Inlägg från: Ignoramus |Visa alla inlägg
  • Ignoramus

Varför är män så lättkränkta?

Ignoramus skrev 2018-12-08 03:04:09 följande:

Tyvärr betvivlar jag starkt att det inte går direkt smärtfritt.

Gick visst vilse i de dubbla negationerna den här sena timmen...
  • Ignoramus

Det stämmer säkert, men det är nog också för att kvinnorollerna har exploderat det senaste ~decenniumet. I alla årtionden innan dess har det *inte* funnits speciellt många kvinnliga karaktärer/skådisar att se upp till, på samma sätt som manliga. Och för varje kvinna som faktiskt nämns kan man nog räkna upp 100 manliga. Och det finns förmodligen 1000.

Haha ja, den frågan är svår att svara på. Jag tror det är en kombination av att dessa människor ofta är åsiktsstarka och rättframma och behöver en partner som står upp för sig själv/det kan säkert ligga en attraktion i det "psykologiska spelet" haha. Eller så ses misstas en viss typ av manliga egenskaper för makt, när det istället är en god självkänsla. Men naturligtvis finns det också feminister som inte lever som de lär i valet av partner.

Jag vet inte om den gruppen är så stor som den ofta framställs som. Alla (kvinnliga) feminister bland mina vänner har feministiska, "mjuka" män som pappor till sina barn. Litet urval, absolut, men jag tror i regel att de är (mycket) bättre pappor och livspartners än den typiska machomannen. Och jag tror att män ibland har lite tunnelseende; de utgår ofta ifrån hur de mest attraktiva tjejerna väljer och beter sig, eftersom det är dem de själva hade velat sluta upp med. De glömmer liksom bort de övriga får jag en känsla av. Alla kvinnor i olika åldrar i periferin på bussen som är trötta efter en lång arbetsvecka, har dålig hållning pga ryggproblem, inte klippt sig på ett år osv. De är också kvinnor, även om männen inte vill ligga med dem ;)

Jag personligen förknippar dessa män med makt med mina mobbare under skolåren, så för min del är de inte attraktiva över-huvud-taget. Tvärtom. Och deras kvinnosyn brukar inte vara mycket att hänga i granen heller.

Progressiv skrev 2018-12-08 03:25:58 följande:

Kvinnliga fotbollsexperter är bra! För att inte tala om hockey, vilken ju är ännu mer macho vill jag hävda. Den där Lena Sundqvist eller vad hon heter gör ett bra kommentatorsjobb.

Däremot köper jag inte fullt ut det där med skådespelare; de flesta tjejer jag känner lyfter bara fram kvinnliga skådespelare eller män de uppfattar som hjältemannamässiga, så jag vill nog påstå att det mer slår åt båda hållen där. Däremot inte i den mycket mansdominerade regissörsbranschen, förstås.

En väldigt stor utmaning är ju, apropå detta, hur vi får kvinnor (och män) att sluta se upp till män med mycket makt. Jag vet flera (heterosexuella) kvinnor som praktiskt taget andas jämställdhet varje sekund, men just när det kommer till attraktion och män så ser de alltid till dem med (traditionellt maskulin) makt. Samtidigt har alla rätt att attraheras av vem de vill, män kan ju välja tjejiga tjejer för förhållande också, såklart. Knepigt, knepigt... Hur ser du på detta?

• Ignoramus

Fast alla män som inte ser problemet är ju dessvärre en del av det. Detsamma gäller t ex kvinnor som inte ser att patriarkatet är ett stort problem även för män, som endast premierar en viss sorts manlighet och fullständigt stöter ut alla som inte passar in under den. Så antingen för du anpassa dig efter den, eller så blir du en outcast.

Och de lär knappast låta dig lämna den under fredliga former.

oanonym skrev 2018-12-08 06:23:39 följande:

Jag har inga problem med att diskutera om detta, men låt då gärna bli att blanda in mig i något jag inte gjort.

Det är ungefär så jag menar. När folk uttrycker sig grovt generaliserande, som om det alltid gäller ALLA män (eller vad man nu diskuterar), så får det ofta motsatt effekt. Ingen gillar att bli anklagad för att vara något de inte är, eller få åsikter påprackad som de inte har..

