Ignoramus skrev 2018-12-08 13:08:43 följande:
Men du missförstår mig. Ja, det jag tar upp är extremiteter. Men det föds ur en kollektivt synsätt att kvinnor och kvinnliga egenskaper är mindre värda än de manliga motsvarigheterna. Du har en viss sorts förväntningar på en generisk man, och en annan sorts förväntningar på en generisk kvinna. Det har gjorts undersökningar på hur vi uppfattar personer som vi endast haft kontakt med över nätet i professionella sammanhang, och vi uppfattar dem som mer kunniga och lämpliga om avsändaren har ett manligt namn.
Om det inte funnits en struktur så hade kvinnor mördat män lika ofta. Jag säger inte att vi har ett strukturellt problem med män som mördar kvinnor (annat än att de är betydligt fler än kvinnor som mördar män), jag säger att dessa mord är ett extremt resultat av ett strukturellt problem.
Nej, absolut inte invandrare som grupp. Men i kulturer där det inte räknas som våldtäkt inom äktenskapet så kommer de vara så inkörda på det tankesättet att de inte ens an/inser att det är en våldtäkt även om de kommer till ett land där samtycke alltid krävs.
Ni missförstår oss när ni tolkar det som att alla män har potential att köra upp en flaska i någons underliv. Naturligtvis vet vi att 99,999% aldrig skulle drömma om det.
Men ni har säkert tänkt "jaha, en kvinnlig polis. Kan hon verkligen göra sitt jobb?" Ni har säkert nån gång sagt "du kastar som en kärring!" Och väldigt många har bevisligen betett er långt mer ojuste än så. Inte accepterat ett avvisande utan att bli elak eller insisterande. Tafsat. Tyckt att unga tjejer som gillar twilight eller bieber är fjantiga och dumma, medan ingenting sägs om pojkar som spelar cs eller låtsas att de är ronaldo. Och varje gång man hör någon annan säga detta och inte säger ifrån, så bidrar man till att upprätthålla dessa strukturer.
Och jo. Det är kvinnohat. Det är ett sätt att förnedra henne och ta total makt över henne. Förövaren får ju inte själv någon sexuell njutning av det, och kan omöjligt tro att hon får det. Och hade det enbart handlat om sadism hade offret lika gärna kunnat vara en man. Men nej, det är en kvinna man vill straffa.
Det har även gjorts undersökningar att tjejer får bättre betyg än killar, fastän de presterat lika bra. Det finns en struktur att killar som är duktig i skolan är plugghästar, medans tjejer som är duktig i skolan helt enkelt är duktig i skolan.
De flesta religioner har dålig kvinnosyn, vissa är till och med kvinnoförnedrande. Ändå så kritiserar kvinnor inte detta i så stor utsträckning som de borde. (förutom kristendomen, den går bra att kritiseras, fastän den är relativt ofarlig i Sverige).