• elsi

Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?

Fritidsmamman skrev 2018-12-12 09:30:59 följande:

Som rubriken lyder:

- Antalet timmar i skolan?
    - När blir barnet hämtat på fritids?

- Och även; vid vilken ålder kunde barnet vara hemma själv i några timmar efter skolan, och således slippa fritids?

Min 13-åring går ca 5-6 timmar i skolan (8/9-14/15) och har inte fritids. Slutade på fritids från höstterminen i fyran.

Min 10-åring går ca 4-6 timmar i skolan (8-13/14) och har fritids till kl 15.00 då hon går hem själv. Hon är då ensam eller med 13-åringen till ca 17 när förälder kommer hem, så har det varit hela höstterminen. Hon vill inte gå kvar på fritids men vi vill att hon går kvar hela trean ut vilket är även nästa termin. 

Det är individuellt när barnen kan vara ensamma hemma några timmar men våra barn har varit det från ca 9-9½ års ålder. Båda har då velat det själva och drivit på och vi har provat först och sen ökat tiden de är ensamma hemma. I början fick de gå hem själva och vi möttes hemma, sen en timme ensamma, två timmar etc. De har även fått vara ensamma hemma vid andra tillfällen från den åldern tex när vi åkt och handlat eller andra kortare ärenden. 

Nu kan 13-åringen stötta upp så att de kan vara ensamma tillsammans ytterligare lite längre. Han kan fixa mat och vara lite "barnvakt" vid enstaka tillfällen. barnen växer med ansvaret också och mognar av att få vara lite självständiga och utmana sig. 
  • elsi
    hammarhajen skrev 2018-12-12 18:35:22 följande:

Slippa fritids?

Jag tycker att det är bra att de är där, med kompisar, utelek och aktiviteter istället för att sitta vid en skärm hemma. 

Men sen har jag aldrig tävlat i "hämta-först-vinner-tävlingen" heller.

Jag tycker också att fritids är bra och vill att barnen ska gå där. Men de trivs inte utan vill gå hem tidigare. Jag lyssnar på barnen och kompromissar med vad jag vill och vad barnen vill. Fritids på mina barns skola har varit stökigt och många barn på liten yta, de har båda trivts allt mindre ju äldre de blivit. Och när de är 8-9 år är det många som går hem själva tidigare och då kanske det inte är så många kompisar just på fritids längre.
  • elsi
    AmericanMommy skrev 2018-12-13 01:05:29 följande:
    Glömde din fråga om att lämna hemma själv. Här är det olagligt att lämna barn under 14 år ensamma. Så vi får vänta tills dess, men min 10 åring skulle nog klara sig själv i någon timme om det var tillåtet.
    Vart är det nånstans? Är det olagligt alltså att lämna en 11-åring ensam en timme för att göra ett ärende? Eller en 13-åring som är ensam ett par timmar efter skolan?

Det låter helt absurt tycker jag. Får tonåringar gå hemifrån själva då, eller måste en vuxen alltid följa med vart de än går?
  • elsi
    Duckan skrev 2018-12-13 12:20:14 följande:

AmericanMommy, som 14-åring är man rätt stor ändå men visst, det händer skit här i världen.

Och ännu mindre rustad är man att hantera det om man aldrig fått vara självständig en enda sekund innan 14 års ålder. 
  • elsi
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 12:38:11 följande:
    Blev nyfiken och skrev på fejjan till några av mina vänner i CA. Inväntar svar (antar att de sover).
    Jag tror nämligen INTE att detta gäller där.
    Du borde flytta. ;P
    Inte i Colorado heller där jag har vänner med barn. 
  • elsi
    Duckan skrev 2018-12-13 12:49:23 följande:
    without supervision for an unreasonable period of time without regard for the mental or physical health, safety or welfare of that minor."

Det låter inte som att det hänger på en kvart eller ens en timme, nej.
    Exakt, låter som att det skulle gå bra att ett barn som är 10-14 år är ensam hemma en timme eller två. Unreasonable är ju rätt luddigt, men en normal förälder fattar ju. 
  • elsi
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-12-13 13:04:49 följande:

Jag vet i alla fall att ungdomar under 18 inte får vara utomhus utan en vuxen efter 22. Svenska ungdomar på språkresa blev intvingade av polisen, i Kalifornien var detta.

