Inlägg från: Ammieelv26 |Visa alla inlägg
  • Ammieelv26

Ej jämställd relation... flytta ut?

Skulle bli väldigt tacksam för erfarenheter/idéer/synpunkter kring detta?

Jag har varit tillsammans med med min kille i snart två år och vi har varit sambos i ett år. Vi älskar varandra otroligt mycket och pratar om att gifta oss och försöka skaffa barn inom en relativt snar framtid. Det finns dock ett problem som jag upplever står i vägen för allt detta. Jag upplever att jag tar mycket större ansvar för vårt hem och vår vardag, något han inte alls håller med om. Det hela började med att jag var sjukskriven några månader på grund av utbrändhet samtidigt som vi flyttade ihop. Han ansåg då att det var mitt ansvar att ta hand om allt i hemmet eftersom jag var hemma och han jobbade. Detta bråkade vi otroligt mycket om eftersom jag var ordinerad strikt vila av min läkare. Hur som helst slutade det alltid med att jag gjorde allt ändå. Han upplevde det som väldigt jobbigt att jag mådde dåligt, vilket gjorde att det tog mycket på hans krafter också och han menar att det blev för mycket för honom att både jobba och stötta mig, alltså hade han ingen ork kvar till att göra annat. Jag kan förstå honom i det och har accepterat att det blev som det blev, även om jag kanske inte helt håller med. Jag har varit frisk och återställd sedan ett halvår tillbaka och vardagen rullar på som vanligt, men det är fortfarande jag som gör det mesta. Jag upplever att han helt enkelt inte förstår hur mycket som behöver göras här hemma. Vi har bråkat mycket om detta och bestämde oss för att dela upp sysslorna. Han har gått med på en fördelning som innebär att han diskar och jag gör allt annat. Han hävdar att disken väger lika tungt som det jag gör: tvätta, damsuga, rengöra, planera matinköp, plocka undan osv. (allt annat som behövs göras i ett hem), och han kanske har rätt? Jag håller inte riktigt med, men tycker att den här uppdelningen är okej, för den gör i alla fall att vi båda hjälps åt i hemmet. Men så fort jag frågar om han kan tänka sig göra något litet utanför hans ansvarsområde (typ bädda sängen eller lägga in en tvätt i maskinen) om jag är stressad eller ska iväg blir det bråk. 

Jag älskar honom och vill leva med honom, men känner att han saknar känsla för ansvar. Han har inte behövt hjälpa till så mycket hemma under sin uppväxt och jag tror att han inte riktigt förstår vad som krävs för att få ett hem att gå runt (trots att jag förklarat det många gånger).

Just nu funderar jag på om en lösning kan vara att jag helt enkelt flyttar ut, så slipper vi det här tjafset? Allt annat fungerar liksom bra. Men samtidigt känns det ju som att ta ett steg tillbaks i relationen..? 

Oj vad långt det blev! Men skulle bli otroligt tacksam för svar! 

Svar på tråden Ej jämställd relation... flytta ut?