Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

Varför är män så lättkränkta?

Ignoramus skrev 2018-12-08 08:55:04 följande:

Fast alla män som inte ser problemet är ju dessvärre en del av det. Detsamma gäller t ex kvinnor som inte ser att patriarkatet är ett stort problem även för män, som endast premierar en viss sorts manlighet och fullständigt stöter ut alla som inte passar in under den. Så antingen för du anpassa dig efter den, eller så blir du en outcast.

Och de lär knappast låta dig lämna den under fredliga former.

Ja, jag kan bara tala för mig själv. Vad alla män ser och inte ser, det kan jag bara spekulera om.
  • oanonym
    Ignoramus skrev 2018-12-08 13:08:43 följande:

Men du missförstår mig. Ja, det jag tar upp är extremiteter. Men det föds ur en kollektivt synsätt att kvinnor och kvinnliga egenskaper är mindre värda än de manliga motsvarigheterna. Du har en viss sorts förväntningar på en generisk man, och en annan sorts förväntningar på en generisk kvinna. Det har gjorts undersökningar på hur vi uppfattar personer som vi endast haft kontakt med över nätet i professionella sammanhang, och vi uppfattar dem som mer kunniga och lämpliga om avsändaren har ett manligt namn.

Om det inte funnits en struktur så hade kvinnor mördat män lika ofta. Jag säger inte att vi har ett strukturellt problem med män som mördar kvinnor (annat än att de är betydligt fler än kvinnor som mördar män), jag säger att dessa mord är ett extremt resultat av ett strukturellt problem.

Nej, absolut inte invandrare som grupp. Men i kulturer där det inte räknas som våldtäkt inom äktenskapet så kommer de vara så inkörda på det tankesättet att de inte ens an/inser att det är en våldtäkt även om de kommer till ett land där samtycke alltid krävs.

Ni missförstår oss när ni tolkar det som att alla män har potential att köra upp en flaska i någons underliv. Naturligtvis vet vi att 99,999% aldrig skulle drömma om det.

Men ni har säkert tänkt "jaha, en kvinnlig polis. Kan hon verkligen göra sitt jobb?" Ni har säkert nån gång sagt "du kastar som en kärring!" Och väldigt många har bevisligen betett er långt mer ojuste än så. Inte accepterat ett avvisande utan att bli elak eller insisterande. Tafsat. Tyckt att unga tjejer som gillar twilight eller bieber är fjantiga och dumma, medan ingenting sägs om pojkar som spelar cs eller låtsas att de är ronaldo. Och varje gång man hör någon annan säga detta och inte säger ifrån, så bidrar man till att upprätthålla dessa strukturer.

Och jo. Det är kvinnohat. Det är ett sätt att förnedra henne och ta total makt över henne. Förövaren får ju inte själv någon sexuell njutning av det, och kan omöjligt tro att hon får det. Och hade det enbart handlat om sadism hade offret lika gärna kunnat vara en man. Men nej, det är en kvinna man vill straffa.

Det har även gjorts undersökningar att tjejer får bättre betyg än killar, fastän de presterat lika bra. Det finns en struktur att killar som är duktig i skolan är plugghästar, medans tjejer som är duktig i skolan helt enkelt är duktig i skolan.

De flesta religioner har dålig kvinnosyn, vissa är till och med kvinnoförnedrande. Ändå så kritiserar kvinnor inte detta i så stor utsträckning som de borde. (förutom kristendomen, den går bra att kritiseras, fastän den är relativt ofarlig i Sverige).
  • oanonym
    Ignoramus skrev 2018-12-08 13:49:25 följande:

Och om det hade påverkat männen negativt sen så hade det varit ett problem. Nu får de ju mer välbetalda jobb än kvinnorna, trots att kvinnorna har högre betyg och har vidareutbildat sig längre.

Ja, kvinnor gör ofta andra val. Jag tror även att det är fler män på botten, men det är bara något jag har läst.

Dock är kvinnor väldigt tyst om islam, t.ex.
  • oanonym
    Ignoramus skrev 2018-12-08 14:00:48 följande:

Jag tycker inte att det du skriver är riktigt sant. Jag tror det är vida känt att mobbningsmetoderna skiljer sig åt, och att det är lika vanligt från båda håll.

