Nya BIM januari 2019
Här gjorde jag imorgse, ägglossningstest
Är det ett svagt streck?
Är det ett svagt streck?
Är det ett svagt streck?
Jag kände nån märklig stickning på äl+5, som att nån nöp mig i äggledaren/livmodern, och dagen efter det började jag känna svaga sträckningar ner mot ljumskarna. Några dagar senare kom ömma bröstvårtor och mer mensvärkslik molvärk. Jag var gravid förra månaden men fick tidigt missfall och jag kände exakt samma sak då och hade det färskt i minnet. Men då kom nypet först på äl+6, så antar att ägget växte fast otroligt tidigt denna månad vilket gjorde att jag kunde få positivt så tidigt.
Testade första gången äl+9 denna gång för att jag var så säker, och fick ett svagt knappt synbart sträck men nästföljande dag starkare och på äl+11 inte längre någon tvekan. Tog precis ett idag med och det verkar ha blivit en acceptabel stegring!
Vad märkligt! Men OM det var en nidblödning du fick så är det ju inte säkert hcg ökat tillräckligt än. Jag verkar både ha ägg som fäster tidigt, och öka snabbt i hcg, men är ju så olika! Är du säker på att du hade äl när du trodde är väl frågan?
Ja en app har ju egentligen ingen koll på verkligheten och kan inte se om ägglossning verkligen händer på beräknat datum tyvärr. Hade du några symptom eller känningar på äl då? Annars är det nig svårt att veta vad som hänt.
Jag som i vanliga fall har menscykel som en klocka fick äl 4 dagar senare än beräknat när vi började försöka, antagligen för att jag var så stressad över hela bebisverkstaden.
Försök att hålla utkik efter ägglossnings symptomen i början eller kanske till och med testa tills du får stegring på LH testerna (inte för att det är någon garanti att ägglossningen verkligen sker) jag har jätte sen och oregelbunden ägglossning naturligt så alla appar visar fel tyvärr, kan bara gå på känsla och ultraljud tyvärr.
Ok, om du haft hormon-p-piller nyligen är det inte alls säkert att cykeln blivit regelbunden eller förutsägbar vilket gör det omöjligt för en app att veta när äl ska ske. Jag har lite dålig koll på det då jag senast åt p-piller för typ 17 år sen ;)
På mig verkar allt krångla men det går säkert lättare för dig förhoppningsvis :) När jag slutade med p piller efter flera år så tog det många månader tills jag fick till en hyfsat regelbunden cykel.
Visste inte då att jag hade PCOS så du kan nog inte jämföra med mig. Har läst på många ställen att ägglossnings stickor inte fungerar om man har PCOS, men det visste jag ju inte då. I början så tog jag test dagligen från och med några dagar efter mens för att försöka räkna ut NÄR den jäkla ägglossningen är och fått stegring och ibland positivt, fast väldigt sent. Och på slutet tog jag bara i från CD 18 typ.
Kan ni inte försöka få till det i början ca varranan dag tills du lärt känna kroppen :) då spelar det ju mindre roll om du vet när ägglossningen är exakt!
Jag slutade också med min nuva ring nyligen, i september mer bestämt och fick ingen mens förrän 8 veckor senare. Jag förstod inte att det kunde dröja eller att inte förlita mig på appen för när ÄL skulle inträffa, vilket inte var efter 2 veckor, eftersom mensen kom efter 8 veckor hade jag äl omkring 6 veckor ist vilket jag märkte pga väldigt ÄL likande flytningar och värk.
Denna månaden har jag endast haft lite värk men inga flytningar och ÄL testen gav inte mycket, mensen är ?sen?. Har förstått att mensen inte hittat tillbaka helt ännu och kommer försöka ligga 2-3 ggr i veckan, inte gå efter app eller testa för mycket ist hålla koll på ÄL flytningar tills mensen blivit mer regelbunden för ÄL tester. Annars lär det bli dyrt haha.
Förstår hur du känner. Vi vill ha barn omedel bums! Men har ju haft nuva ring i nästan 10 år, måste ge det tid att låta kroppen hitta tillbaka och sen kommer det nog snart. Fick fina tips av några i gruppen om hur tempning funkar så kanske börjar med det. Hoppas att vi båda plussar under 2019!
Usch vad jobbigt det är att alltid få frågan; när ska ni skaffa barn då? Är väl dax nu?
Jo britt-Marie, det är dags nu men inte fan behöver du påpeka varje gång ämnet tas upp?!
Blir så trött på folk ibland...