Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

    Varför är män så lättkränkta?

    KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 09:19:27 följande:
    "Det finns en vanföreställning där om att kvinnor är emotionella och irrationella stackars varelser..."
    ja det finns ju de som påstår det men vad är det för slags killar som gör det?
    "...som dras till dåliga män och att snälla män blir utan kvinnor."
    "snälla" killen som påstår att konflikträdd = snäll och vägrar förstå att när kvinnor säger snälla män så menar de män som kan respektera dem.
    Du kanske inte märkte att jag pratade om en specifik persons inlägg här i tråden.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 11:55:44 följande:
    nihka skrev 2018-12-10 11:32:15 följande:
    Du kanske inte märkte att jag pratade om en specifik persons inlägg här i tråden.
    nej det gjorde jag inte men jag har sett ett antal inlägg på forumet som antyder samma sak.
    Så din kommenar gällde inte det jag skrev utan vad du anser har antytts på annat håll.

    Då bortser jag från ditt svar som egentligen var en respons till någon annan som eventuellt har antytt något.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 13:12:39 följande:
    "Genusvetenskap och genusforskning är ju internationellt och ingen särskild svensk företeelse, "
    ja, det är ju ett problem som verkar vara strukturellt.

    Jämför
    Pojkars antipluggkultur möjlig att förändra - Göteborgs universitet
    www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/detalj//pojkars-antipluggkultur-mojlig-att-forandra.cid1555125

    med

    5:54, 7:54

    Biologiska faktorer och könsskillnader i skolresultat - regeringen.se
    www.regeringen.se/49b719/contentassets/01904bc2d1aa46d5b9412f8eb66a4b41/biologiska-faktorer-och-konsskillnader-i-skolresultat-sou-201052
    Kvinnors hjärnor verkar ha en bättre intern kommunikation än mäns. Kopplingen mellan de två hjärnhalvorna ? korpus callosum ? är tjockast hos kvinnor och det tyder på att kvinnor snabbare kan växla från en uppgift i ena sidan av hjärnan till en i den andra.

    Kvinnor har också ett något större språkcentrum än män medan män kan skryta med att deras limbiska system är större än kvinnornas. Där styrs bland annat minnet och luktsinne.

    illvet.se/manniskan/hjarnan/hjarnan-fem-myter-om-manniskans-viktigaste-organ
    Genusvetaren Fredrik Zimmerman har ju ingen koll på vad han babblar om.
    Jämför Ignora­mus teorier om våld (kvinnoförakt & kvinnohat) med det jag länkat tidigare så stämmer ju inte orsakerna överens på långa vägar.

    Genus"vetenskap" är väldigt ovetenskapligt och opedagogiskt så det är inte rätt väg om man vill uppfostra barn till välfungerande människor.
    Ska en liten grupp genusvetare som inte förstår hur människor fungerar ha tolkningsföreträde och använda barn som försökskaniner i ett socialt experiment?
    Hade alla föräldrar vetat vad genus"vetenskap" & genus"pedagogik" är hade fler protesterat.

    Det finns ingen seriös forskare och ärlig forskare som påstår sig veta hur mycket som är biologi och hur mycket som är miljö/kultur eftersom det är något som samverkar och eftersom vi är olika så är det väldigt individuellt hur mycket det påverkar. Vi blir påverkade av olika faktorer och det blir nästan oändligt många faktorer som påverkar oss olika, i studierna jag har länkat "jämställdhetsparadoxen"  är det ändå ett stort glapp som beror på [vad som helst] men genusvetare som ignorerar biologi trotts att vi är biologiska varelser vet hur allt funkar och vet hur allt ska förändras?

    "...och ingen kommer bli förvirrad varken av genusforskning eller det du kallar genusdagis."
    jodå, ett barn som tror att det är en pojke/flicka eller vad som helst är redan förvirrad.

    "Barn ska behandlas som barn och inte särskilt som små män och små kvinnor..."
    De ska behandlas som flickor och pojkar och inte som en hen som de gör på vissa dagis. På vissa genusdagis försöker man aktivt styra vilka leksaker ungarna leker med, tycker du att det är ok?
    Är det ok att slänga alla pippi böcker bara för att det sticker i ögonen på någon genusfröken?

