Ignoramus skrev 2018-12-08 01:58:39 följande:
Ja vad trevligt det hade varit om alla sexistiska män samlats i ett konferensrum och sen kunde vi kvinnor bara undvika att åka dit för att slippa kvinnoföraktet, och därefter bli behandlade likvärdigt. Men riktigt så funkar det ju dessvärre inte. För sen kommer det fram en 30 år äldre man till oss på stan när vi är 14 och vill veta vad klockan är, trots att tiden visas på varenda display runtomkring oss. Och när vi skyndar oss in på bussen och sätter fötterna på sätet intill för att han inte ska kunna sätta sig där, så tar han tag i benen, slänger undan den och sätter sig intill trots att bussen är helt folktom. Han stirrar på dig hela tiden. Och han sitter kvar hela vägen till ändhållplatsen, när du kliver av, där han följer efter dig. Som tur var har du lyckats sms:a din äldre bror så att han står och väntar med sitt kompisgäng, så att mannen lommar därifrån.
Eller blir provocerad när en kvinna står bland experterna i fotbollsstudion. Eller har ingen lust att se en film med bara kvinnliga karaktärer - för hur ska du kunna relatera till det? Nevermind att tjejer har fått sett filmer med bara manliga karaktärer hela sin uppväxt.
Jag tror du har väldigt fel i din analys när du säger att kvinnor inte vill ta avstånd från dessa män. Tvärtom är deras tid på tronen över och deras beteende är inte längre normaliserat eller tolererat. De har ingen plats i världen längre.
Vi anklagar för övrigt inte Dig (vad jag vet). Vi anklagar mansnormen. Och jag tror att om alla verkligen rannsakade sig själva så skulle de finna ett visst mått av kvinnoförakt inom sig. Gudarna vet att jag också brottas med det... såklart. Min uppväxt har inte varit annorlunda än någon annans, jag har stöpts i samma form. Men första steget till förbättring är att erkänna det.
Kvinnliga fotbollsexperter är bra! För att inte tala om hockey, vilken ju är ännu mer macho vill jag hävda. Den där Lena Sundqvist eller vad hon heter gör ett bra kommentatorsjobb.
Däremot köper jag inte fullt ut det där med skådespelare; de flesta tjejer jag känner lyfter bara fram kvinnliga skådespelare eller män de uppfattar som hjältemannamässiga, så jag vill nog påstå att det mer slår åt båda hållen där. Däremot inte i den mycket mansdominerade regissörsbranschen, förstås.
En väldigt stor utmaning är ju, apropå detta, hur vi får kvinnor (och män) att sluta se upp till män med mycket makt. Jag vet flera (heterosexuella) kvinnor som praktiskt taget andas jämställdhet varje sekund, men just när det kommer till attraktion och män så ser de alltid till dem med (traditionellt maskulin) makt. Samtidigt har alla rätt att attraheras av vem de vill, män kan ju välja tjejiga tjejer för förhållande också, såklart. Knepigt, knepigt... Hur ser du på detta?