Inlägg från: Progressiv |Visa alla inlägg
  • Progressiv

Varför är män så lättkränkta?

Jag tycker man blir förskräckt varje gång man pratar med en sådan, har de inte lärt sig något av mänsklighetens historia och misstag?

Ignoramus skrev 2018-12-08 08:55:04 följande:

Fast alla män som inte ser problemet är ju dessvärre en del av det. Detsamma gäller t ex kvinnor som inte ser att patriarkatet är ett stort problem även för män, som endast premierar en viss sorts manlighet och fullständigt stöter ut alla som inte passar in under den. Så antingen för du anpassa dig efter den, eller så blir du en outcast.

Och de lär knappast låta dig lämna den under fredliga former.

• Progressiv
    Ignoramus skrev 2018-12-08 10:08:15 följande:

Män som skriver till en specifik person och uttryckligen hotar om våldtäkt och/eller död borde absolut spärras in, ja. Det är inte riktigt samma sak som att säga att man hatar män (för att de har förtryckt en hela livet) till sina tjejkompisar va. Och väldigt sällan är de här krönikorna ens hatiska, utan endast kritiska. Men ge gärna exempel på hatiska texter med stor spridning och hundratusentals läsare.

Inte för att jag håller med hen, men jag tror hen tänker på (naturligtvis inte feministiska) kvinnor som talar allmänt dåligt om sina män på allmänna kvinnoträffar (om det ens finns och vad det nu ens är, är det förfest en lördagkväll som avses månne?).
  • Progressiv

Såg du inte att hon erkände bad boy-fenomenet i ett tidigare inlägg och bedyrade dess förkastlighet?

Den demokratiske jultomten skrev 2018-12-08 10:20:28 följande:

Ja det är en struktur att pojkar blir retade om de leker med dockor. Men jag skrev att det finns inga strukturer som uppmunrar män att våldta, misshandla och mörda.

Den enda strukturen jag kan möjligen kan se som uppmuntrar våld är att kvinnor gillar s.k bad boys. Men den strukturen verkar det inte finnas nåt intresse att göra något åt.

Har rätt att ligga när man vill i ett förhållande? Det har jag aldrig hört någon säga. Däremot kryllar ju forumet av män som inte får ligga så det är ju rätt så uppenbart vem som bestämmer i verkligheten. När blir det tjat? Mannen som frågat en gång i veckan och fått nej 25 gånger, men får ett ja den 26:e har ju tjatat till sig sex.

Det finns inga strukturer som säger att det är fritt fram om kvinnan är redlös. o.s.v. Det är fake news. Det är en struktur att pojkar inte leker med dockor. Den har ju nästan alla upplevt. Men hur många tycker det är fritt fram att sätta på en redlös kvinna? De flesta är ju inte ens intresserade av sex med en redlös kvinna, hur bra är det sexet tror du?

Jag hoppar inte på ett tåg som påstår att män i allmänhet tycker det är fritt fram att våldta en redlös kvinna. ALDRIG. Fattar du inte det?

När det gäller taskiga kommentarer och nedsättande uttryck om män och deras utseende så är det kvinnorna som står för den absoluta merparten. Kvinnor är duktiga på att tala om för alla hur dålig deras man är, eller andra män. Liten kuk, dålig i sängen, rädd för det ena eller det andra. Orolig för det. Manboobs. Otränad. Fel kläder. Fel frisyr. Det tar aldrig slut på hur de spyr ur sig taskiga kommentarer. Att du inte ser detta beror kanske på att du är en del av den feminist-struktur som inte ens ser bad-boy-fenomenet.

• Progressiv

De kanske bara inte har tagit fasta på uttrycket *argumentera för din sak eller låt bli att argumentera överhuvudtaget*? :-P

Crash Man skrev 2018-12-11 17:30:04 följande:

Att kalla män för kränkta är enligt mig förlöjligande. Det har hänt mig ett flertal gånger att en person, för det mesta en kvinna, kallat mig för kränkt när jag inte köpt hennes världsbild.

