har inte med åldern att göra, utan med längden av tid barnet är utan "supervision of adult or other caregiver".

Ja exakt, det är vad jag menar eftersom dom inte definierar tidslängd så har vi blivit rekommenderade att inte lämna barn under 14 år ensamma någonsin, det är enda sättet att vara helt säker att hålla sig inom lagen.
  • AmericanMommy
    Den Röda skrev 2018-12-14 11:03:38 följande:

Vår 8-åring är på fritids tills storebror, 12 år, åker hem (de åker då buss tillsammans). När storebror har längre dagar är lillebror på fritids tills vi hämtar, ca 16.30. Skolbussen går till/från skolan och hämtar/lämnar på samma plats varje gång så är trygga med rutten. Lillebror åker såklart själv när storebror är sjuk, och åker ibland hem ensam eller med kompis om det bara misstämmer med några minuter. Vi bor på ett litet ställe, har släkt och annat känt folk som grannar, och detta upplägg är vanligt bland övriga familjer också. Har aldrig hört att skolan gör någon större grej av att något barn varit ensam några minuter. Storebror började åka hem, och vara själv tills vi kom hem, vid 9-årsåldern - ca 1 timme. Lillebror har också gjort det någon gång "för att öva" (på eget initiativ) när han lika gärna hade kunnat gå hem till farmor. 

Att man ska vänta till 14-årsåldern låter galet! När barnen är 12 år får man ju inte ens vabba, så då ska de klara att vara själva när de är SJUKA! Såklart ska de klara det som friska också. 

Vi har inte vab i USA så dom tänkte inte på det när dom gjorde den lagen. Tror inte du behöver oroa dig för att det kommer någon sådan lag i Sverige.
Svar på tråden Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?