17 månaders pojke och 1-2 timmars nattning och flera uppvak
Jag känner att det nu gått så lång tid med detta "problem" så jag måste få ventilera mig och få råd.
Vi har en 17 månaders pojke som sen han blev ungefär 13 månader haft stora problem att somna och även vaknar upp 1-2 ggr per natt. Nattningen tar minst 1 timme. Vi lägger honom vid 18:30-19 och sen somnar han 1-1,5 timme senare. Under den tiden ligger han och vrider och vänder på sig åt alla håll och kanter, ställer sig upp ibland och vill kramas och dra i våra öron. Sen fortsätter det, om och om igen. Han är trött men lyckas inte komma till ro. Till slut somnar han, oftast med att vi håller i hans hand. Vi kan inte gå ut ur rummet förrän han somnat. Går vi ut ur rummet innan han somnat så börjar han först gnälla för att sen övergå i skrik och till slut gallskriker han tills vi kommer in. (hinner inte ens gå 5 min innan han gallskriker)
När han väl somnat så vaknar han oftast lagom tills att vi ska gå och lägga oss och då räcker det oftast med att vi stoppar i nappen så somnar han om ganska snabbt. Men sen vaknar han oftast en gång till mitt i natten och då hjälper inget förutom att lyfta upp honom och över till vår säng där han sover resten av natten. (oftast på tvären och sparkar till oss då och då) Så här har vi det varje natt och nu börjar det ta på orken
Vi har verkligen provat allt. Har samma fasta rutiner varje dag. (jag och sambon jobbar deltid och delar på föräldrarledigheten just nu)
Vi går upp runt 07:30-08, då äter vi frukost. Sen är det lek inne och/eller ute fram till lunch kl 11:30. Efter lunch så är det sovstund. Han somnar oftast runt 12:30 och sover fram till 13:30-14 ungefär. (alltså mellan 1-1,5 timme) Kan tilläggas att sovstunden fortfarande är i vagnen, först en kort eller lång promenad och sen sover han ute i vagnen när vi kommit hem. I vagnen somnar han på 10-15 min utan gnäll eller gråt.
När han vaknat är det lite lek igen och mellis runt 14:30-15. Efter det titta lite på tv, leka etc fram till middagen runt 17:30-18. Sen nedvarvning med bok, dämpad belysning fram till 18:30-19 och därefter tandborstning, blöjbyte, pyjamas på och i säng.
Snälla, vad gör vi för fel? Någon som har tips och råd?
//En snart desperat mamma