• Anonym (Oliven)

Vem betalar?

En omyndig tonåring övningskörde med en bekant i dennes bil utan föräldrars kännedom. Tonåringen krockade, ingen skadades förutom bilen.

Blev en dyr utgift.

Vem betalar den?

• Svar på tråden Vem betalar?
  • Fiona M

Den som tog på sig att handleda ("handleda"..?) har också ansvaret för skador.

• taquine
    Fiona M skrev 2018-12-11 21:59:45 följande:

Den som tog på sig att handleda ("handleda"..?) har också ansvaret för skador.

Så tycker jag också.
    Goodness me
  • Anonym (milla)
    Anonym (Oliven) skrev 2018-12-11 11:37:05 följande:

Tillstånd finns, men de har inte gått handledarkursen tillsammans. Vet inget om vad för försäkringar hen har.

Olovlig körning?
  • Anonym (Stella)

Skulle nog säga att ägaren till bilen får betala. Om föräldrarna inte visste om "övningskörningen" och om bilägaren inte hade tillstånd för att handleda just den tonåringen, tycker jag inte föräldrarna ska betala en krona.

Man måste ta lite eget ansvar ibland.

• Anonym (brum brum)
    Anonym (Oliven) skrev 2018-12-11 11:23:00 följande:

En omyndig tonåring övningskörde med en bekant i dennes bil utan föräldrars kännedom. Tonåringen krockade, ingen skadades förutom bilen.

Blev en dyr utgift.

Vem betalar den?

Hur gäller bilförsäkringen?

Det är handledaren som räknas som förare under övningskörningen. Handledaren är ansvarig för allt eleven gör. Bilförsäkringen gäller därför på samma sätt som när någon som har körkort kör bilen. Det är bra att ha helförsäkring på bilen för att kunna få ersättning för eventuella bucklor och repor.

• Anonym (brum brum)

Blev en dyr utgift.

Vem betalar den?

Om det är så att det saknas godkänd handledare är nog problemet med skadorna på bilen det "lilla" problemet i sammanhanget.
  • Physalis

Fanns det inget prat alls om att den bekanta skulle övningssköra med sonen? Isåfall tycker jag den bekanta får skylla sig själv. Föräldrarna har inte haft någon chans att prata om vilken nivå han ligger på.

Handlar det istället om att det just var den här gången som inte var överenskommen tycker jag föräldrarna bör hjälpa till att betala. Sen beror det såklart på hur det hela gick till.

Om det är sonen som övertalat att övningskörningen skulle ske så tycker jag sonen/ föräldrarna ska betala.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (K)

Givetvis idioten som övningkörde med ert barn.

Juridiskt , moraliskt.

Bra att ingen skadades / dog.

Hen är tydligen inte alls lämplig att övningsköra med någon .

Jag skulle ha blivit väldigt förbannad på människan.

• Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2018-12-12 09:48:47 följande:

Givetvis idioten som övningkörde med ert barn.

Juridiskt , moraliskt.

Bra att ingen skadades / dog.

Hen är tydligen inte alls lämplig att övningsköra med någon .

Jag skulle ha blivit väldigt förbannad på människan.

Eller med med barnet , det framgår inte om det var ert barn.
  • Anonym (K)
    Physalis skrev 2018-12-12 09:42:36 följande:

Fanns det inget prat alls om att den bekanta skulle övningssköra med sonen? Isåfall tycker jag den bekanta får skylla sig själv. Föräldrarna har inte haft någon chans att prata om vilken nivå han ligger på.

Handlar det istället om att det just var den här gången som inte var överenskommen tycker jag föräldrarna bör hjälpa till att betala. Sen beror det såklart på hur det hela gick till.

Om det är sonen som övertalat att övningskörningen skulle ske så tycker jag sonen/ föräldrarna ska betala.

Skämtar du? En vuxen människa ska inte ? låta sig bli övertalad ? till dumheter av barn.

Det är den vuxnas ansvar att säga nej om omyndiga barn/ungdomar vill göra idiotiska saker.
  • Physalis
    Anonym (K) skrev 2018-12-12 09:56:57 följande:

Skämtar du? En vuxen människa ska inte ? låta sig bli övertalad ? till dumheter av barn.

Det är den vuxnas ansvar att säga nej om omyndiga barn/ungdomar vill göra idiotiska saker.

En tonåring som går övningsköra är mig veterligen minst 16 år?

Är man såpass gammal ser jag det inte som omöjligt att man kan vara smart nog att veta vilka vuxna i sin omgivning som går att manipulera. Så för mig är det inte omöjligt att måla upp ett scenario där tonåringen är såpass skyldig att en rimlig konsekvens är att hen får stå för kostnaderna.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (K)
    Physalis skrev 2018-12-12 10:33:04 följande:

En tonåring som går övningsköra är mig veterligen minst 16 år?

Är man såpass gammal ser jag det inte som omöjligt att man kan vara smart nog att veta vilka vuxna i sin omgivning som går att manipulera. Så för mig är det inte omöjligt att måla upp ett scenario där tonåringen är såpass skyldig att en rimlig konsekvens är att hen får stå för kostnaderna.

Det är ingen slump att man är omyndig när man är 16 år!

En vuxen som lyder en 16 åring får skylla sig själv.

Tonåringen / bekanten / andra trafikanter kunde ha dött eftersom bekanten har tydligen dålig koll som handledare.

Så det är inte endast en fråga om pengar , utan hen har riskerat tonåringens och andras liv.

Är man så extremt lättmanipulerad att man gör vad en 16 åring säger utan att tänka på konsekvenser bör man verkligen fundera över sitt beteende.
  • Anonym (A)
    Anonym (Stella) skrev 2018-12-11 22:37:52 följande:
    Skulle nog säga att ägaren till bilen får betala. Om föräldrarna inte visste om "övningskörningen" och om bilägaren inte hade tillstånd för att handleda just den tonåringen, tycker jag inte föräldrarna ska betala en krona.

Man måste ta lite eget ansvar ibland.
    Håller med
  • GGN

Blev en dyr utgift.

Vem betalar den?

Handledaren såklart.
Svar på tråden Vem betalar?