    "Tycker du män och kvinnors hjärnor skiljer sig åt mer i olika länder för de är stor skillnad på fördelningen manliga och kvinnliga läkare i olika länder."
    Vad har det med min kritik mot verklighetsfrånvända genusteorier att göra?
    Att det finns normer och skillnader mellan olika kulturer är inget som går att använda som argument för att genus"vetenskap" skulle vara vetenskapligt när det är så lätt att falsifiera med riktig vetenskap.
    Givetvis finns det skillnader mellan könen på gruppnivå, men skillnaden mellan individer inom respektive grupp är större än mellan grupperna. Dessutom betyder inte skillnader att det blir någon praktiskt konsekvens och för den som vill träna upp en färdighet ger dessutom hjärnans placticitet stort utrymme för det. Negativa förväntningar på kön kan däremot ligga en person i fatet så den inte ger sig på uppgiften att träna upp sin förmåga.

    Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer. Det räcker inte med att skilja ut några rader där det står att biologiska faktorer spelar in.

    Det är ingen som har slängt några Pippiböcker för att det "sticker i ögonen på någon genusfröken". Pippi om någon är ingen typisk flicka utifrån ett traditionellt maskulinitets - femininitetstänk. Och det är inte heller blir förskolebarn könsförvirrade för att man inte delar in i flick- och pojklekar och använder ordet "hen". Iså fall skulle ungarna få problem med att veta vem de är om man använder ordet "du" och "mig" som också är könsneutrala. Ska vi byta till att säga "Nu får du Alice/flickan ta på jackan för du Alice/flickan ska följa med mig Anna/fröken/kvinnan ut till lekparken?"

    Här kan du läsa in dig på vad som påverkar skolresultat:

    http://www.evidencebasedteaching.org.au/hatties-2017-updated-list/
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 16:03:03 följande:
    nihka skrev 2018-12-10 15:20:33 följande:
    Så din kommenar gällde inte det jag skrev utan vad du anser har antytts på annat håll.

    Då bortser jag från ditt svar som egentligen var en respons till någon annan som eventuellt har antytt något.
    min kommentar gällde det fetade i ditt inlägg, det finns killar på forumet med den inställningen så det är ju inte något som "antytts på annat håll" det är  sanning att det finns de som tycker så (men jag vet inte vad du svarade på eftersom jag klickade på ditt användarnamn)
    Du svarade på det fetade men utan att ta fasta på vad det gällde. Du har ju redan svarat att det hade gått dig förbi att min kommentar gällde en viss individs inlägg. Jag bortser från ditt svar som inte adresserade något jag tog upp.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    felix le chat skrev 2018-12-10 14:55:04 följande:
    "Inside AFA " där kokar tjejerna kaffe och brer smörgåsar medans pojkarna pratar aktivism och aktioner.  
    Vilket meningslöst inlägg baserat på den egna fantasin. Och det får flera lika meningslösa responser kanske i brist på fantasi.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-12-10 15:04:28 följande:
    Nästa gång du ser en man gå runt på gatan såhär så är det jag:
    Vad har ditt filmklipp om Jim Carey som får vara Gud för en dag att göra med något här?

    Han tar väl dessutom en massa helt kassa beslut. Vill du säga att gruppen män överlag tar kassa beslut när de är i en position där de kan ta beslut, eller handlar det bara om en individ och hans kassa beslut?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-12-10 17:22:54 följande:
    Det där kamrat kallas för ett skämt. Du vet vad ett skämt är? Det är alltså det där som politiskt korrekta saknar.
    Det där kallas för ironi. Du vet vad ironi är? Det där som människor med en påle uppkörd i arselt tar på högsta allvar .
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-12-10 17:22:54 följande:
    Det där kamrat kallas för ett skämt. Du vet vad ett skämt är? Det är alltså det där som politiskt korrekta saknar.
    Det där kallas för ironi. Du vet vad ironi är? Det där som människor med en påle uppkörd i arselt tar på högsta allvar .
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 17:17:24 följande:

    nihka skrev 2018-12-10 16:33:37 följande:
    Givetvis finns det skillnader mellan könen på gruppnivå, men skillnaden mellan individer inom respektive grupp är större än mellan grupperna. Dessutom betyder inte skillnader att det blir någon praktiskt konsekvens och för den som vill träna upp en färdighet ger dessutom hjärnans placticitet stort utrymme för det. Negativa förväntningar på kön kan däremot ligga en person i fatet så den inte ger sig på uppgiften att träna upp sin förmåga.

    Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer. Det räcker inte med att skilja ut några rader där det står att biologiska faktorer spelar in.

    Det är ingen som har slängt några Pippiböcker för att det "sticker i ögonen på någon genusfröken". Pippi om någon är ingen typisk flicka utifrån ett traditionellt maskulinitets - femininitetstänk. Och det är inte heller blir förskolebarn könsförvirrade för att man inte delar in i flick- och pojklekar och använder ordet "hen". Iså fall skulle ungarna få problem med att veta vem de är om man använder ordet "du" och "mig" som också är könsneutrala. Ska vi byta till att säga "Nu får du Alice/flickan ta på jackan för du Alice/flickan ska följa med mig Anna/fröken/kvinnan ut till lekparken?"