• Ignoramus

Fast majoriteten är inte skötsamma, det är det som är problemet. Visst, lägger man ribban vid mord och våldtäkt så stämmer det du säger. Men det är väl ganska ovärdigt att inte ställa högre krav än så? Och då har de flesta män(niskor) en kass kvinnosyn. Då talar jag alltså alltifrån det nedlåtande "lilla gumman" till "hora". Och den strukturella diskrimineringen? Att människor de facto bemöts och värderas olika *endast* baserat på deras namn, och i förlängningen deras kön? Att män uppfattas som bättre trots att de presterar sämre?

Det gnälls väldigt mycket över metoo, men satte ni er faktiskt ner de (mååånga) timmarna som krävdes och läste alla uppror? Berördes (och förskräcktes) ni inte av grannar som smyger in i sovrummet och antastar småflickor. Mor- och farfädrar som tafsar. Barnvakter som vaknar av att pappan förgriper sig på dem. Gympalärare som utför duschkontroller. Systrars pojkvänner som kryper ner i sängen. Kollegor som klär av sig nakna och tar sig in i sovrummet på affärsresor. Läkare som antastar tonårsflickor. Patienter som varje dag ofredar sjuksköterskorna. Överallt. Femåringar såväl som sjuttiofemåringar, bland både offer och förövare. Och det mesta av det här har varit så normaliserat att flickorna och kvinnorna PÅ RIKTIGT tänkt att det inte är något att anmäla, för det är bara såhär verkligheten ser ut. Man får finna sig i att män beter sig såhär.

misil skrev 2018-12-08 07:19:51 följande:

Självklart ska män bli förbannade när feminister tar ut vad en liten minoritet män gör för att skuldbelägga majoriteten skötsamma män för att på så sätt rättfärdiga sitt manshat.

Detta feministiska tänk kan jämföras med att man i sin närhet har en person som förtalar och ljuger om en,självklart agerar man för att få slut på personens spridande av lögner.

Förövrigt är det intressant att feminister i Sverige menar att kvinnor med makt ska hyllas som hjältar och inte kritiseras pga det s.k systerskapet,medans män med makt ska kritiseras och hatas på dvs det handlar inte om att personer med makt ska kritiseras utan endast om vilket kön personen har,kan det bli mer uppenbart hur ojämställd och sexistisk feminismen är.

• Ignoramus

Män som skriver till en specifik person och uttryckligen hotar om våldtäkt och/eller död borde absolut spärras in, ja. Det är inte riktigt samma sak som att säga att man hatar män (för att de har förtryckt en hela livet) till sina tjejkompisar va. Och väldigt sällan är de här krönikorna ens hatiska, utan endast kritiska. Men ge gärna exempel på hatiska texter med stor spridning och hundratusentals läsare.

Den demokratiske jultomten skrev 2018-12-08 09:59:44 följande:

Vafan yrar du om. Alla har inte nedblodade händer. Om man publicerar en hatisk krönia som läses av hundratusen så kommer säkert 100 stenkorkade individer att reagera på helt fel sätt. Fattar du inte det? Det betyder INTE att alla har nedblodade händer.

Du tycker alltså att män som uttrycker sig förjävligt i skrift borde låsas in.

Tycker du detsamma gäller med kvinnor som förtalar män på sina tjejträffar?

• Ignoramus

Det beror nog på att män tjänar mer. Eller inte vill ha en driven yrkeskvinna, för folk (både män och kvinnor) tillskriver dem betydligt mer osmickrande egenskaper än drivna män. Med det sagt tycker jag naturligtvis inte att det är en speciellt bra egenskap att gå in för att gifta sig rikt eller leva på någon annan på det där viset.

Den demokratiske jultomten skrev 2018-12-08 10:25:24 följande:

En annan fin kvinnlig struktur: "Jag ska gifta mig rikt". Hur ofta hör ni en man säga något sånt?

