• tankfull

Alla barn blev bjudna utom ett på förskolan

Evert2 skrev 2018-12-03 09:14:31 följande:

Blev ledsen efter att nyss ha hört om en förskola för barn i femårsåldern som när ett barn fyllde år inte reagerade skarpt när alla tretton barn i gruppen blev bjudna utom ett barn vid ett kalas. Orsaken ska vara någon form av kommunikationsproblem hos barnet. Bara jag som tycker det liknar mobbing eller är det försvarligt att exludera bara ett barn i gruppen?

Inget av svarsalternativen passar mig, eftersom jag tycker att barnen ska få välja till viss del vilka de vill bjuda, men i förskoleålder kan en vuxen behöva se över det hela och vara med och bestämma. Jag skulle tycka det var okej om mitt barn inte ville ha med ett barn som förstör kalaset. Om man gillar alla andra och vill bjuda dem så får det väl bli så, men man ska ha tillräckligt starka skäl för att utesluta bara ett barn. Man skulle kanske kunnat bjuda in det stökiga barnet med kravet att en förälder eller annan vuxen är med och punktmarkerar barnet på kalaset.
  • tankfull
    Anonym (Inte ok.) skrev 2018-12-03 09:30:21 följande:
    Nej, det är inte ok. Men, det förskolan gjort fel är att de inte sagt att man inte får lämna ut inbjudningar på förskolan. De kan tyvärr inte lägga sig i vilka barn som bjuds in däremot. 

Vi har ett barn med talproblematik på vår förskola (samma ålder som i det fallet du nämner). För oss var det självklart att även det barnet skulle bjudas på kalaset trots att barnet är nytt i gruppen. 

I det fallet du nämner så tror jag att det är föräldrarna som valt att inte bjuda in barnet med problematik just för att de inte förstår vad barnet säger. 

Sen tycker jag även det är fel av vissa föräldrar i det fallet som valde att inte låta sina barn gå på kalaset pga händelsen eftersom det straffar födelsedagsbarnet. 
    Vilket fall talar du om? Är det ett nyhetsfall?
Svar på tråden Alla barn blev bjudna utom ett på förskolan