    Här kan du läsa in dig på vad som påverkar skolresultat:

    http://www.evidencebasedteaching.org.au/hatties-2017-updated-list/
    Har du läst det jag har länkat?

    Det är skillnader mellan killar och tjejer på gruppnivå i skolåldern bl.a. för att killars hjärnor generellt mognar senare i tonåren, killar är också överrepresenterade med "ADHD"drag vilket har med olika medfödda personlighetsdrag att göra och de har en tendens att börja hamna efter redan i lågstadiet.

    Vill träna upp, hjärnans placticitet?
    Det är barn det handlar om och det är vuxna som har ansvaret så jag förstår inte riktigt varför du lägger över hela ansvaret på barnen, det är många "pedagoger" som inte har en blekaste aning om hur de ska hantera de grabbarna och det blir en väldigt stor skillnad när någon som vet vad den håller på med undervisar.

    Skolsystemet är inte anpassat efter de killarna, det är större och större klasser, mindre och mindre extra resurser. Små biologiska skillnader kan ge stora skillnader i längden om man hanterar det fel så de sociala faktorerna kan bli ganska stora men inte på det sätt som Fredrik Zimmerman påstår.
    Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer
    Hur vet du det när genus"forskare" förnekar biologi?

    Om pippi blivit slängt måste det ha stuckit i ögonen på någon.
    Och det är inte heller blir förskolebarn könsförvirrade för att man inte delar in i flick- och pojklekar och använder ordet "hen". Iså fall skulle ungarna få problem med att veta vem de är om man använder ordet "du" och "mig" som också är könsneutrala. Ska vi byta till att säga "Nu får du Alice/flickan ta på jackan för du Alice/flickan ska följa med mig Anna/fröken/kvinnan ut till lekparken?"

    Jag länkade till en artikel och ett klipp där barn tror att man kan vara både kille och tjej och då kan man räkna med att de börjat bli könsförvirrade.
    Om man talar om för ett barn att det inte är bra på att räkna för att flickor har svårare för att räkna är det stor risk att flickan inte kommer att jobba (använda hjärnan och hjärnans placticietet) för att nå sin fulla potential inom matematik. Man blir bra på det man gör, inget konstigt med det alls. Att inse det är inte att lägga ansvaret på barnet. Tvärtom.

    Men Pippi har inte "blivit slängt". Att barnboksbeståndet har behövts utvecklats sedan 1945 är däremot inte alls konstigt i mina ögon. 

    När det gäller ADHD är ställlda diagnoser fler hos gruppen pojkar, men huruvuda det finns könsskillnader i förekomsten råder det stor oenighet om.

    Forskning har visat att flickor (som grupp, naturligtvis) tror att framgång med studier beror på hårt arbete och på bristande förmåga när de misslyckas. Pojkarna däremot tror framgång beror på begåvning och otur när de misslyckas. Det här är resultatet av inget som har med biologi och medfödda egenskaper att göra och kan förstås utifrån genusvetenskap. Lärarens och barnens egen inställning till sina förmågor är absolut utslagsgivande i hur väl barnen lyckas i skolan. Att man sedan kan anpassa undervisningen så att fler gynnas är förstås alltid aktuell. Undervisning i små differentierade grupper kan nämnas har tvärtemot popular belief inget stöd i forskningen.

    Det första man ska känna tilll om forskning är att den precis som statistik kan missbrukas när amatörer ska tolka den och välja ut de bitar som bäst passar deras förställningsvärld. Det märks att du inte förstår det du läser för om du hade gjort det hade du inte varit så kategorisk.

    Det finns knappast någon generell trend att pojkar och flickor inte skulle veta om de är pojkar eller flickor. De är väl bara att kolla nedåt för de flesta. Barn ska ha lätt för att förställa sig saker. Är barn som tror på tomten också "förvirrade"? Tror du att de som har suttit i Tomtens knä på Liseberg kommer att behöva terapi för att oförvirra sig framöver? BabyTomte
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 17:17:24 följande:

    nihka skrev 2018-12-10 16:33:37 följande:
    Givetvis finns det skillnader mellan könen på gruppnivå, men skillnaden mellan individer inom respektive grupp är större än mellan grupperna. Dessutom betyder inte skillnader att det blir någon praktiskt konsekvens och för den som vill träna upp en färdighet ger dessutom hjärnans placticitet stort utrymme för det. Negativa förväntningar på kön kan däremot ligga en person i fatet så den inte ger sig på uppgiften att träna upp sin förmåga.

    Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer. Det räcker inte med att skilja ut några rader där det står att biologiska faktorer spelar in.

    Det är ingen som har slängt några Pippiböcker för att det "sticker i ögonen på någon genusfröken". Pippi om någon är ingen typisk flicka utifrån ett traditionellt maskulinitets - femininitetstänk. Och det är inte heller blir förskolebarn könsförvirrade för att man inte delar in i flick- och pojklekar och använder ordet "hen". Iså fall skulle ungarna få problem med att veta vem de är om man använder ordet "du" och "mig" som också är könsneutrala. Ska vi byta till att säga "Nu får du Alice/flickan ta på jackan för du Alice/flickan ska följa med mig Anna/fröken/kvinnan ut till lekparken?"

    Här kan du läsa in dig på vad som påverkar skolresultat:

    http://www.evidencebasedteaching.org.au/hatties-2017-updated-list/
    Har du läst det jag har länkat?

    Det är skillnader mellan killar och tjejer på gruppnivå i skolåldern bl.a. för att killars hjärnor generellt mognar senare i tonåren, killar är också överrepresenterade med "ADHD"drag vilket har med olika medfödda personlighetsdrag att göra och de har en tendens att börja hamna efter redan i lågstadiet.

    Vill träna upp, hjärnans placticitet?
    Det är barn det handlar om och det är vuxna som har ansvaret så jag förstår inte riktigt varför du lägger över hela ansvaret på barnen, det är många "pedagoger" som inte har en blekaste aning om hur de ska hantera de grabbarna och det blir en väldigt stor skillnad när någon som vet vad den håller på med undervisar.

    Skolsystemet är inte anpassat efter de killarna, det är större och större klasser, mindre och mindre extra resurser. Små biologiska skillnader kan ge stora skillnader i längden om man hanterar det fel så de sociala faktorerna kan bli ganska stora men inte på det sätt som Fredrik Zimmerman påstår.
    Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer
    Hur vet du det när genus"forskare" förnekar biologi?

    Om pippi blivit slängt måste det ha stuckit i ögonen på någon.
    Och det är inte heller blir förskolebarn könsförvirrade för att man inte delar in i flick- och pojklekar och använder ordet "hen". Iså fall skulle ungarna få problem med att veta vem de är om man använder ordet "du" och "mig" som också är könsneutrala. Ska vi byta till att säga "Nu får du Alice/flickan ta på jackan för du Alice/flickan ska följa med mig Anna/fröken/kvinnan ut till lekparken?"

    Jag länkade till en artikel och ett klipp där barn tror att man kan vara både kille och tjej och då kan man räkna med att de börjat bli könsförvirrade.
    Om man talar om för ett barn att det inte är bra på att räkna för att flickor har svårare för att räkna är det stor risk att flickan inte kommer att jobba (använda hjärnan och hjärnans placticietet) för att nå sin fulla potential inom matematik. Man blir bra på det man gör, inget konstigt med det alls. Att inse det är inte att lägga ansvaret på barnet. Tvärtom.

    Men Pippi har inte "blivit slängt". Att barnboksbeståndet har behövts utvecklats sedan 1945 är däremot inte alls konstigt i mina ögon. 

    När det gäller ADHD är ställlda diagnoser fler hos gruppen pojkar, men huruvuda det finns könsskillnader i förekomsten råder det stor oenighet om.

    Forskning har visat att flickor (som grupp, naturligtvis) tror att framgång med studier beror på hårt arbete och på bristande förmåga när de misslyckas. Pojkarna däremot tror framgång beror på begåvning och otur när de misslyckas. Det här är resultatet av inget som har med biologi och medfödda egenskaper att göra och kan förstås utifrån genusvetenskap. Lärarens och barnens egen inställning till sina förmågor är absolut utslagsgivande i hur väl barnen lyckas i skolan. Att man sedan kan anpassa undervisningen så att fler gynnas är förstås alltid aktuell. Undervisning i små differentierade grupper kan nämnas har tvärtemot popular belief inget stöd i forskningen.

    Det första man ska känna tilll om forskning är att den precis som statistik kan missbrukas när amatörer ska tolka den och välja ut de bitar som bäst passar deras förställningsvärld. Det märks att du inte förstår det du läser för om du hade gjort det hade du inte varit så kategorisk.

    Det finns knappast någon generell trend att pojkar och flickor inte skulle veta om de är pojkar eller flickor. De är väl bara att kolla nedåt för de flesta. Barn ska ha lätt för att förställa sig saker. Är barn som tror på tomten också "förvirrade"? Tror du att de som har suttit i Tomtens knä på Liseberg kommer att behöva terapi för att oförvirra sig framöver? BabyTomte
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?