• Ignoramus

Varför tror du att kvinnan känner offret majoriteten av gångerna? Och i vissa andra kulturer är ju våldtäkt inom äktenskapet fortfarande lagligt, vilket lär fortsätta även om de kommer till ett land där det inte är det. Det är väl ett typexempel på vilket inflytande strukturer har på våra beteenden. Och domstolarna friar fortfarande män för att de sover när de gör minderåriga gravida, för att de för upp fingrarna i underlivet av misstag på badplatsen, och för att det inte går att utesluta att kvinnan kanske ville ha en flaska uppkörd i underlivet. Och jo, massvis av våldtagna har fått frågan om hur berusade de var = hon har ett eget ansvar att inte bli för full = för då kan hon bli våldtagen. Bara för att det är en struktur betyder det inte att alla män tycker så. Jag vet att det är en minoritet. Men den finns, och dessa män anser att de har rätt att göra det och att kvinnan får skylla sig själv. Och det är inte för att de är psykiskt sjuka, för det är de inte. Utan för att kvinnohatet har fått dem att resonera såhär. Många stannar på en relativt harmlös och framförallt undermedveten nivå. Andra går betydligt längre.

Att pojkar får lära sig att trycka undan sina känslor istället för att uttrycka dem kan ju leda till att de tar ut sin frustration på andra, betydligt mer våldsamma sätt.

Nja, att tjata till sig sex är väl snarare att försöka och försöka och försöka tills att kvinnan ger med sig bara för att. Inte att hon vill en gång av 26.

Den demokratiske jultomten skrev 2018-12-08 10:20:28 följande:

Ja det är en struktur att pojkar blir retade om de leker med dockor. Men jag skrev att det finns inga strukturer som uppmunrar män att våldta, misshandla och mörda.

Den enda strukturen jag kan möjligen kan se som uppmuntrar våld är att kvinnor gillar s.k bad boys. Men den strukturen verkar det inte finnas nåt intresse att göra något åt.

Har rätt att ligga när man vill i ett förhållande? Det har jag aldrig hört någon säga. Däremot kryllar ju forumet av män som inte får ligga så det är ju rätt så uppenbart vem som bestämmer i verkligheten. När blir det tjat? Mannen som frågat en gång i veckan och fått nej 25 gånger, men får ett ja den 26:e har ju tjatat till sig sex.

Det finns inga strukturer som säger att det är fritt fram om kvinnan är redlös. o.s.v. Det är fake news. Det är en struktur att pojkar inte leker med dockor. Den har ju nästan alla upplevt. Men hur många tycker det är fritt fram att sätta på en redlös kvinna? De flesta är ju inte ens intresserade av sex med en redlös kvinna, hur bra är det sexet tror du?

Jag hoppar inte på ett tåg som påstår att män i allmänhet tycker det är fritt fram att våldta en redlös kvinna. ALDRIG. Fattar du inte det?

När det gäller taskiga kommentarer och nedsättande uttryck om män och deras utseende så är det kvinnorna som står för den absoluta merparten. Kvinnor är duktiga på att tala om för alla hur dålig deras man är, eller andra män. Liten kuk, dålig i sängen, rädd för det ena eller det andra. Orolig för det. Manboobs. Otränad. Fel kläder. Fel frisyr. Det tar aldrig slut på hur de spyr ur sig taskiga kommentarer. Att du inte ser detta beror kanske på att du är en del av den feminist-struktur som inte ens ser bad-boy-fenomenet.

• Ignoramus

Men du missförstår mig. Ja, det jag tar upp är extremiteter. Men det föds ur en kollektivt synsätt att kvinnor och kvinnliga egenskaper är mindre värda än de manliga motsvarigheterna. Du har en viss sorts förväntningar på en generisk man, och en annan sorts förväntningar på en generisk kvinna. Det har gjorts undersökningar på hur vi uppfattar personer som vi endast haft kontakt med över nätet i professionella sammanhang, och vi uppfattar dem som mer kunniga och lämpliga om avsändaren har ett manligt namn.

Om det inte funnits en struktur så hade kvinnor mördat män lika ofta. Jag säger inte att vi har ett strukturellt problem med män som mördar kvinnor (annat än att de är betydligt fler än kvinnor som mördar män), jag säger att dessa mord är ett extremt resultat av ett strukturellt problem.