Till exempel

Jag: Jag anser att islam är en motkultur.

Kvinna: Nej, men titta en vit känkt man.

Istället för att ta en persons åsikt på allvar och göra ett försök till att bemöta åsikten så används ordet kränkt som någon "instant win".

• Progressiv

Handlar inte tråden om praktiska erfarenheter?Så uppfattar jag den i alla fall. Hur ska man kunna källhänvisa till praktiska erfarenheter? Fattar inte hela det här icke-argumentet *visa källor* som alla basunerar ut när de inte fattar trådstarten. Klart Familjeliv blir mer bredare, roligare och mer intellektuellt om inte alla trådar svämmas över av länkar och statistik.

Thereisthat skrev 2018-12-12 08:07:12 följande:

Ska vi sätta 1000 kronor på att källor kommer att utebli? :)

• Progressiv

Jo, det är just det det innebär. Ett äpple som ser ut som ett päron är fortfarande ett äpple, vad du än tycker om det.

oanonym skrev 2018-12-12 16:53:50 följande:

Fast i detta fall behöver ju inte källa betyda det du verkar tro, det räcker med att komma med konkreta exempel. Källa betyder inte alltid att man ska länka till någon undersökning.

• Progressiv

*Hen* är väl förresten alldeles utmärkt i detta fall eftersom vi inte vet könet på trådskaparen? Könsskillnaders vara eller icke vara har däremot inte så mycket med trådstarten att göra.

Thereisthat skrev 2018-12-12 19:03:27 följande:

Ja eftersom att det framkommer att TS också pratar om inlägg på Internet så vore det ju på sin plats att dela med sig av dessa så att vi andra kan diskutera huruvida inlägget uppvisar lättkränkther eller om det skulle vara ett enstaka fall bland många andra. Men visst måste ingen lämna några referenser om hen (intersektionalitetspoäng till mig för användadet av ordet hen där) så behöver hen (I'm the kiueen (hen-regent alltså)) inte göra det. Men då får man också räkna med att inte bli trodd.

• Progressiv

Ja? Om du menar källa som i *gå till roten ur*, då är det ju definitivt så.

oanonym skrev 2018-12-12 20:18:41 följande:

Antar att du citerade fel? Eller är detta verkligen ett svar?

• Progressiv

Jag tycker att källa är ett illa valt ord och ett dåligt debattgrepp. Punkt.

oanonym skrev 2018-12-12 20:41:39 följande:

Jag skrev vad jag menade med källa, så jag förstår ingenting av ditt exempel med äpplen och päron.

• Progressiv
    oanonym skrev 2018-12-12 20:43:22 följande:

Du koncentrerade dig på helt fel sak i det du citerade.

Vore det inte bättre om TS kom med exempel på det hen talar om?

Eller ska vi bara utgå från att många män är lättkränkta?

Inlägget var apropå din galla över hen-begreppet.

Men för att vara on topic: Nej, vi ska naturligtvis inte utgå ifrån att någon är kränkt innan hen visar uppenbara tecken på att vara just det. Det är en härskarteknik bland många andra.
  • Progressiv

*Icke sant, mina vänner?*

Typisk härskarteknik ifrån en borgarbracka.

KlunsSmurfen skrev 2018-12-13 11:57:02 följande:

nepp 

• Progressiv

Det är ett betydligt bättre ordval, ja. Har läst långt ifrån hela tråden, men antar att några sådana inte kommit fram i o m att du säger så.

oanonym skrev 2018-12-13 15:32:25 följande:

Det är därför många av oss frågat efter exempel istället.

• Progressiv

Du häcklade det i ett inlägg om något helt annat. Men ändå.

oanonym skrev 2018-12-13 15:33:48 följande:

Jag har inte sagt något om hen-begreppet.

• Progressiv
    Thereisthat skrev 2018-12-13 17:19:13 följande:

Haha det var jag och inte Klunsen som skrev detta, icke sant min vän? :)

Som sagt, härskarteknik. :P
Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?