Men det är ändå en viss skillnad mot att inte kunna vara ensa hemma ens en liten stund fram till 14 (!) års ålder!! Också skillnad att tvingas gå inomhus och att som förälder bli lagförd av polisen.
  • elsi
    AmericanMommy skrev 2018-12-13 13:20:16 följande:
    De flesta stater har 10 år som regel. Man är minst 10 när man går i middle school
    Det är en ganska rejäl skillnad mot 14 år. Kan inte vara bra för barn att vara så överbeskyddade. 
  • elsi
    AmericanMommy skrev 2018-12-13 13:24:36 följande:
    Fast de rekommendationer vi fått av skola och andra myndigheter är 14 år eftersom lagen inte specificerar exakt vad som menas med unreasonable
    Ja, det måste gå att tolka rätt fritt. Och jag skulle inte tolka en timme eller två ensam hemma för en 10-14-åring som unreasonable. Snarare är det rekommendationerna som låter unreasonable.
  • elsi
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 14:43:52 följande:
    "Unreasonable" har inte med åldern att göra, utan med längden av tid barnet är utan "supervision of adult or other caregiver".
    Den där lagen eller regeln måste ju ha kommit till för att stävja föräldrar som lämnar sina småbarn över natten eller 5-åringar som får vara ensamma hela dagen eller en vecka. Så har man dragit det som nåt slags allmän regel att inget barn får vara ensam en minut ens - får man vara på en annan våning i huset??

Det verkar otroligt överbeskyddande samtidigt som det kommer att ta resurser från dem som verkligen lämnar barnet på ett oansvarigt sätt om man ska hålla på att lagföra eller koppla i soc när en helt vanlig välfungerande förälder lämnar sitt barn på ett helt vanligt sätt utifrån ålder, tex 1-2 timmar för en 9-10 åring och en dag för en 12-14-åring osv.

Snacka om att skjuta långt över mål. USA är verkligen ett mycket märkligt samhälle där ibland allt och ibland inget är reglerat. Helt galet på så många sätt. 
  • elsi
    Mandel skrev 2018-12-14 10:28:43 följande:

Avgörande är nog vart man bor.
    Vi bor på landet och från oktober till april när det är mörkt om kvällarna så kan barnen typ inte ta sig någonstans för egen maskin, så har de kommit hem så är de "fast" hemma.
    Bor man i ett samhälle där det är trottoarer och upplysta gångvägar så kan barnen gå till varandra och leka när de får lust.
    Alltså blir det så att de barn som bor utanför byhålan kan gå kvar på fritids tills de slutar 6:an.
    Bättre att barnen är på fritids bland vänner och har lite gemensamma aktiviteter och mellanmål än att det fastnar hemma med näsan i en skärm.

Det där stämmer nog bra!

Där vi bor, tättbebyggt villa/radhusområde med väl upplysta, barnsäkra gator och trottoarer så går barnen hem ensamma i yngre åldrar. Det innebär i sin tur att på fritids finns ingen/få att leka med utan man går istället hem med någon och leker efter skolan. Där fixar man mellis tillsammans och leker tills den ena ska hem och äta middag eller blir bjuden att stanna på middag hos kompisen. 

Här finns bara fritids fram till vårterminen i trean (höstterminen i fyran ibland), men de flesta barnen verkar avveckla fritids under trean och gå hem allt tidigare och till slut inte gå på fritids alls mot slutet av vårterminen. 
  • elsi
    AmericanMommy skrev 2018-12-14 12:54:35 följande:
    Vi har inte vab i USA så dom tänkte inte på det när dom gjorde den lagen. Tror inte du behöver oroa dig för att det kommer någon sådan lag i Sverige.
    Nej, det känns väldigt osannolikt att man skulle ha en sån lag i Sverige. 
  • elsi
    Vi fattar att ni har den där lagen, det är inte det det handlar om. Men det är en sån absurd och helt igenom orimlig lag. Och den stjäl resurser från de familjer som verkligen behöver stöd!

Om du som välfungerande förälder kommer hem 5 min efter ditt barn i 8-10 års åldern och då kallas till samtal med soc så är det ett förfärligt slöseri med resurser. Eller om du som välfungerande förälder låter din 9-åring leka ensam i en park ett kvarter bort och blir satt i fängelse för det - hur illa påverkas då barnen inte av det?? 

Lagen har förmodligen kommit till för att skydda barn mot att lämnas vind för våg av föräldrar som brister i omsorg, men sen har några stater dragit detta till nåt slags spets som är helt absurd! Sorgligt och märkligt är vad det är. 
Svar på tråden Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?