Nej, absolut inte invandrare som grupp. Men i kulturer där det inte räknas som våldtäkt inom äktenskapet så kommer de vara så inkörda på det tankesättet att de inte ens an/inser att det är en våldtäkt även om de kommer till ett land där samtycke alltid krävs.

Ni missförstår oss när ni tolkar det som att alla män har potential att köra upp en flaska i någons underliv. Naturligtvis vet vi att 99,999% aldrig skulle drömma om det.

Men ni har säkert tänkt "jaha, en kvinnlig polis. Kan hon verkligen göra sitt jobb?" Ni har säkert nån gång sagt "du kastar som en kärring!" Och väldigt många har bevisligen betett er långt mer ojuste än så. Inte accepterat ett avvisande utan att bli elak eller insisterande. Tafsat. Tyckt att unga tjejer som gillar twilight eller bieber är fjantiga och dumma, medan ingenting sägs om pojkar som spelar cs eller låtsas att de är ronaldo. Och varje gång man hör någon annan säga detta och inte säger ifrån, så bidrar man till att upprätthålla dessa strukturer.

Och jo. Det är kvinnohat. Det är ett sätt att förnedra henne och ta total makt över henne. Förövaren får ju inte själv någon sexuell njutning av det, och kan omöjligt tro att hon får det. Och hade det enbart handlat om sadism hade offret lika gärna kunnat vara en man. Men nej, det är en kvinna man vill straffa.

Den demokratiske jultomten skrev 2018-12-08 11:26:22 följande:

Klart strukturer har inflytande på beteenden. Det vi diskuterar är vilka strukturer som finns och vilka som inte finns. Det finns en struktur som gör att pojkar inte leker med dockor. Ja. Men det finns ingen struktur som gör så att män mördar kvinnor. Detta är en avart. Strukturen är snarare den bibliska "du skall icke dräpa", som 99,999% av alla svenska medborgare ställer upp på. Du kan inte hävda att den där sista lilla avarten är en struktur.

Sen om det kommer hit människor från andra länder som har andra strukturer får det stå för dig. Jag skulle inte påstå att invandrare tycker det är okej att våldta.

Domstolarna har jag inget förtroende alls för. De resonerar på ett direkt obehagligt sätt. Ett av mina livsmål är att aldrig hamna i en domstol. Jag anser att domstolar somställer de frågor du nämner borde dömas för övergrepp i rättssak. I denna fråga har du mitt stöd helt och hållet.

Men nej, det är ingen struktur att köra upp en flaska i någon. Det är en avart.

Ska något kunna kallas en struktur så måste den ha en rimlig spridning. Det säger väl sig självt?

Jag tror det är precis här som feminismen går bet. Ni får det att låta som att alla män tycker det är en bra idé att köra upp en flaska i en redlös kvinnas underliv. 99% tycker detta är åt helvete och betackar sig för detta beteende och för de kvinnor som påstår att könet styr vem som är ansvarig.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför det är så viktigt för dig att tilldela skuld till alla män för bestialiska brott begågna av ett fåtal. Hos mig och mina vänner finns bara ett djupt förakt gentemot de män som kör upp flaskor i redlösa kvinnors underliv. Gör man något sådant är man så störd att man inte borde få gå lös. Någonsin. Hur du kan kopla detta till ett kvinnoförakt hos mig går över mitt förstånd.

• Ignoramus

Nej, du kan inte undvika män med sunkig kvinnosyn för de finns överallt. Du kan minimera det genom att välja umgängeskrets, men du kommer fortfarande stöta på dem överallt i vardagen.

Aha, så i ena stunden anklagar vi er för att vara sexistiska och säger att vi hatar er för det, och i andra stunden älskar vi den typen av män och önskar att alla vore så? Mm...

Den demokratiske jultomten skrev 2018-12-08 10:43:17 följande:

Iom att du skriver att alla män har kvinnorförakt inom sig. Att alla har blodiga händer o.s.v så anklagar du naturligtvis mig.

Jo, män som beter sig illa har fortfarande en stor plats i samhället och ni kvinnor ser fortfarande upp till dem. De sexistiska hantverkarna jag talade om är synnerligen "framgångsrika" bland kvinnor. Om det vore viktigt för mig att vara lika "framgångsrik" skulle jag göra som dem. För mig är det mycket viktigare att uppföra mig på ett värdigt sätt gentemot alla mina medmänniskor. Jag väljer den vägen och har letat och funnit bland de kvinnor som kan acceptera en försiktig, tråkig man.