Jo, men de studierna visar också att kvinnorna får uppsöka sjukhus för sina skador BETYDLIGT oftare. Våld är alltid förkastligt, men det finns ju ändå nån sorts graderingsskala att ta hänsyn till. Det är inte "våld som våld". En lavett kan inte jämföras med att slå någon besinningslöst till blodiga slamsor.

Men ja, det talas inte tillräckligt om kvinnors våld mot män, det håller jag med om. Varför? För det är tabubelagt och skamligt att bli slagen av en kvinna. Varför? För att män ska "vara" tuffare och tåligare. Varför? För att vi har en destruktiv mansnorm som säger det.

Om undersökningen stämmer så var det såklart ett väldigt märkligt beslut. Inom restaurangbranschen stämmer det säkert att det är hyfsat jämnt. Men inte överallt annars.

Ja, och här ser man hur lätt det är att alltid kunna vända argumenten som man vill.

I början av ditt resonemang var män offer, men i slutet var det en destruktiv mansnorm.

Jag säger inte att du har fel, men du är väldigt enkelriktad i din syn.
  • oanonym
    nihka skrev 2018-12-08 14:16:51 följande:

I den här tråden medverkar personer som sagt sig vara män och lyfter hur sorgligt kvinnor och andra män kan uppföra sig och att de som män får klä skott för kvinnors fördomar och vad andra män gör.Samtidigt har jag förstahandsupplevelser från dessa individer på cybershot, -våld och -trakasserier av både sexuell och ickesexuell art.Insiktslösheten är frapperande.

Ja, detta får ju står för dessa män.
  • oanonym
    pyssel skrev 2018-12-08 18:39:10 följande:

Den frasen blir inte sannare ju fler gånger den upprepas. Kvinnor är inte tystare än de män som inte röstar SD. Det är en demokratifråga, och kvinnofråga i synnerhet, att ha invändningar mot religiöst kvinnoförtryck - islam. Men du kanske inte är så intresserad av de debattörerna, de är ju oftast kvinnor.

Jo, jag är väldigt intresserad av debatten om religion öht.

Min erfarenhet är att kvinnor, som i övrigt debatterar om förtryck och strukturer, har relativt stort överseende med kvinnosynen inom islam. Därmed inte sagt att det inte finns kritik från kvinnor.

Det kan naturligtvis ha vänt och jag missat det.
  • oanonym
    Ignoramus skrev 2018-12-08 19:20:49 följande:

Jag tror inte det. Vi hade kunnat använda tillhyggen för att orsaka skada, men vi gör det inte.

Ok men ta fenomenet med incels då. Där har vi en grupp män som blir förbittrade på kvinnor för att de inte får ligga trots att de tycker sig ha rätt till det, bara för att andra får. Och istället för att leta efter anledningen hos sig själv så vänds det till ett hat mot kvinnosläktet. Varför finns det inte en motsvarande kvinnlig gruppering?

Ja precis, du har använt det i ett nedsättande syfte. För att det tydligen är en kvinnlig egenskap att kasta dåligt, och då är det negativt. Det är precis det här jag menar med ett undermedvetet kvinnoförakt.

Kvinnor har överlag lättare att få sex än män. Det är nog anledningen till det du tar upp.

Kvinnor kan mycket lättare, än män, tjäna pengar på sex. ( heterosexuell sex ) Kvinnor ?behöver? inte betala för sex.
  • oanonym
    nihka skrev 2018-12-08 19:33:09 följande:

Det här kan ju bara en man göra. Förstås ">

Yes. Och i samma film så dricker en kvinna en man under bordet i en shottävling.

Och hon använder sig av sin sexighet för att försöka fly.
  • oanonym
    nihka skrev 2018-12-08 19:55:55 följande:

Och jag som trodde att det bara var Lara Croft som klarade den kombon

Nej, att använda sig av sin sex appeal är nog bland det första som kvinnan upptäckte.

Män är lättlurade på den fronten.
  • oanonym
    pyssel skrev 2018-12-08 20:12:57 följande:

Gäsp. Det blir inte sant för att du upprepar det. Politiserad islam är ett stort hot mot västerländsk demokrati och kvinnors frihet i synnerhet.

Ja, men det pratas inte så mycket om det. Tyvärr.
Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?