Det är knappast någon hemlighet att man kan undvika människor eller grupper av människor som man inte vill ha med att göra. Att bli direkt antastad på bussen som du beskriver är lyckligtvis ovanligt. Jag har en ung snygg dotter och nåt liknande har aldrig hänt henne dessbättre. Såklart fruktansvärt obehagligt och den typen av män skulle jag vilja att polisen sätter span på, tar dem på bar gärning och burar in dem. Den typen av lösningar brukar dock inte tilltala feministerna eftersom det är den försiktige mannen som måste ändra sig.

Provocerad av en kvinna i fotbolls-studion? Give me a break. Jag blir provocerad av dryga "experter", och de är alltid män. Det kvinnliga inslaget har gjort fotbollsstudion mer intressant, och jag tror det kan bli ännu mycket bättre.

• Ignoramus

Fast nu är det du som gör den kopplingen. Jag sa ju tvärtom att man *inte* ska göra den kopplingen. Att kvinnohat oftast inte tar sitt uttryck i form av såna extrema tilltag, utan är betydligt "mildare". Och betydligt mer utspritt.

Mm men det finns undersökningar som visar på att män uppfattas som bättre av sina studiekamrater, trots att så inte är fallet. Det borde väga tyngre än vad du tycker. Precis som det finns tester där folk har fått uppskatta vilka som pratade mest under ett möte - män eller kvinnor. När män tycker att båda könen har pratat lika mycket, så har männen i själva verket skött 80% av snacket. Att undersökning efter undersökning alla pekar på samma sak tyder ju på att det inte alls är individuellt utan strukturellt.

Du har säkert hört om symfoniorkestrarna. Det anställdes så få kvinnliga musiker, och folk antog att de helt enkelt inte var lika duktiga. Sen började de göra sina auditions bakom ett skynke, och vips steg antalet rätt drastiskt. Och än fler blev det när de tvingade gå upp på scenen i strumpor, så att det inte gick att avgöra könet baserat på skornas ljud mot golvet.

Bechdeltestet - att en film ska ha två kvinnliga karaktärer. Som är namngivna. Och talar med varandra. Om något annat än män. Det är väl först de senaste tio åren som vi kan räkna med filmer som kvalar in. Det är verkligen inte många från min uppväxt som lyckas i alla fall. Det skulle vara absurt att ens tänka tanken på något motsvarande test för män.

Den demokratiske jultomten skrev 2018-12-08 11:45:42 följande:

Du misslyckas kapitalt när du ska göra kopplingen från mord till kommentarer som "lilla gumman". Jag skulle aldrig säga "hora" till någon t.ex, och säger heller inte "lilla gumman". Däremot blir man ibland kallad "lilla gubben", borde jag gå i taket över det menar du? Men dessa kommentarer har ingenting med mord att göra. Alls.

Det är väl inte okej att säga nedlåtande saker om någon alls? Här har ju kvinnor och män minst lika kass massyn som kvinnosyn.

Jag håller inte alls med om att män uppfattas som bättre fast de är sämre. Det finns goda och dåliga prestationer från båda kön. Det är kopplat till individ och ladarskap. Inte till kön.

Däremot fungerar ju hjärnan så att den gör generaliseringar. Det är de facto väldigt ovanligt med kvinnliga ingenjörer t.ex. Därav har det lilla fåtalet kvinnliga sådana en fördel i en anställningssituation. Men på t.ex en teknikmässa så kommer ingen att tro att en elegant kvinna är en smart ingenjör. Detta är inte p.g.a kvinnohat utan p.g.a att det är ovanligt.

Om jag berörs av sexuella övergrepp? Ja, det gör jag. Kan inte riktigt sluta skratta åt att en och annan godhetsprofet trillade dit. Men framförallt berörs jag och lider med de stackars utsatta.

Men nej, det du beskriver sker inte överallt. Jag själv eller mina barn har aldrig varit med om något av det du beskriver. Det är inte normaliserat, men idioter finns här och där.

Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?